خضریان در گفت و گو با پرسون:

کمیسیون اصل 90 نقطه امیدی برای حل مشکلات مردم است

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اصل 90  به تعبیر مقام معظم رهبری نقطه امیدی برای رسیدگی به شکایات برای مردم است.در مجلس یازدهم اعضای محترم کمیسیون تلاش شان بر این است که این ظرفیت را فعال کنند.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص شرح وظایف کمیسیون اصل 90 اظهار داشت: کمیسیون اصل 90 همان طور که از اسمش پیداست برگرفته از اصل قانون اساسی است که وظیفه رسیدگی به شکایات و نظارت بر طرز کار قوای سه گانه اعم از مجلس، دولت و قوه قضائیه را بر عهده دارد به علاوه اینکه بعضی از اختیاراتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای کمیسیون در سال های گذشته بر عهده کمیسیون قرار دادند رسیدگی و نظارت بر طرز کار و شکایات پیرامون نهادها و بنیان های انقلابی زیر مجموعه ایشان را هم در دست دارد.

خضریان افزود: کمیسیون اصل 90 به تعبیر مقام معظم رهبری نقطه امیدی برای رسیدگی به شکایات برای مردم است.در مجلس یازدهم اعضای محترم کمیسیون تلاش شان بر این است که این ظرفیت را فعال کنند.

وی بیان کرد: پیرامون همین موضوع این هفته جلسه ای را با ریاست محترم قوه قضائیه برگزار کردند که تفاهماتی که صورت گرفت مبنی بر این که هم نظارت بر طرز کار و رسیدگی به شکایت واصله حتی از قوه قضائیه در این مجموعه بتواند عملیاتی شود که با استقبال ریاست محترم دستگاه قضا مواجه شد و همین طور این که با توجه به اینکه اختیاری که در اختیار کمیسیون اصل 90 ارجاع پرونده های رسیده شده در کمیسیون برای برخورد قضائی صورت می گیرد به قوه قضائیه دستور مقتضی را ایشان صادر فرمودند که با جزئیات این موضوع دنبال شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: درهمین خصوص با ریاست محترم مجلس و اعضای کمیسیون جلسه ای را برگزار کردند که ایشان هم به این تاکید کردند که ظرفیت کمیسیون اصل 90 را در جهت تقویت برای رسیدگی از بعد نظارتی مجلس را در کمیسیون اصل 90 تقویت خواهند کرد و کمک می کنند که تقویت شود.

خضریان در ادامه به وظایف این کمیسیون اشاره کرد و گفت: کمیسیون اصل 90 موظف است که به شکایاتی که توسط هر کسی به کمیسیون اصل 90 واصل می شود رسیدگی کند. یعنی من به عنوان اصل برای خودمان در نظر گرفتیم و در ادامه آن خود کمیسیون هم به موارد و موضوعات متعددی که ممکن است در شکایت مردمی واصل نشده باشد اما در بعد نظارتی مجلس نسبت بهش وقوف پیدا کرده باشد راسا ورود پیدا کند و موضوعات را بررسی کند که خیلی در دیدگاه عمومی به عنوان مساله شناخته نشده باشد ولی به عنوان مساله ملی نیاز است که کمیسیون در این بعد ورود پیدا کند.

وی در پایان مطرح کرد: اتفاق مهمی که در حوزه نظارت باید رخ دهد این است که نظارت بتواند پیش از وقوع خطا و تخلف و جرم رخ بدهد و این آن نقطه ای است که کیسیون اصل 90 می تواند ورود کند برای اصلاح طرز کارها تا اصلا به وقوع جرم منجر نشود. کمیسیون اصل 90 از این باب وظیفه مهمی که بر عهده اش این است که تلاش کند با اصلاح روندها در قوای سه گانه و مجموعه های مختلف زمینه کاهش جرم را فراهم کند که این کمکی مهم به دستگاه قضا هم خواهد بود.

195238