پورابراهیمی در گفت و گو با پرسون:

رویکرد بانک مرکزی در برگشت ارز حاصل از صادرات موفق بود

رییس کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یشنهاد می کنیم تا آنجایی که امکان پذیر مسائل حوزه تجاری و حوزه مسائل اقتصادی کشور از طریق تعامل و همراهی بین فعالان بخش خصوصی که اکثر آنها کسانی هستند که در روزهای سخت جنگ هم به موضوع اقتصاد کشور کمک کردند حل شود.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون در خصوص تعیین تکلیف 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات و ورود قوه قضاییه به این پرونده قضایی اظهار داشت: مشکلاتی که در طی سال های اخیر در بحث منابع ارزی،واردات و صادرات در کشور داشتیم طبیعتا با رویکرد بانک مرکزی در تسهیل امورمی تواند کمک به روان سازی این موضوع بسیار مهم کند و بازگشت ارز ناشی از صادرات در اقتصاد کشور نیز به این امر کمک می کند.

پورابراهیمی ادامه داد: اگر در مراحلی از روند برگشت ارز حاصل از صادرات از طریق مکانیسم های اداری و مشوق ها و راهکارهایی که به صورت آیین نامه ها، ضوابط و دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک مرکزی این امر تحقق پیدا نکند قانون به آن رسیدگی خواهد کرد.

وی تأکید کرد: نادیده گرفتن ضوابط و مقررات در این موضوع مربوطه منجر به این خواهد شد که دستگاه قضایی هم در ارتباط با این موضوع برای احقاق حق ورود پیدا کند و این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

رییس کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیشنهاد می کنیم تا آنجایی که امکان پذیر مسائل حوزه تجاری و حوزه مسائل اقتصادی کشور از طریق تعامل و همراهی بین فعالان بخش خصوصی که اکثر آنها کسانی هستند که در روزهای سخت جنگ هم به موضوع اقتصاد کشور کمک کردند حل شود.

پورابراهیمی ادامه داد: فعالان اقتصادی باید مشکلات را در غالب تفاهم و همکاری بین اتاق های بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف پیگیری کنند.مجلس نیز در راستای حل مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات علاقه مندی خود را اعلام کرده است. ولی طبیعتا در همه امور این موضوع مشاهده شده که بعضا افرادی هستند که به هر دلیل از ضوابط و مقررات تخطی می کنند که در اینجا دستگاه قضایی لازم است ورود پیدا کند.

وی مطرح کرد: اولین اقدام را در این راستا بانک مرکزی انجام داد و فهرست اولیه حدود 250 نفر از اسامی کسانی که ارز را برنگردانده بودن منتشر کرد. لذا این اتفاق توسط بانک مرکزی و اعلام فهرست اولیه توسط آن باعث شد که دستگاه های نظارتی ورود پیدا کنند و بخش قابل توجه ای از این منابع برگردد.

رییس کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لزوم مسایل مربوط به پیشگیری در این امر را در دستور کار قرار دهیم و وجود کارت های یکبار مصرف، و امکان صدور کارت های بازرگانی غیر قابل قبول که منجر به ایجاد تعهداتی میشه که کار را پس از آن سخت میکند.

پورابراهیمی ادامه داد: تا زمانی که اقدامات پس از وقوع را در دستور کار قرار دهیم مشکلی حل نمی شود و لزوم است که مسایل و مشکلات را پیشیگیری کنیم و ضوابط باید توسط دولت کامل رعایت شود که خروجی آن بتواند سبب روانسازی چرخه اقتصادی کشور در حوزه مسائل داخلی بازگانی و بازرگانی خارجی باشد.

وی در پایان گفت: در این شرایط باید از تمام کسانی که در عرصه اقتصادی تمام تلاش خود را کردند و ارز حاصل از صادرات را بازگرداندند تشکرویژه کرد.

195196