مدیرعامل دفتر تسهیل گری و توسعه محله سعدی شیراز:

تا دو سال آینده سعدی به یک محله مطلوب تبدیل خواهد شد

مدیرعامل دفتر تسهیل گری و توسعه محله سعدی با اشاره به وجود مولفه‌های اولویت دار در این منطقه برای ساماندهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی تا پایان امسال، اظهار کرد: تا دو سال آینده سعدی به یک محله مطلوب تبدیل خواهد شد.


فارس - سایت خبری پرسون : آرزو حسین آبادی در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکسری آسیب‌های اجتماعی محلات محور در وزارت کشور شناسایی و پیرو آن دفاتر تسهیلگری ایجاد شد.

او با بیان اینکه منطقه سعدی ٥٠٠ هکتار است و جمعیتی حدود ٦٠ هزار نفر دارد، عنوان کرد: بانک اطلاعاتی٢٢ هزار نفر از افراد این منطقه در قالب سنجش وضعیت تهیه شده است.

مدیرعامل دفتر تسهیل گری و توسعه محله سعدی ادامه داد: ٣١ آسیب در محله سعدی احصاء و جلساتی با ریش سفیدان این محله برگزار شد.دیدگاه معتمدین وجود ١٥ آسیب بود که ١١ وجه مشترک با آسیب‌ها‌ی احصاء شده این دفتر، تطبیق داده شد.

حسین آبادی با تاکید بر این نکته که برخی از آین آسیب‌ها نهاد محور و برخی اجتماع محور است، عنوان کرد: ٥ مورد آسیب اجتماعی در این منطقه به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفته است.

او، مسائلی چون؛ اعتیاد، امنیت، اشتغال زنان بی سرپرست، افاغنه و ترافیک را از مهمترین آسیب‌های اولویت دار در منطقه سعدی عنوان کرد و گفت: تلاش خواهد شد تا پایان امسال کاهش یابند.

مدیرعامل دفتر تسهیل گری و توسعه محله سعدی خاطرنشان کرد: برای افزایش ضریب امنیت در این منطقه قراردادی با نیروی انتظامی منعقد شده تا پلیس دراین منطقه فعال شود.

حسین آبادی همچنین با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح هفت دفتر در سال ۹۷ در شهر شیراز در محلات حاشیه نشین و کم برخوردار ایجاد شد، اظهار کرد: این دفاتر با پنج حوزه کارشناسی در زمینه‌های حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، مددکاری و شهرسازی فعالیت می‌کنند که این مؤسسه نیز در راستای انجام فعالیت‌های اجتماع محور طی مدت یکسال به جمع آوری داده‌های آماری در قالب اطلاعات خانواری اقدام کرد.

او با بیان اینکه پس از شناسایی و جمع آوری گزارش سنجش وضعیت، این مؤسسه وارد فاز اجرایی در خصوص کاهش و مقابله با آسیب‌ها و مشکلات موجود شد، عنوان کرد: دفاتر تسهیل گری کمک مالی ارائه نمی‌دهند.

حسین آبادی یکی از اصلی ترین اهداف این دفاتر را تقویت ارتباط مردم بانهادها و دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: این در حالیست که طی یکماه گذشته قرار داد همکاری و مشارکت با سه نهاد بهزیستی، نیروی انتظامی و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی منعقد شد تا در خصوص مشکلاتی که در این محله وجود دارد همکاری لازم انجام شود تا براساس این قرارداد هریک از نهادها در راستای کاهش مشکلات در حوزه مختص به خود اقدام کنند.

او با بیان اینکه نقش این سازمان به عنوان یک تسهیل گر و واسط بین مردم و دولت است که به مردم کمک شود، گفت: اشتغال زنان بی سرپرست و بدسرپرست از مواردی بود که طی انعقاد قرارداد با اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی مشکلات مربوط به این حوزه در خصوص ارائه طرح‌هایی همچون ایجاد تعاونی و ارائه تسهیلات، انجام گرفت تا با آموزش‌های لازم جذب مخاطب از سوی مؤسسه انجام شود.

حسین آبادی با اشاره به اینکه محله شهرک سعدی دارای پنج زیر محله است که با تعیین یک لیدر افرادی را که مشتاق به انجام اقدامات اجتماع محور می‌باشند فراخوان مشارکت ارائه می‌شود تا با همکاری با مؤسسه مشکلات مردم را پیگیری کنند، افزود: اعتیاد در خانواده‌ها اصلی ترین مشکلی است که در این محله با آن مواجه هستیم.

او به امنیت موجود در محله سعدی به عنوان یکی از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که در این دفتر دنبال شده و بیان کرد: این محله در حال حاضر از امنیت بالایی برخوردار شده، اما درصدد هستیم تا دیدگاه منفی که برای مردم در خصوص ناامن بودن این محله ایجاد شده را رفع کنیم و این در حالیست که این امنیت موجود حتی در برخی مناطق که جزو مناطق شمالی شهر هستند، گاهی وجود ندارد و پیش بینی می‌شود در دو سال آینده محله سعدی یک محله مطلوب خواهد شد و مشکلات این محله بسیار کمتر خواهد بود.
حسین آبادی همچنین به دیگر اقدام انجام شده توسط این مؤسسه اشاره کرد و گفت: در مهر ماه سال گذشته با مشارکت معتمدین محلی و تایید آنها تلاش شد تا خانواده‌هایی که دارای بضاعت مالی هستند در خصوص ثبت نام فرزندان خود در مدارس، شهریه‌ای از سوی مدارس دریافت نشود و در تلاش هستیم این اقدام نیز در مهر ماه امسال همانند سال گذشته انجام شود.

او همچنین با اشاره به اینکه مشارکت مردم و پای کار آمدن آنها بسیار حائز اهمیت است ؛چرا که می‌تواند منجر به بروز اتفاقات بسیار مثبت در کاهش آسیب‌های اجتماعی شود، یادآور شد: علاوه بر تمام اقدامات و کمک‌هایی که طی سال‌های گذشته در مباحث مختلفی همچون حادثه سیل ۹۸ انجام شد این مؤسسه نیز در موج اول شیوع بیماری کرونا در راستای کمک به اقشار کم درآمد به همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس، در این محله اقدام به توزیع بن‌های خرید ۵۰ و ۷۰ هزار تومانی جهت خرید اقلام مورد نیاز و خرید مرغ کرد که به هر خانواده به تعداد دو تا سه بن داده شد و هم اکنون نیز با مشارکت استانداری فارس بن‌های خرید به مبلغ یک میلیون برای تعداد ۲۰۰ خانوار تهیه که در بین خانوارها توزیع می‌شود.

نوا نیکو- استان فارس

195306