صدای کابین خلبان ١٩ ثانیه بعد از انفجار اول قطع شد؛

اعلام جزییات بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: صدای کابین هواپیما ١٩ ثانیه بعد از انفجار اول قطع می‌شود و این در حالی است که موشک دوم ٢٥ ثانیه پس از شلیک اول به مجاورت هواپیما می‌رسد، بنابراین تحلیلی از عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه سیاه هواپیما به دست نیامد.

به گزارش پرسون، «تورج دهقانی زنگنه» روز یکشنبه در نشست خبری نتایج به دست آمده از جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی را تشریح کرد و افزود: قبل از اعلام گزارش این سانحه باید اعلام شود که گزارش مستقل درباره پرواز، به ویژه توصیف اطلاعاتی جعبه های سیاه از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبوده و در هیچ سانحه ای چنین روالی انجام نشده است. اما به دلیل موضوعات مربوط به سانحه پرواز ۷۵۲ و دستور صریح رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در خصوص شفافیت درباره این سانحه با مردم و به خصوص برای شفاف‌سازی برای داغدیدگان این سانحه، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع رسیدگی به این سانحه، نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را اعلام می‌کند.

وی گفت: جعبه سیاه از تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تا ۳ مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار تحت مسوولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسوول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله آمریکا به عنوان سازنده هواپیما و کشور اوکراین به عنوان بهره‌بردار و فرانسه به عنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند، سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.

وی گفت: نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد به عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند جهت مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند.

دهقانی زنگنه گفت: داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی در فرانسه بازخوانی شد.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات استخراج شده تا زمان ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در بیان جزئیات بیشتر از سانحه گفت: در این لحظه در داخل کابین پرواز سه نفر کرو (گروه پرواز) و یک نفر معلم خلبان بوده است که متوجه شرایط غیرعادی شده و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده اند و معلم خلبان برخی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد از جمله اینکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند و این موضوع را به خلبان اعلام می‌کند.

دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین ۱۹ ثانیه بعد از انفجار اول قطع می‌شود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان جعبه‌های CVR و FBR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه جهت همکاری‌های بازخوانی تشکر کرده است، گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی ایران ارائه کنند.

194454