به گزارش سایت خبری پُرسون، هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، در مراسم رونمایی از شش طرح مهم فناورانه این سازمان، با اشاره به رویکرد «تحقق سازمان هوشمند»، گفت: در سه تا چهار سال اخیر، همه سیاستگذاریها و برنامههای ما در جهت تحقق سازمان هوشمند ثبت احوال بوده و خوشبختانه تا امروز قدمهای بسیار مهمی در این مسیر برداشته شده است.
رئیس سازمان ثبت احوال در تشریح نخستین برنامه مراسم توضیح داد: امروز سند راهبردی 10ساله سازمان رونمایی شد؛ سندی که طی دو سال و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و اساتید خبره حوزههای مختلف تدوین شده است. ما از ابتدا نظام برنامهمحوری را مستقر کردیم و هیچ اقدامی بدون برنامه انجام نشده است.
وی این سند را «منعطف» دانست و افزود:در این سند حرکت از نظام سندمحور به نظام شناسهمحور و حرکت به سمت دیجیتالیشدن کامل خدمات مورد توجه قرار گرفته است.
هیچ مراجعه حضوری برای ثبت ولادت لازم نیست
کارگر درباره بسته تحولی ولادت اظهار داشت: پس از الکترونیکیشدن گواهی ولادت و ایجاد سامانه تعییننام، امروز صدور غیرحضوری شناسنامه نوزاد نهایی شد و دیگر هیچ مراجعهای برای ثبت ولادت لازم نیست.
وی با اشاره به یکی از خدمات پرکاربرد سازمان گفت:گواهی وضعیت تأهل اکنون کاملاً الکترونیکی صادر میشود؛ اقدامی که به کاهش هزینهها، افزایش شفافیت و جلوگیری از سوءاستفادهها کمک میکند.
صدور هوشمند گواهی فوت
رئیس سازمان ثبت احوال درباره طرح دیگر مراسم عنوان کرد: صدور هوشمند گواهی فوت راهاندازی شده و خانواده متوفی میتوانند بدون مراجعه حضوری و از طریق سامانه صحیح این گواهی را دریافت کنند. این خدمت برای خانوادههای داغدار بسیار مهم و تسهیلگر است.
صدور خودکار انحصار وراثت
کارگر با اشاره به اینکه انصحار وراثت از قوه قضاییه به سازمان ثبت احوال انتقال پیدا کرده است، گفت: مطابق برنامه هفتم توسعه، صدور گواهی انحصار وراثت به ثبت احوال منتقل شد و اکنون این گواهی به صورت خودکار، غیرحضوری و بدون درخواست صادر میشود. تاکنون نزدیک به 285 هزار گواهی صادر و برای وراث ارسال شده است.
وی درباره سامانه قوانین و مقررات توضیح داد: به دلیل حجم گسترده قوانین و آییننامهها، سامانه قوانین و مقررات طراحی شد تا همکاران و مردم بتوانند مقررات مورد نیاز را سریع و هوشمند جستوجو کنند.
افتتاح مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان
کارگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان (CRM) نیز افتتاح شد. شهروندان از طریق شماره 1510 میتوانند درخواستها و سوالات خود را مطرح کنند و پاسخ لحظهای بگیرند. تمام اطلاعات در داشبوردهای هوشمند ثبت میشود و به سیاستگذاری دقیقتر کمک میکند.»
وی با اشاره به تأکیدات دولت و مقام معظم رهبری بیان کرد: اصل کار سازمان ثبت احوال، ارتقای رضایتمندی مردم است. دولت چهاردهم و ریاست محترم جمهور همواره بر خدمت آسان، سریع و مستقیم تأکید دارند و مقام معظم رهبری نیز همین نگاه را دنبال میکنند.
منبع: تسنیم