خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مجتبی امانی، رییس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر گفت: بخشی از صاحب ‌نفوذترین مقام‌های فعلی خاندان حاکم در عربستان، دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید و عمیقی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند و تصور نمی‌شود که حاضر باشند در هرگونه همکاری منطقه‌ای با ایران مشارکتی کنند.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

دگرگونی اوضاع عربستان/ محمد بن سلمان در آستانه جابجایی و سقوط

محمد بن سلمان با چالش‌هایی روبرو است که حتی می‌توان گفت در آستانه جابه‌جایی و سقوط خواهد بود و شیوه عملکرد بایدن و صحبت‌هایی که وزیر خارجه او مطرح کرده است این نوید را می‌دهد که احتمال تغییر ساختار در داخل عربستان را داشته باشیم.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه که به سوریه سفر کرده بود، در دیدار با مقام‌های سوری تاکید کرد که ایران همانند مرحله گذشته، در بازسازی اقتصادی و همکاری های فرهنگی در کنار دولت و ملت سوریه خواهد ماند.
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون:

هراس عربستان از تصمیمات بایدن

ترامپ در بسیاری از موارد سعودی‌ها را کمک کرد اما این میزان کمک کم‌تر از آن حدی بود که سعودی‌ها توقع داشتند از این رو سعودی‌ها تصور می‌کنند که در دوره بایدن آنچه که در زمان ترامپ اتفاق افتاد نیز برای آن‌ها رخ نخواهد داد و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها رو به زوال است.
یک کشتی تجاری متعلق به رژیم صهیونیستی در خلیج عمان هدف حمله یک عامل ناشناخته قرار گرفت و در پس این حادثه پیام های بسیاری نهفته است.

سفیر سابق ایران در اردن در گفتگو با پرسون:

حذف انصارالله از لیست تروریستی/ بایدن به دنبال جبران خطای ترامپ

این‌که آمریکایی‌ها می‌خواهند انصارالله را از لیست تروریستی خارج ‌کنند واقعیتی است که آن‌ها بنا به خطای سیاسی که در دولت ترامپ اتفاق افتاد، به آن اعتراف کردند چرا که انصارالله به عنوان یک پایگاه وسیع مردمی و بخش مهمی از شاکله حاکمیتی یمن مطرح است و بدون این مشروعیت سیاسی وضعیت یمن راه حل مناسبی نخواهد داشت.

بنا بر گزارش رسانه‌ ها در روز چهارشنبه، ۱۱ مقام رده‌بالای ژاپن از وزارت امور داخلی و ارتباطات این کشور ممکن است جایگاه خود را به خاطر رسوایی مربوط به پسر ارشد "یوشیهیده سوگا"، نخست‌وزیر ژاپن، از دست بدهند.
فرایند صلح در افغانستان با توجه به عدم یکپارچگی قدرت نزد حاکمیت فعلی و اختلافات به جا مانده از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته، دورنمای چندان روشنی ندارد و همین، گره مذاکرات با طالبان جهت رسیدن به یک توافق جامع را کورتر می‌کند.

جلیلوند در گفت و گو با پرسون پاسخ داد؛

آیا پایان جنگ یمن نزدیک است؟

یک کارشناس بین الملل گفت: بهترین راه حل پایان جنگ یمن توافق ایران و عربستان بر سر این موضوع است. اگر گام هایی در رابطه با یمن برداشته شود ایران و عربستان به یکدیگر نزدیک می شوند و احتمالا بر سر موضوعات دیگری نیز توافق کنند.
منابع مختلف از شوکه شدن و سردرگمی بزرگ ولیعهد عربستان پس از کنار گذاشته شدن آن از ارتباط با آمریکا خبر دادند که باعث شده تا با نزدیکان خود درباره نگرانی‌هایش نسبت به وخیم‌تر شدن روابط با واشنگتن رایزنی کند.
ممانعت از تشدید چندقطبی سیاسی و ناآرامی های اجتماعی، دلیل اصلی نخست وزیر گرجستان برای کناره گیری از قدرت اعلام شد.
دختر دیکتاتور سابق عراق از تصمیمش برای بازگشت به عراق پس از فرار از آنجا در جریان حمله آمریکا خبر داد.
رئیس جمهور جدید آمریکا با اعلام اولین گفت وگوی خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که دو طرف برای تقویت روابط آمریکا- اسرائیل در خصوص مسائل امنیتی منطقه، از جمله ایران به طور مرتب در تماس هستند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: لازمه مهار ویروس کرونا افزایش همکاری‌های بین‌المللی، توزیع عادلانه واکسن در کل دنیا و لغو تحریم‌ها و محاصره‌های غیرانسانی است.
محبعلی در گفت‌وگو با پرسون؛

عراق توانایی مقابله با ترکیه را ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دولت عراق این توانایی را ندارد که در برابر ترکیه مقاومت کند و سعی می کند به نوعی از حمایت آمریکا و کشورهای دیگر برخوردار شود تا به ترکیه فشار بیاورند که در عراق مداخله نکند.