به گزارش سایت خبری پُرسون،کاهش طول دوره کارشناسی از چهار به سه سال، موضوعی است که این روزها مورد توجه وزارت علوم و دانشگاهها قرار گرفته است. هدف اصلی این تغییر، ورود سریعتر دانشجویان به بازار کار و افزایش مهارتآموزی اعلام شده، اما کارشناسان و برخی اعضای مجلس هشدار میدهند که اجرای این طرح بدون بازنگری دقیق در محتوا و برنامهریزی آموزشی میتواند کیفیت آموزش و توانمندی فارغالتحصیلان را تحت تأثیر قرار دهد.
برای نخستین بار وزیر علوم حسین سیمایی صراف این موضوع را مطرح کرد و گفت که دوره کارشناسی باید سهساله شود و دانشجو بتواند بلافاصله وارد بازار کار شود.
وی افزود: با آمدن هوش مصنوعی به عنوان دستیار آموزشی، این سوال مطرح میشود که چرا باید دوره لیسانس چهار سال باشد. این ابزارها به تسریع در تحصیل کمک کردهاند.
این اظهارات نشان میدهد که وزارت علوم قصد دارد با بهرهگیری از فناوریهای نوین، مسیر تحصیل را کوتاهتر کند، اما هنوز مشخص نیست که کیفیت علمی چگونه حفظ خواهد شد.
معاون آموزشی وزیر علوم ابوالفضل واحدی هم معتقد است که هدف از کاهش دوره لیسانس این است که با حفظ استانداردها، آموزشهای لازم در یک بازه زمانی کوتاهتر ارائه شود و ظرفیت لازم برای اجرای این طرح وجود دارد. همچنین وی تاکید کرد که این تغییر به صورت تدریجی و پایلوت انجام خواهد شد تا اثرات آن بر کیفیت آموزش و توانمندی دانشجویان بررسی شود.
اما تحلیل های کارشناسی نشان میدهد که اجرای تدریجی این طرح میتواند به وزارت علوم فرصت دهد تا نقاط ضعف و قوت طرح را شناسایی و اصلاحات لازم را پیش از تعمیم به کل دانشگاهها انجام دهد.رئیس دانشگاه تهران محمدحسین امید نیز با این طرح موافقت کرده و اعلام کرده است که دانشگاه تهران آماده است تا این طرح به صورت پایلوت و آزمایشی اجرا شود.
همچنین رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی محمد علی اکبری با بیان اینکه هنوز مشخص نیست این طرح شامل کدام دانشگاهها میشود، گفت که در صورت اجرای آن، دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی کشور، متناسب با برنامهها عمل خواهد کرد. این صحبت ها نشان میدهد که دانشگاهها نیز آمادگی دارند تا در قالب یک برنامه آزمایشی و کنترلشده، اثرات طرح را بررسی و بازخوردهای لازم را ارائه کنند.در همین حال، پیشنهاد کاهش دوره کارشناسی به سه سال در مجلس نیز بررسی شده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس فرهاد بشیری با اشاره به لزوم بررسی نیازهای منطقهای و ملی، گفت که انجام هر اقدامی در این زمینه نیاز به کارشناسی جدی دارد و تاکنون بحثی برای کاهش دو ساله دوره لیسانس در مجلس مطرح نشده است.
این نکته نشان میدهد که مجلس برای تصویب چنین تغییری هنوز نگرانیهایی دارد و اجرای این طرح را بدون بررسی کامل علمی و آموزشی مناسب نمیداند.همچنین عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امیر طاهرخانی تاکید کرد که کاهش تعداد واحدهای درسی بدون برنامهریزی دقیق میتواند بنیه علمی دانشجویان و کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار دهد.
کارشناسان حوزه آموزش عالی معتقدند کاهش طول دوره تحصیل میتواند فرصتهایی مانند ورود سریعتر به بازار کار و مهارتآموزی متمرکز ایجاد کند، اما بدون اصلاح محتوای درسی و بازنگری آموزشی، ممکن است کیفیت آموزش و آمادگی دانشجویان برای بازار کار کاهش یابد.
به این ترتیب، مجموع اظهارات مسئولان وزارت علوم، مجلس و کارشناسان نشان میدهد که اجرای طرح سهساله شدن کارشناسی نیازمند تعادل میان سرعت تحصیل و حفظ کیفیت آموزشی است؛ یعنی هم فرصتهای مهارتآموزی و ورود سریع به بازار کار باید فراهم شود و هم استانداردهای آموزشی و توانمندی علمی دانشجویان حفظ گردد.
منبع: فارس