کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با پرسون؛

تاثیر پذیری رفتار و مواضع آمریکا در مسائل لبنان

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در پرونده های لبنان، سوریه، عراق، یمن و مواردی که در حال حاضر در فلسطین جریان دارد همچنین بحث عادی‌سازی روابط که با نظارت امریکا بین برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در حال شکل گیری است، دخالت امریکا به وضوح مشاهده می شود.

مهدی شکیبایی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با پرسون، در خصوص موضع گیری های سید حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا بیان داشت: دبیرکل محترم جنبش حزب‌الله لبنان در سخنرانی عاشورای حسینی مواردی را در حوزه نهضت عاشورا، بررسی مسائل منطقه و رژیم صهیونیستی به ویژه لبنان را مطرح کردند و بیشتر توجه و خطاب ایشان نیز به رفتار و مواضع آمریکایی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در پرونده های لبنان، سوریه، عراق، یمن و مواردی که در حال حاضر در فلسطین جریان دارد همچنین بحث عادی‌سازی روابط که با نظارت امریکا بین برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در حال شکل گیری است، دخالت امریکا به وضوح مشاهده می شود.

شکیبایی با اشاره به دخالت آمریکا در یکسال اخیر و تحولات لبنان بیان داشت: همان طور که سیدحسن نصرالله نیز به این مورد اشاره کرد، آمریکا در یک سال اخیر از دو کارویژه علیه لبنان استفاده کرده است تا تحولات داخلی لبنان را به نفع خود و یا جریان‌های همسوی خویش رقم بزند، از سال گذشته که آقای حسان دیاب به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، برای پاسخ دادن به مطالبات معترضین به ویژه مطالبات معیشتی در لبنان تلاش کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: امریکایی به اصطلاح در ظاهر از این دولت حمایت کردند اما به محض شروع کار با هیئت وزیران تکنوکرات، آمریکایی‌ها ورود کرده و برای شکست دولت تلاش می‌کنند؛ در نهایت نیز با انفجار بندر بیروت به خواسته خود رسیدند.

وی افزود: در ابتدا این دولت را تهدید و تحریم کردند و پس از مدتی مشخص شد تطمیع نیز کرده اند که سیدحسن نصرالله در سخنرانی پیش از عاشورا به آن اشاره و افشاگری کردند. بلافاصله آمریکایی‌ها با تهدید تعدادی از شخصیت‌های معروف لبنانی و برخی از بانک ها را را در لیست تحریم های خود قرار دادند برای آنکه مانع از پاسخگویی دولت حسان دیاب در برابر مطالبات معترضین لبنانی شوند. با قانون سزار که علیه سوریه اعمال کردند این مسیر ادامه داشت و بخشی از آن نیز شامل لبنان شد و مجدد بر دایره تحریم‌ها افزودند.

شکیبایی با اشاره به افشاگری سید حسن نصرالله در بحث تطمیع، ادامه داد: ایشان اعلام کردند پس از آنکه امریکایی ها از طریق تهدید و تحریم نتوانستند تحولات لبنان به نفع خود رقم بزنند، از طریق چند واسطه ای در چندین مقطع پیشنهاد پذیرفتن حضور حزب الله در مناصب سیاسی را به حزب‌الله لبنان دادند به شرط آن که حزب الله در برخی مسائل به ویژه در بحث مربوط به رویارویی با رژیم اشغالگر قدس عقب‌نشینی کند.

وی گفت: این رفتار نوعی مصداق است و با نگاه به آن در می یابیم که امریکایی ها برخلاف آنچه اعلام کرده عمل می‌کنند و متاسفانه برخی کشورها شکار این نوع رفتار دوگانه آمریکا می شوند که در ظاهر از دموکراسی صحبت می کند اما در عمل از تمام ابزار، توانایی‌ و ظرفیت‌های خود استفاده می کند تا به هدفی که در کشور مقصد می کند، برسد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: در لبنان هدف این است که سلاح مقاومت را از بین ببرند برای آنکه ملت و دولت لبنان را از یکدیگر جدا کنند. در این صورت است که آمریکا از جانب رژیم صهیونیستی از سوی لبنان آسوده خیال می شود.

خبرنگار: نسترن نعمتی

194851