رییس هیات مدیره خانه سلامت در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

شهر سالم حرکتی مداوم در راستای ایجاد بهبود محیط فیزیکی و اجتماعی شهر

رییس هیات مدیره خانه سلامت گفت: تمرکز خانه سلامت بیشتر بر محور درمان است. در حال حاضر خانه سلامت در قالب ۱۸ کلینیک و درمانگاه کارکنان و خانواده های شهرداری تهران و شهروندان تهرانی را تحت پوشش قرار می دهد.

به گزارش پرسون، شرکت شهر سالم شهرداری تهران در سال 1372 به منظور فراهم آوردن کلیه زمینه های لازم و تهیه امکانات جهت ارائه خدمات بهداشتی-درمانی به پرسنل شهرداری تهران، به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های حوزه مشاور پزشکی شهرداری تهران تاسیس شد.

این حوزه با هدف دستیابی به سطوح مختلف عدالت اجتماعی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای اساسی مردم در پرداختن به سلامت عمومی شهروندان راه اندازی گردیده و از انتهای سال 78، در پی انحلال حوزه مشاور پزشکی و بدلیل تغییر و تحول در ساختار سازمانی شهرداری تهران و ورود شوراهای اسلامی در عرصه مدیریت شهری، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تحت مدیریت و سرپرستی شرکت شهر سالم قرار گرفت.

دکترعلی قاسمی ماژین دندانپزشک و رییس هیات مدیره خانه سلامت در گفت و گو با خبرنگاراجتماعی پرسون در خصوص اهداف و نحوه ایجاد خانه سلامت اظهار داشت: ایده شهر سالم از سال ١٩٨٦ در کشورهای اروپایی و بعضی از کشورهای آمریکایی در کانادا شکل گرفت.

وی افزود: شهر سالم با این که شاید تعاریف گوناگونی داشته اما موضوع اصلی آن بر محور مشارکت شهروندان، امنیت شهروندان، ایجاد اشتغال شهروندان و سلامت آن ها است و حتی گاهی محور موضوعات به مبلمان شهری و مدیریت شهری هم رسیده است. کم کم خیلی از شهرهای دنیا سعی کردند که خودشان را با مدل شهرسالم تطبیق دهند و اصطلاحا شهر سالم حرکتی مدام در راستای ایجاد بهبود محیط فیزیکی و اجتماعی شهر و گسترش منابع جامعه است.

دکتر قاسمی ماژین در پاسخ به سوال تاکید اصلی شهر سالم بر چه محورهایی است. پاسخ داد: شهر سالم در زمینه های ضرورت بررسی و تمرکز بر فقر شهری و نابرابری شهرواندان از نظر بهره مندی از امکانات سلامت، ضرورت توجه به گروه های آسیب پذیر شهری و رشد مدیریت های مشارکتی و توجه به عوامل و موانع اجتماعی،اقتصادی و زیست محیطی در بخش سلامت و بهداشت تأکید ویژه دارد.

رییس هیات مدیره خانه سلامت مطرح کرد: تمرکز خانه سلامت بیشتر بر محور درمان است. در حال حاضر خانه سلامت در قالب ۱۸ کلینیک و درمانگاه کارکنان و خانواده های شهرداری تهران و شهروندان تهرانی را تحت پوشش قرار می دهد. در خانه سلامت علاوه بر خانواده ها و کارکنان شهرداری تهران به عموم مردم خدمات ارایه می شود.

دکتر قاسمی ماژین افزود: یکی دیگر از وظایف خانه سلامت بحث بهداشت و پیشگیری که کار چک آپ و غربالگری نیروهای کارگری شهرداری تهران و همچنین کارمندی شهر تهران را به عهده دارد که در این حوزه هم شرکت شهر سالم فعالیت دارد و بخشی هم یه عنوان اورژانس شرکت شهر سالم داریم که خدمات اورژانس را به کارکنان و خانواده های آن ها ارائه می دهد.

وی تأکید کرد: توجه جدی هیات مدیره خانه سلامت بر نسخه نویسی اجتماعی می باشد و به شدت اعتقاد داریم که هرچه قدر هم در درمان هزینه کنیم قطعا راه به جایی نخواهیم برد و اگر این تمرکز را بر بخش پیشگیری بگذاریم قطعا می توانیم موفقیت‌های بیشتری را کسب کنیم. به همین جهت در دو سه سال اخیر توجه به پیشگیری خیلی زیاد توسط هیات مدیر مورد توجه قرار گرفته است و سعی کردیم چک آپ کارمندی و کارگری را در اولویت های کاری مان قرار دهیم قبل از این که کسی دچار مشکل شود. قابل ذکر است که در سال گذشته نزدیک ۳۰ هزار نفر کارمند و کارگر را توانستیم تحت پوشش قراردهیم.

دکتر قاسمی ماژین در ادامه به چک آپ زنان سرپرست خانوار وکودکان کار اشاره کرد و گفت: در راستای فعالیت های اجتماعی شرکت شهر سلامت زنان سرپرست خانوار و کودکان کار را چک آپ رایگان می کند .

194681