کوروش تهامی: برای دریافت طلبمان باید وکیل داشته باشیم!

بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» گفت: به طور معمول در قراردادهای بازیگران با تهیه کنندگان فردی و یا نهادی مثل خانه سینما به عنوان حاکم معرفی می شود تا در صورت بروز مشکل آن فرد یا نهاد وارد عمل شده و حکمیت می کند، اما متاسفانه مثل بسیاری از قراردادها، قراردادهای بازیگران آن چنان وجهه قانونی برای پیگیری ندارد.

به گزارش پرسون؛ کوروش تهامی پیرامون اعتبار قراردادهای بازیگران در سینما گفت: متاسفانه در برخی موارد تهیه کنندگان به تعهدات خود عمل نمی کنند و این عدم عمل به تعهدات آنقدر زمانگیر می شود که بازیگر ترجیح می دهد دیگر پیگیر دریافت طلب خودش نرود. گاهی دریافت طلب بازیگر تاحدی درگیر گذر زمان می شود که بازیگر از دوندگی برای دریافت حقش منصرف می شود.

وی ادامه داد: به طور معمول در قراردادهای بازیگران با تهیه کنندگان فردی و یا نهادی مثل خانه سینما به عنوان حاکم معرفی می شود تا در صورت بروز مشکل آن فرد یا نهاد وارد عمل شده و حکمیت می کند، اما متاسفانه قراردادهای بازیگران آن چنان وجهه قانونی برای پیگیری ندارد.
بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» با اشاره به لزوم حضور وکیل در زمان عقد قرارداد بازیگران اضافه کرد: اگر بازیگری می خواهد دستمزدش را بدون مشکل دریافت کند باید از حضور یک وکیل بهره ببرد تا آن وکیل علاوه بر کلیت ماجرا بر تمامی بندهای قرارداد نظارت داشته باشد، زیرا در اکثریت موارد نزدیک به ٩٠ درصد بندهای قرارداد به نفع تهیه کننده است و بازیگر از آن اطلاع چندانی ندارد.

وی تصریح کرد: قرار داد واحدی که بتوان بر اساس آن از مراجع قانونی استعلام گرفت وجود ندارد، تعجب آور آنجاست که با وجود تمام این مشکلات طی این سالها هیچ فکری برای قانونمند کردن قرار بازیگران انجام نشده و برنامه ای هم در این راستا وجود ندارد.

بازیگر سریال «زیر تیغ» با اشاره به رفاقتی بودن قراردادهای سینمایی اضافه کرد: متاسفانه همه چیز در سینمای کشور رفاقتی پیش می رود و همین رفاقت ها باعث می شود که گاها برخی افراد سوءاستفاده کرده و در هنگام پرداخت دستمزدها از زیر تعهد خود شانه خالی کنند. گاها این افراد به نوعی وارد عمل می شوند که بازیگر ناخواسته امتیازاتی فراتر از تعهد خود به طرف اول قرارداد می دهد.

وی در همین رابطه اظهار کرد: گاها اگر یک بازیگر بخواهد به دنبال دریافت دستمزد خود برود باید ماه‌ها در رفت و آمد باشد، به طور طبیعی این اتفاق زمان گیر بوده و طبیعتا برای فردی که به واسطه حرفه اش کمی شناخته شده سخت خواهد بود. اینکه شما بخواهید برای چند میلیون تومان ماه ها دوندگی کنید درست نیست و شما را به حدی می رساند که قید آن هزینه را بزنید.

این بازیگر سینما با اشاره به تجربه خود در عدم تعهد تهیه کنندگان اضافه کرد: طبیعتا من هم طی سالهای سال فعالیت خود تجربه هایی این چنین داشته ام، بی تعهدی تهیه کننده و عدم پرداخت دستمزد گریبان گیر من هم شده است، از سالیان گذشته تا همین امروز من درگیر مشکلات مالی با برخی تهیه کنندگان بوده ام، همیشه می گویم این هم یک تجربه است اما ما واقعا تا کی باید تجربه کنیم، چه زمانی بالاخره این مشکلات پایان خواهد یافت؟.

تهامی خاطرنشان کرد: من شاید نتوانم رقمی درباره طلب خود از سینما بگویم اما همین را بگویم که طلبم از سینما بسیار زیاد است، متاسفانه بسیاری از افراد صرفا به منافع خودشان فکر می کنند و این منعفت طلبی به ضرر ما خواهد بود. بدون شک این عدم تعهد افراد باعث می شود که روابط و اعتماد بین افراد از بین برود.

195360