به گزارش سایت خبری پُرسون، عادل نورعلی عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی، امروز (چهارشنبه، ۱۴ مرداد) در نشست خبری با اشاره به آغاز عملیات پروازهای ایام اربعین، گفت: امسال عملیات پروازهای ویژه اربعین خطیرتر و حساستر از سالهای گذشته است، چرا که بازه زمانی اجرای سفرها کوتاهتر شده و این موضوع پاسخگویی به تقاضای سفرهای هوایی را با دشواری بیشتری مواجه کرده است.
وی افزود: بر اساس اعلام رسمی، بازه زمانی سفرهای اربعین امسال تنها ۱۰ روز تعیین شده که فشردگی آن، برنامهریزی دقیقتری را از سوی شرکتهای هواپیمایی میطلبد.
نورعلی از صدور مجوز پرواز هواپیماهای MD در ایام اربعین در آسمان عراق خبر داد و گفت: روز گذشته، با پیگیریهای وزارت راه و شهرسازی، مجوز پرواز این نوع هواپیماها صادر شد و قرار است به مدت ۲۰ روز، ناوگان MD فعال باشد. از روز گذشته پرواز این نوع هواپیما به نجف آغاز شده است.
وی بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در تلاش است تا این مجوز موقت را به مجوز دائمی تبدیل کند، چرا که فعال بودن ناوگان MD در مسیر عراق، هم در افزایش ظرفیت صندلی و هم در کاهش نرخ بلیت بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص نرخ بلیت پروازهای اربعین نیز گفت: پروازهای اربعین مانند سایر پروازهای خارجی، سقف قیمت ندارند اما همواره دولت در این ایام نرخ مشخصی را اعلام و تصویب میکند. بر همین اساس، نرخ رفتوبرگشت در مسیر تهران به نجف ۱۳ میلیون تومان و در مسیرهای دورتر ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است.
وی تأکید کرد: ممکن است در برخی روزها شاهد کاهش قیمت باشیم اما بههیچوجه افزایش نرخ نخواهیم داشت.
نورعلی با بیان اینکه در ایام اربعین فروش چارتری انجام نمیشود، افزود: بازرسیها و رسیدگی به تخلفات بهصورت ۲۴ ساعته انجام میشود و در صورت بروز تخلف یا گرانفروشی، اقدامات لازم انجام شده و وجه مسافر عودت داده میشود.
وی با اشاره به دستورالعمل پروازهای بینالمللی، گفت: نرخ بلیتها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین میشود، اما برای دهه اربعین که از ۱۷ مرداد آغاز خواهد شد، هیچ نرخی بالاتر از نرخ مصوب قابل پذیرش نیست و تمامی شرکتهای هواپیمایی موظف به تبعیت از آن هستند. البته قبل و بعد از این بازه، نرخها تابع نظام عرضه و تقاضا خواهد بود.
نورعلی درباره تفاوت هزینههای فرودگاهی در عراق، تصریح کرد: فرودگاه نجف هزینه بالاتری نسبت به فرودگاه بغداد دارد؛ این تفاوت حدود ۱۵ درصد است. در واقع، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از نرخ بلیت ۱۳ میلیون تومانی صرفاً مربوط به هزینههای فرودگاهی نجف است که عدد قابل توجهی است.
وی از ارائه بسته پیشنهادی به دولت برای جبران آسیبهای واردشده به شرکتهای هواپیمایی در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر نیز خبر داد و گفت: این بسته شامل تقسیط مالیات و پرداختهای معوقه است، چرا که شرکتها در آن بازه حدود یکونیم ماه امکان انجام پرواز نداشتند. این پیشنهاد در حال حاضر در دولت در دست بررسی است و در صورت تصویب، میتواند کمک شایانی به صنعت هواپیمایی کشور کند.
عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی در ادامه با اشاره به ضعف ناوگان کشور نسبت به کشورهای همسایه اظهار کرد: کشورهای همسایه با جمعیت کمتر، ناوگان بیشتری دارند. ما حداقل به ۴۰۰ فروند هواپیما نیاز داریم، در حالی که سازمان هواپیمایی این عدد را ۲۰۰ فروند برآورد کرده است. در حال حاضر نیز تعداد ناوگان فعال در کشور حدود ۲۰۰ فروند است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی کاسپین بیشترین تنوع مبادی پروازی از ایران به مقصد نجف را دارد. پروازهای این شرکت از ۱۱ شهر شامل فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)، مشهد، گرگان، اصفهان، بندرعباس، ارومیه، بیرجند، لار، تبریز، لامرد و شیراز انجام میشود.
نورعلی در پایان گفت: در ۲۱ ماه گذشته، میزان عرضه صندلی در این شرکت بیش از سه برابر شده و برنامههایی نیز برای افزایش ناوگان در آینده داریم.
منبع: ایسنا