پرسون گزارش می‌دهد؛

در بازار بورس امروز جهان چه گذشت؟

هرچند بازار امروز شدیدا منفی بود اما نقدینگی حاصل از فروش سهام دیر یا زود مجددا در همین بازار باید خرید کند البته تصور می شود که در انتخاب بعدی برای خرید یک تفاوت اساسی صورت گیرد.

به گزارش پرسون، بازدهی بازارهای موازی طی یک ماه اخیر شدیدا مثبت و بازدهی سهام شدیدا منفی بوده لذا خروج نقدینگی از بورس به مقصد سایر بازارها صورت نخواهد گرفت.

هرچند بازار امروز شدیدا منفی بود اما نقدینگی حاصل از فروش سهام دیر یا زود مجددا در همین بازار باید خرید کند البته تصور می شود که در انتخاب بعدی برای خرید یک تفاوت اساسی صورت گیرد.

در ماه های قبلی ملاک خرید دارایی های یک شرکت و ارزش جایگزینی بوده است. بحث تجدید ارزیابی و مسائلی ازین دست بسیار مهم بوده اما به نظراز این جا به بعد مجددا نگاه ها به EPS Forward است لذا باید شرکت هایی که سود تحلیلی مناسبی دارند را کشف کرده و آماده اصلاح پرتفو و یا خرید از محل نقدینگی خود شوند البته در این قدم نیازی به تعجیل و هیجان نیست.

معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۴۳ هزار و ۲۹۵ واحد نزول رقم یک میلیون و ۶۸۴ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۵۱۴ واحد کاهش و رقم ۴۵۵ هزار و ۹۹۱ واحد را ثبت کرد.
معامله گران یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۰۲ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال ارزش داشت.
صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران، پالایش نفت تهران و معدنی و صنعتی گل گهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.
فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس و سایپا نمادهای پربیننده این بازار بودند.
شاخص کل فرابورس نیز که دیروز وارد کانال ۱۸ هزار واحد شده بود، امروز با ۳۷۰ واحد رقم ۱۷ هزار و ۷۸۸ واحد را ثبت کرد.
معامله گران این بازار ۴۰۱ هزار معامله انجام دادند که ۳۰ هزار و ۸۷۴ میلیارد ریال ارزش داشت.
سنگ آهن گهر زمین، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، سهامی ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پتروشیمی مارون و بیمه پاسارگاد نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.
نمادهای پربیننده این بازار نیز سرمایه گذاری پویا، بانک دی، سهامی ذوب آهن اصفهان، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، صنایع ماشین های اداری ایران و توسعه و عمران استان کرمان بودند.

در بازارهای جهانی امروز چه خبر بود؟

شاخص های بورسی جهان کماکان با نوسانات بالایی مواجه هستند اما با بازگشت نسبی آرامش در بین معامله گران، ریزش های دو ماه اخیر تقریبا جبران شده و شاخص ها به بالاترین سطوح پنج ماه اخیر خود رسیده اند. ریچارد کلاریدا، قائم مقام رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است هدف گذاری جدید سطوح تورمی به معنای عدول از تعهد این بانک به استحکام بخشی به بازار کار نخواهد بود. اکنون شمار بیشتری از معامله گران منتظر کاهش بیشتر نرخ بهره در آمریکا و قرار گرفتن آن در محدوده منفی هستند.

از سوی دیگر، مناقشات بین دو اقتصاد نخست جهان نیز ادامه دارد و در اقدامی که ممکن است بار دیگر آتش اختلافات بین پکن و واشنگتن را شعله ور کند، وزارت بازرگانی آمریکا با صدور بیانیه ای از اعمال تحریم روی ۲۴ شخصیت حقیقی و حقوقی چینی به دلیل نقش آن ها در مناقشات دریای چین جنوبی خبر داده است. پیش از این چین اعلام کرده بود از تحریم های آمریکا هراسی ندارد و دخالت های آمریکا را عامل تنش زایی در منطقه می داند.

این اقدام تنها کمی پس از آن انجام می شود که در اتفاقی کم سابقه و پس از مدت ها تنش لفظی، استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا و رابرت لایت هایزر- وزیر بازرگانی این کشور با لیو هه- معاون نخست وزیر چین و سرپرست هیات مذاکره کننده این کشور با آمریکا به صورت تلفنی صحبت و در خصوص اجرایی شدن توافقات فاز نخست رایزنی کردند. هم طرف چینی و هم طرف آمریکایی با صدور بیانیه هایی جداگانه از پیشرفت ملموس در جریان مذکرات خبر داده اند.

194863