ریز برنامه های تاسوعا و عاشورا در خراسان شمالی اعلام شد

امسال محرم رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است، این بار «هر خانه یک حسینیه» شده و عاشقان و شیفتگان مکتب امام حسین(ع) در خانه های شان به عزاداری می پردازند. رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است، این بار «هر خانه یک حسینیه» شده و عاشقان و شیفتگان مکتب امام حسین(ع) در خانه های شان به عزاداری می پردازند.

به گزارش پرسون؛ امسال بیش از پیش عطر امام حسین(ع) در کوچه ها پیچیده و حتی شیوع کرونا هم نتوانسته سدی شود در برابر شور حسینی. حالا در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، دلدادگان مکتب امام حسین(ع) در خراسان شمالی، باب الرضا، گنجینه معرفت ها می روند تا باری دیگر دل ها را به بین الحرمین پیوند بزنند و با نهضت حسینی همراه شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان این که با توجه به این که خراسان شمالی در وضعیت قرمز قرار دارد بنا بر الزام رعایت پروتکل های بهداشتی حرکت منسجم دسته ها را همانند سال های گذشته نداریم، تصریح کرد: هیئت ها می توانند در محدوده خود به عزاداری بپردازند به شرطی که اجتماعی صورت نگیرد و در واقع آن ها می توانند در محل عزاداری خود دسته روی داشته باشند.

حجت الاسلام «خادمی» اضافه کرد: هیئت ها کدگذاری و در سامانه ثبت شدند و همانند سال های گذشته فراوانی دسته ها را نداریم بلکه برخی دسته ها با یکدیگر ادغام شده اند، بنابراین عزاداری متعارف خود را در منطقه خود خواهند داشت.

وی ادامه داد: حرکت دسته ها را به سمت امامزاده سیدعباس(ع) و مصلی و خیابان ها در مرکز استان و در شهرستان ها نخواهیم داشت.

وی با بیان این که برای عصر تاسوعا در کنار امامزاده سیدعباس(ع) طبق خط کشی ها و با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه عزاداری خواهیم داشت، افزود: در روز عاشورا نیز 2 ساعت مانده به ظهر در مصلی عزاداری خواهیم داشت و نماز ظهر و عصر عاشورا اقامه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ستاد محرم در شهرستان ها متشکل از دستگاه های فرهنگی، شورای هیئت مذهبی و ائمه جمعه متناسب با شرایط خود تصمیم می گیرند.

وی اظهارکرد: مجالس شام غریبان در مناطق استقرار هیئت ها برگزار می شود و برای ادامه عزاداری ها از سوی هیئت ها در دهه دوم محرم نیز منعی وجود ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با اشاره به اقامه نماز ظهر عاشورا در 60 امامزاده استان گفت: برنامه سخنرانی، مداحی و سینه زنی را در این روزها در صحن آستان مقدس امامزادگان خواهیم داشت.

حجت الاسلام «آسوده» افزود: عزاداران حسینی بهتر است، سجاده و مهر به همراه داشته باشند.وی در خصوص مراسم شام غریبان نیز گفت: هر سال این مراسم در امامزادگان برگزار می شد و امسال هم این مراسم برگزار می شود اما شمع گردانی نخواهیم داشت.

حجت الاسلام «احمدی فر» مدیر ستاد اقامه نماز خراسان شمالی هم از برگزاری نماز ظهر عاشورا در امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد و در شهرستان ها نیز در فضاهای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی خبرداد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد خراسان شمالی نیز به اجرای برنامه های فرهنگی و تبلیغی با هدف تبیین ارزش های انسان ساز واقعه کربلا، در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اشاره کرد و گفت: سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی به همت کانون های استان در مساجد و محوطه های باز شهرها و روستاها برگزار می شود.

«هاشم شیرازیان» افزود: نشست بصیرتی با موضوع معرفی شخصیت حضرت زینب(س) و نقش اساسی و محوری آن بانوی بزرگ در بصیرت بخشی در خصوص واقعه عظیم عاشورا و حقیقت انسان ساز قیام امام حسین(ع) نیز در کانون های فرهنگی برگزار می شود.وی از طبخ غذای گرم، تهیه بسته های معیشتی شامل خشکبار و مواد گوشتی و خواربار و نیز بسته های بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده و توزیع آن‌ها در بین خانواده های نیازمند محله های مختلف شهرهای استان خبر داد.

194650