عدم اصلاح بازار گوشت سفید در خراسان شمالی؛

گرانی مرغ ادامه دارد

در گذشته شورای تنظیم بازار با تعیین نرخ های مصوب، قیمت مرغ را در بازار کنترل و مدیریت می کرد اما امسال با وجود تعیین نرخ مصوب باز هم روند قیمت ها افزایشی و بالاتر از نرخ مصوب شد و اکنون که عرضه و تقاضای مرغ از قیمت مصوب سبقت گرفته است، باز هم دولت نمی تواند قیمت ها را ثابت نگه دارد و هر روز شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم.

به گزارش پرسون؛ به گفته فعالان بازار، مسئولان ستاد تنظیم بازار فکر می کردند با اعلام نرخ کیلویی 15 هزار و 500 تومان قیمت ها کاهش می یابد این در حالی است که این روزها قیمت مرغ در استان به 18 هزار تومان هم در هر کیلو رسیده است و به نظر می رسد اگر همچنان تقاضا بالا باشد باز هم شاهد افزایش قیمت ها باشیم.

اگرچه فروشندگان و تولیدکنندگان هر کدام دلایل خودشان را دارند و افزایش قیمت نهاده ها و قیمت خرید را عامل گرانی قیمت مرغ می دانند اما در این میان تنها مصرف کنندگان تاوان این گرانی ها را می پردازند. «اسدی» یکی از شهروندان با بیان این که مرغ کیلویی ۱۸ هزار تومان خریده است، افزود: به نظر می رسد مدیریت جزیره ای باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است چون اگر جوجه ریزی با توجه به ظرفیت مرغداری ها و تعدادشان انجام شود، می توان میزان مصرف را تخمین زد تا با مشکلات کمبود عرضه و افزایش تقاضا مواجه نشویم که تأثیر مستقیمی بر قیمت مرغ داشته باشد.

یکی از فروشندگان مرغ در این باره گفت: بسیاری از مرغداری ها از چرخه تولید خارج شده اند و مرغداری های موجود برای تأمین نهاده با مشکل مواجه هستند، به همین دلیل بخش زیادی از مرغ مصرفی استان با هزینه های مضاعف از دیگر استان ها تأمین می شود.

اما یکی از تولیدکنندگان مرغ نظر جالبی داشت و گفت: طی چند ماه گذشته بالا رفتن قیمت نهاده ها باعث شده قیمت تمام شده مرغ افزایش یابد و متولیان امر به جای کاهش نرخ نهاده ها یا تأمین آن با نرخ های یارانه ای به تولیدکنندگان فشار وارد می کردند که باید مرغ با نرخ مصوب عرضه شود.

وی اظهار کرد: در حالی که قیمت کمتر از 17 هزار و 500 تومان به ضرر تولیدکننده است اما نرخ مصوب مرغ 15 هزار و 500 تومان تعیین شده که نشان می دهد هیچ گونه کار کارشناسی روی قیمت ها انجام نشده است.

رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان و لبنیات فروشان بجنورد گفت: روز گذشته هر کیلو مرغ در بازار 16 هزار و 900 تومان فاکتور شد و میانگین قیمت در بازار 17 هزار و 500 و حداکثر قیمت 18 هزار تومان بود.

قاسم زاده افزود: این روزها عرضه و تقاضا، قیمت مرغ را تعیین می کند و چون طی چند روز اخیر به دلیل تعطیلات مسافرت هایی هم انجام شد، افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت مرغ شد.

وی قیمت هر کیلو ران را در روز گذشته 24 هزار و سینه را 26 هزار تومان ذکر و خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی نرخ های مصوب ملاک نیست و تنها عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و به نظر می رسد برای قیمت ها باید تصمیم جدیدی گرفته شود.

وی اظهار کرد: پیش بینی می شود طی روزهای آینده با اندکی کاهش قیمت مرغ مواجه شویم و مسافرت های انجام شده در روزهای تعطیل دلیل گرانی قیمت مرغ در این چند روز بود.

194772