به گزارش سایت خبری پُرسون، امروز سهشنبه ۷ مرداد همایش ملی مهارت با حضور محمدرضا عارف معاون اول ریاست جمهور، احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولان در مجتمع فرهنگی تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
محمدرضا عارف در این مراسم با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در حوزه مهارت آموزی، اظهار کرد: میتوان از دو جنبه به این نامگذاریها توجه کرد که یکی از آنها ارزیابی عملکرد است که طی یک سال آیا احترام به نامگذاری صورت گرفته و این بخش ارتقا یافته است؟ جنبه دوم نیز تقدیر از فعالان عرصهها است.
وی گفت: آموزشهای فنی و حرفهای امروز از دو جهت برای ما بسیار مهم است. بعد از انقلاب فرهنگی تربیت نیروی متخصص به ویژه برای آن دوره، در بخش صنعت اهمیت بسیاری داشت چراکه نیروی ما در آن دوره تنها مونتاژ میکرد و لازم بود مهارتها تقویت شود. بعدها متوجه شدیم آموزشهای فنی و حرفهای ما ضعیف است و در مدارس و دانشگاهها کمتر دانش آموزان و دانشجویان برتر به سمت این حوزهها میرفتند بنابراین برای بهبود آنها تلاشهایی انجام شد.
وی ادامه داد: با ارزیابی مجدد، بعد از یک دوره تفاوت محسوسی حس نشد زیرا امکانات حداقلی برای فارغ التحصیلان این حوزهها که آچار به دست شوند تهیه نشده بود و در نهایت تصمیم به ایجاد مرکز علمی- کاربردی گرفته شد که ایرادات را رفع کرده و جایگاه این رشتهها را ارتقا دهد و امکان ادامه تحصیل در حوزه فنی و حرفهای برای کارشناسی ناپیوسته و ارشد ایجاد شود.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: بعدها به این نتیجه رسیدیم که اساتید این حوزهها نیز افراد معمولی نمیتوانند باشند و در نهایت در زمینه امکانات هم تلاشهایی شد و امروز دغدغه نه تنها دولت بلکه همه مسئولان، توسعه این بخش است. در این مسیر به سمت استفاده از امکانات بخش خصوصی نیز رفتیم چون ظرفیت بالایی دارد و در جنگ ۱۲ روزه هم سهم آنها را نمیتوان با بخشهای اداری قیاس کرد. البته بخش نظامی وظایف سنیگینی دارد اما بخش خصوصی در سایر بخشها پا به پای دولت درخشید.
عارف گفت: در طول ۴ دهه گذشته در دنیا، فناوری شرایط خاصی پیدا کرده و رشد آن گاه از علم نیز بیشتر بوده که البته باید از این بابت نگران شد چراکه فناوری باید حاصل علم باشد و امروز هنوز از نظر اندیشمندان و فلاسفه ثابت نشده مسیر فناوری به نفع انسان است یا ممکن است در آینده مشکلاتی برای بشر ایجاد کند.
وی افزود: در حوزه فناوریهای نوظهور در سند ۲۰ ساله باید جایگاه برتر در جنوب غرب آسیا را داشته باشیم. برای رسیدن به این جایگاه متخصصان نظری دانشگاهها نمیتوانند هدایتگر باشند و این مسیر بر عهده فناوران است. در دنیای امروز هم سهم دانشمندان کم نیست اما سهم فناوران به هیچ وجه قابل مقایسه با دانشمندان نیست و امروز نیاز به همکاری هر دو بخش وجود دارد و ما باید در فناوریهای نوظهور و برجسته از هیچ کشور پیشرفتهای عقب نمانیم و باید فناورزان میدان داری کنند.
این مسئول دولتی ادامه داد: در انقلاب صنعتی چهارم هستیم که نقش فناوران از دانشمندان برجستهتر است. اما پیشرفت فناوری هم در برخی بخشها تهدید برای بشر محسوب میشود و علم باید در راستای استفاده انسانی از آن در تلاش باشد.
وی تصریح کرد: برای انجام برنامههای توسعه باید فناوری فراموش نشود. ما ناگزیر هستیم از امکانات نوین بهره بگیریم و باید در این مسیر فرهنگ ساری شود و به جوانان آموخته شود سهم رشتههای فناوری هم در خدمت به مردم کمتر از دانش نیست.
معاون اول رئیس جمهور همچنین به بازار کار رشتههای فناورانه اشاره کرد و افزود: از نظر اقتصادی هم یک نیروی فناور بیکار در کشور نداریم و ارقام دریافتی آنها هم مشخص است. به نظر میرسد آموزشهای فنی و حرفهای جبران مافات کرده و میتوانند نقش کلیدی داشته باشند.
عارف ادامه داد: ما در بسیاری حوزهها در وضعیت گذار هستیم و در صنعت از وابستگی به صنعت ملی رسیدهایم و در همه عرصههای آن باید خوداتکا باشیم البته باید با دنیای علمی و فناوری هم ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم و دانشمندان جوان ما هم در هر بخشی هستند، میدرخشند و امروز هم از منظر تعداد دانشمندان و فناوران در دنیا سهمی بیش از سهم جمعیتی در اختیار داریم.
معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: برقراری ارتباط نزدیک آموزش و پرورش و فنی و حرفهای امری ضروری است و با تقسیم کارهای صورت گرفته میخواهیم شرایط بهتر پیش رود. همچنین فنی و حرفهای باید با دانشگاه نیز ارتباط مناسب داشته باشد.
وی گفت: مشکلاتی هم این آموزشها دارند که امیدواریم با تلاش صورت گرفته از سوی بخشهای متولی رفع شود.آموزشهای مهارتی دغدغه ۴۰ ساله کشور بوده و در اسناد بالادستی مثل سند چشمانداز ۲۰ ساله با صراحت درباره اهمیت آموزشها و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی آمده است.
وی اظهار کرد: در نامگذاری های سال نیز معمولاً اولویت راهبردی و کلان کشور در چند کلمه مشخص میشود و در ۱۰ سال گذشته در اغلب آنها تولید مطرح شده و غیر مستقیم به این بخش تاکید شده چون تولید نیز باید بر پایه علم و فناوری باشد.
عارف در پایان یادآور شد: درباره سهم آموزشها در بهرهوری باید گفت در اغلب برنامهها سهمی از رشد را به بهرهوری دادیم و در برنامه هفتم نیز بهرهوری سهمی حدود ۳۰ درصدی از رشد اقتصادی ۸ درصدی دارد و باید همه دستگاهها توجه کنند و سهم آموزشهای مهارت پرور دیده شود که در دنیا ۳-۳ درصد بهبود بهرهوری را ایجاد کردهاند. برای رسیدن به رشد ۸ درصدی سهم ۳ درصد جهانی را هم در نظر نگیریم برای ۲ درصد هم باید به آموزشها توجه شود و این وظیفه بر عهده ستاد مرکزی این فعالیتها است. سازمان فنی و حرفهای نقش و جایگاه خوب خود را پیدا کرده و این در حالی است که مسئولیت کار، رفاه و تولید ثروت نقش دارد.
منبع: مهر