خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

حدود ۷۰ درصد جنگ و درگیری­‌های نظامی در جهان در دایره ­ای است که یک طرف آن در افغانستان و طرف دیگر آن در لیبی است. اگر خوانندۀ این سطور تجربۀ تعامل مستقیم با سیاست­مداران و جوامع منطقۀ خاورمیانه را داشته باشد احتمالاً تصدیق می­‌کند که یک ذهنیتِ کانونی وجود دارد: که عموماً دولت­ها و جوامع این منطقه، علل این وضعیتِ نابسامان و جنگ را «بیرونی و خارجی» می­دانند.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر مخالفت ایران با هر گونه حضور نظامی خارجی در خلیج فارس گفت: حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به برقراری امنیت نمی‌کند بلکه زمینه افزایش تنش‌ها را نیز فراهم خواهد کرد.
سعید شبانی و آسن ولینوف"؛ دانش آموختگان حقوق اقتصاد از دانشگاه شانگهای چین

تلاش چین برای توسعه گردشگری در عصر کرونا

گسترش جهانی کرونا طی سال جاری موجب شد تا صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان دچار خسارت های اقتصادی فراوانی شود که در این میان چین نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

رییس‌کل بانک مرکزی ایران با اشاره به مثبت‌بودن رایزنی‌هایش با مقامات عراقی گفت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزادکردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده‌ایم.
کارشناس مسائل اسرائیل خاطر نشان کرد: هیچ وقت در تاریخ رژیم سابقه نداشته است که اعتراضاتی بیان شود و یک ماه مستمر ادامه پیدا کند. این اولین باری هست که این اتفاق در این رژیم می افتد.

ادامه مداخله آمریکا در امور داخلی عراق

ساختمان سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد

وزارت امورخارجه آمریکا در اظهارات مداخله جویانه در امور داخلی عراق اعلام کرد: از تمام طرف‌ها در عراق می‌خواهیم که سلاح‌های خود را به دولت تحویل داده و مسؤولانه رفتار کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به نقض آتش بس اعلام شده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت که ایران مجددا از دو طرف می‌خواهد ضمن پایبندی به آتش بس، گفت‌وگوهای خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تخلیه شهرهای اشغالی از سر گیرند.
نادری در گفتگوی تلفنی با نایب رئیس مجلس ارمنستان:

مداخله کشورهای ثالث راه حل خوبی برای حل و فصل مسأله نیست

رئیس شورای ‌اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی(‌IPU‌) مجلس گفتگو و راه حل سیاسی را بهترین مسیر برای حل درگیری‌های قره‌باغ دانست و گفت: تهاجم و مداخله کشورهای ثالث راه حل خوبی برای حل و فصل مسأله نیست.
سعادتی در انتقاد به اظهارات وزیر خارجه سعودی:

ادعای ریاض تنها یک شوی سیاسی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد ادعای واهی ریاض علیه تهران راه بجایی نمی برد و صرفا شوی سیاسی است.
یک کارشناس بین الملل گفت: موازنه قوا به نفع آذربایجان تغییر کرده است این کشور با نزدیکی به اسرائیل و آمریکا و بهره ‌بردن از منابع نفتی خود را  تقویت کرده و این امر باعث شد موازنه قدرت به نفع آذربایجان تغییر کند.
۲۶ کشور جهان از جمله ایران، سوریه، روسیه، چین و عراق در بیانیه مشترکی با اعلام اینکه تحریم‌های اقتصادی یک جانبه و ظالمانه آمریکا و برخی کشور‌های غربی علیه برخی کشور‌های مستقل جهان به مانع بزرگی برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده است، خواستار پایان دادن به این وضعیت شدند.