معرفی جاذبه گردشگری/ ارگ تاریخی بلقیس

استان خراسان شمالی در مرداد ماه ۱۳۸۳ با تقسیم استان خراسان بزرگ به سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، از استان خراسان بزرگ جدا شد . این منطقه؛ شش شهرستان با نام های بجنورد ، جاجرم, اسفراین, فاروج, شیروان, مانه وسملقان را در برمی گیرد.

به گزارش پرسون؛ مرکز این استان شهربجنورد است که در مرکز استان واقع شده است . از میان مراکز مهم تفریحی و گردشگری استان خراسان شمالی می‌توان به تفرجگاه طبیعی اش مانند : بش قارداش، بابا امان و روستای گریوان در مرکز استان، روستاهای استاد و خسرویه در شهرستان فاروج، روستای نمونه ملی گردشگری روئین و شهر تاریخی بلقیس در اسفراین، قلعه جلال الدین در گرمه، روستای اسطرخی در شیروان، روستای کاستان و معبد تاریخی اسپاخو اشاره کرد. در این گزارش به معرفی «ارگ تاریخی بلقیس» در استان خراسان شمالی پرداختیم.

این مجموعه‌ی باستانی در واقع شهر کهن اسفراین محسوب میشود و قدمتی حدود چهار هزار سال دارد، بیشتر آنچه که اکنون در شهر تاریخی بلقیس باقی مانده، آثار و بقایایی است که به دوره صفوی نسبت می‌دهند، اما شواهد و یافته‌های جدید تاریخی حاکی از آن است که دیرینگی شهر تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین به قرن دوم اسلامی می‌رسد.

یکی از بزرگترین بناهای خشتی و گلی ایران است و مجموعه آثار شامل بقایای ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان شامل: برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانه‌های معروف به منار تپه (مسجد جامع)، کوره سفالگری، آب انبار، بازار، کاروانسرا، بنای معروف به یخدانها و یک گورستان وسیع در نزدیک دروازه شرقی است.

آدرس : ۳ کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین

194654

مطالب مرتبط