پرسون گزارش می دهد؛

تجدید خاطره بازار سرمایه در 2 سال گذشته

در مهر سال ۱۳۹۷ یکباره دنیا  در بازار بورس مثل اینکه به آخر رسیده بود. بازار بدجوری دچار تنش شده بود. شپنا حدود ۴۰ درصد ریخت، فولاد ۳۰ درصد و بقیه بازار هم به پیروی از سهام بزرگ اصلاح کردند.

به گزارش سایت خبری پرسون، وضعیت به حدی بد بود که حتی یکسری گفتند بازار در حال دستکاری شدن از سوی نهادهای خاص است و بحث نظارت و پاسخگویی پیش آمد. فعالان بازار سرمایه فشار سنگینی را تحمل می کردند، و معتقد بودند فساد در حال شکل گیری است. جالبه بدانید که مثلا حقوقی سهم را تا صف خرید می برد و صف میکرد و یکباره صف را می دادند و صف فروش می شد. جالب تر این که بدانید هر نمادی که مثبت بود اما صف خرید نمی شد به سرعت صف فروش می شد.

رسیدیم به همین اردیبهشت سال ۹۹ که مجدد یک فضای خیلی بدی بر بازار حاکم شد. نمادهای بزرگ یکی پس از دیگری صف فروش شدند و صف ها سنگین شد و هیچ حمایتی جواب نمی داد. فولاد از ۱۲۰۰ تا ۸۰۰ ریخت !! آنجا هم مجدد اعتراضات بالا گرفت که این چه وضعش است و مگه چه چیزی شده است؟

بماند سقوط پالایشگاه ها و بانک ها که در سالیان قبل بعد از مدتی طولانی بسته بودن نمادها یکباره سهامدار نصف سرمایه خودش را از دست رفته دید.

و حالا در بازار این روزها شاهد تکرار اتفاقات روزها و سال های گذشته هستیم و باید آگاه باشیم که همیشه بازار اینطور بوده است که یکسری نماد بالاتر از ارزش، یکسری نزدیک ارزش و یکسری زیر ارزش هستند. امروز بازار نیز همین است و اگر مفروضات تغییر نکند سهام بزرگ به ارزش هستند و حداقل این است که گران نیستند دیگر. در روز جاری با ارایه اولین عرضه دارا دوم شاهد صعود شاخص هستیم و باید دچار توهم صعود پی در پی شاخص نشویم.

شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در معاملات ۴ شهریور ۹۹ با رشد بیش از ۴۱ هزار و ۸۹۰ واحدی به پله یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحدی رسید. در معاملات امروز تعداد هزار و ۷۵۶ سهم اوراق بهادار به ارزش ۱۴۱ هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال در بیش از ۹ میلیون و ۳۱۹ هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد.

بر این اساس شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) ۱۰۹۹۸ واحد، شاخص بازار اول ۳۵۶۰۶ واحد، شاخص آزاد شناور ۴۹۷۲۰ واحد، شاخص بازار دوم ۶۴۵۰۲ واحد رشد کردند و شاخص کل (هم‌وزن) ۲۰۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) ۱۳۲ واحد اُفت را تجربه کردند. لازم به ذکر است که سهام‌های فولاد، فملی، شپنا، خودرو، خساپا، وتجارت و شبندر نماد‌های پربیننده امروز بودند.

معاملات بازار فرابورس

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با رشد بیش از ۲۹۴ واحدی به پله ۱۷ هزار و ۵۱۵ واحدی رسید. در بازار فرابورس نیز تعداد ۸۴۱ هزار و ۶۷۰ سهم به ارزش ۸۹ هزار و ۹۰۱ میلیارد ریال در بیش از ۳ هزار و ۲۱۵ نوبت معاملاتی داد و ستد شد.

194600