به گزارش سایت خبری پُرسون، از خراسان رضوی؛ علیرضا قامتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در میز تخصصی مسکن و راه با حضور سعید جغتایی رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور، شهرام ملکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و جمعی از مدیران کل دستگاههای اجرایی، گفت: «با توجه به محدودیت منابع و تعدد پروژهها در استان، ضروری است اولویتبندی دقیق صورت گیرد تا شاهد بهرهبرداری مؤثر از طرحهای عمرانی و حملونقلی استان باشیم.»
سعید جغتایی رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست اظهار کرد: «منابع محدود ایجاب میکند که برخی طرحها در اولویت قرار گیرند تا در مدت زمان مشخص به نتیجه برسند و شاهد بهرهبرداری مؤثر از آنها باشیم.»
وی افزود: «ادامه روند فعلی که به شکل تدریجی و پراکنده به پروژهها تخصیص اعتبار داده میشود، ممکن است باعث شود هیچکدام از طرحها به بهرهبرداری نرسند. بنابراین ضروری است در سطح استان با توجه به مزیتها و فرصتهای موجود، اولویتبندی مشخصی صورت گیرد.»
جغتایی تصریح کرد: «برای لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ لازم است پیشنهادهای کارشناسی و اولویتهای استان خراسان رضوی بهطور مشخص تدوین و ارائه شود تا بتوان در سطح ملی تصمیمگیری دقیقتری داشت.»
وی با بیان اینکه برخی پروژهها با وجود پیشرفت فیزیکی بالا همچنان با مشکل منابع مالی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: «در مواردی مانند پروژههای آبرسانی روستایی که اخیراً به استان تفویض اختیار شده است، مدیریت استانی میتواند نقش مهمی در تسریع روند تکمیل و بهرهبرداری ایفا کند.»
در ادامه این نشست، شهرام ملکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با اشاره به اهمیت پروژه قطار حومهای مشهد ـ گلبهار ـ چناران گفت: «این طرح بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای حملونقلی استان در توسعه شهری و مدیریت سرریز جمعیت نقش ویژهای دارد.»
وی با اشاره به طول حدود ۴۰ کیلومتری مسیر و تکمیل عملیات زیرسازی پروژه اظهار کرد: «اکنون تنها عملیات روسازی و نصب تجهیزات باقی مانده و این طرح میتواند با همافزایی سازمان برنامه و بودجه، شرکت عمران شهر جدید گلبهار و سایر دستگاههای مرتبط تا افق ۱۴۰۶ به بهرهبرداری برسد.»
ملکی افزود: «پروژه قطار حومهای مشهد ـ گلبهار زمان سفر را از حدود یک ساعت و نیم به ۲۴ دقیقه کاهش میدهد و این موضوع مطالبه جدی مردم و یک فرصت استثنایی برای توسعه استان است.»
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «شرکت عمران شهرهای جدید آمادگی دارد ۵۰ درصد منابع مورد نیاز را از طریق فروش اراضی و ظرفیتهای داخلی تأمین کند، مشروط بر اینکه سازمان برنامه و بودجه نیز ۵۰ درصد دیگر را متقبل شود. همچنین تخصیص کامل اعتبار ۳۳۰ میلیارد تومانی سال جاری برای خرید ریل ضروری است.»
وی خاطرنشان کرد: «فاز نخست پروژه به طول ۳۶ کیلومتر از گلبهار آغاز و تا ایستگاه ثامن در مشهد ادامه خواهد داشت و در مراحل بعدی نیز اتصال به خط ۳ مترو مشهد و تکمیل تونل پیشبینی شده است.»
در پایان، بر ضرورت همافزایی همه دستگاههای اجرایی، استفاده از ظرفیتهای استانی و تدوین برنامه زمانبندی شفاف برای تکمیل پروژههای عمرانی و مسکن در خراسان رضوی تأکید شد.
منبع: روابط عمومی استانداری خراسان رضوی