وزیر پاسخ داد:

سال ۹۷ چند خبر اعتیاد منتشر شد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که حدود ۹ هزار و ۳۰۰ خبر تولیدی در حوزه اعتیاد در سال ۹۷، تولید شد.

به گزارش پرسون، سیدعباس صالحی در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی معاونان، دبیران کل و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانها بیان کرد: بحث اعتیاد به عنوان بحث آسیب اجتماعی در ایران و جهان جایگاه خاص خودش را دارد و ما به این آسیب اجتماعی از منظرهای مختلفی می‌توانیم به عنوان مسئله مهم و اساسی در فضای جامعه نگاه کنیم؛ از یک سو در جامعه ما بحث دامنه جمعیتی موضوع است. موضوع دیگر دامنه عوارض این آسیب است؛ برخی از این آسیب‌ها جسمی و برخی روحی هستند و اعتیاد هم آسیب جسمی و هم آسیب روحی و روانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موضوع دیگری که در بحث اعتیاد قابل توجه است، دامنه شیوع است؛ به اعتیاد به عنوان اپیدمی می‌توان نگاه کرد. ویژگی دیگر آن دامنه زمان ابتلاست.

صالحی در بخش دیگری از این نشست تخصصی با بیان اینکه در عوامل اعتیاد سه دسته عامل مهم است، گفت: بخش اول عامل‌های روانی و انگیزشی است؛ افرادی که در حوزه های نظری و میدانی کار کردند به عوامل انگیزشی و روانی مانند کنجکاویها، ماجراجویی‌ها و فرار از اضطراب و دلهره و... توجه کردند.

وی در بخش دیگری گفت: پیش بینی باید به نحوی معطوف باشد به اینکه چگونه میتوانیم جلوی تاثیرگذاری عوامل انگیزشی و روانی را بگیریم.

صالحی در ادامه به دسته عوامل معرفتی و ذهنی اشاره کرد و افزود: یکسری باورهای غلط زمینه ساز برای غلطیدن در گام اعتیاد می‌شوند، گزاره های مختلفی در این باورهای غلط وجود دارد مانند اینکه هر وقت اراده کنم میتوانم اعتیاد را ترک کنم، اینکه برخی از مواد اعتیادآور نیستند، اینکه مصرف برخی از مواد اعتیادآور نیست، اینکه مواد مخدر میتوانند جنبه درمانی روحی و جسمی داشته باشند. ما مجموعه ای از گزاره های ذهنی غلط داریم که اگر قرار است پیشگیری صورت گیرد باید گزاره های غلط تصحیح شود. دسته سوم نیز خانواده و معاشران هستند.

وی ادامه داد: نکته سوم که به مناسبات حوزه فرهنگ و این آسیب اجتماعی برمیگردد این است که اگر بخواهیم جریان پیشگیری را پیش ببریم از چهار حوزه باید استفاده حداکثری کنیم که حوزه اول حوزه هنر است. ویژگی حوزه هنر مسائل مختلفی است؛ جاذبه ویژگی اصلی هنر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری گفت: هم در حوزه هنرهای نمایشی و هم در حوزه هنرهای تجسمی، سینما، فیلمهای مستند و فیلم کوتاه و هنر اتفاقات مختلفی صورت گرفته است که بخشی از آن را ما به صورت مستقیم و بخشی را غیرمستقیم دخالت داشتیم.شاهد نمایشگاههای مختلف در حوزه هنرهای تجسمی طی این دو سال بودیم.

وی با بیان اینکه حوزه هنر با استفاده از جذابیت و غیرمستقیم بودن پیام، فضاهای مختلفی دارد، افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه حوزه ها کارهایی صورت گرفته است.

صالحی در ادامه به حوزه رسانه و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه رسانه و فضای مجازی که کار رسانه ای انجام میدهیم، پیامها از طریق تکرار و کثرت اتفاق می افتد. ویژگی رسانه این است که مستقیم عمل میکند و از طریق تکرار و کثرت پیام پایداری ایجاد میکند؛ در این حوزه گستره قابل توجهی را داریم.

وی ادامه داد: در حوزه مجازی در دو سال اخیر دو هزار و ۵۰۰ پیامهای مستقیم و غیرمستقیم تولید شده است.

صالحی همچنین اعلام کرد که حدود ۹ هزار و ۳۰۰ خبر تولیدی در حوزه اعتیاد در سال ۹۷، تولید شد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع آموزش و پژوهش گفت: این حوزه با هنر و رسانه تفاوت دارد اما کار خودش را میکند.

وی گفت: ما در مجموعه های مختلف ملی و استانی فرصتهای قابل توجهی در این حوزه داریم. در این ۲ سال کتابخانه های عمومی ما با همین نگاه با بحث آسیبهای اجتماعی درگیر شدند و تبدیل کردن کتابخانه ها به پایگاه های آموزش پیشگیرانه نسبت به آسیبهای اجتماعی و ۱۰ ها همایش و نشست در استانها در سال ۹۷ تشکیل شده است.

صالحی همچنین بیان کرد: ضلع چهارمی که در عملیات پیشگیرانه امر اعتیاد موثر است حوزه دین است

194493