خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

توافق جناح‌های داخلی عراق برای خروج آمریکا

مطالبه برای خروج آمریکا فراگیرتر و گسترده‌تر شده است حتی آن‌هایی که تا چندی پیش احساس می‌کردند که اگر آمریکا بماند می‌تواند پشتیبان آن‌ها باشد، امروز می‌بینند که ادامه حضور آمریکا و سیاست‌های تنش‌آفرینی که آمریکایی‌ها دارند، موقعیت آن‌ها را نیز تضعیف می‌کند.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل از ورود ‫پاپ‬⁩ فرانسیس به بغداد خبر داد و عنوان کرد: بدون نقش مهم جانفشانی ابومهدی المهندس، سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و منطقه، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد عراق شود. ‫

دولت آمریکا مدعی است دنبال روند دیپلماسی در حل مسائل منطقه‌ای است اما در عمل می‌بینیم که در ابتدای دولت، بایدن دستور حمله مستقیم نظامی را صادر می‌کند و این همان کاری است که ترامپ نیز انجام می‌داد. رسانه‌های آمریکایی برای توجیه تجاوز آشکار آمریکا به سوریه و عراق، در صدد هستند که خطرات مقاومت را در منطقه به ویژه در عراق، بزرگنمایی کنند.
دولت‌های روسیه و سوریه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که هدف غرب و آمریکا در سوریه غارت منابع آن است نه مبارزه با تروریسم.

استراتژی آمریکا در منطقه حفظ امنیت مطلق اسرائیل است، لذا سعی می‌کنند به هیچ نیروی غیروابسته به آمریکا در آنجا اجازه حضور ندهند. یعنی اولویت امنیت مطلق اسرائیل بر همه استراتژی‌ها و همه منافع یک و دوجانبه آمریکا در این منطقه. این آثار وسیع‌تر انعکاس منفی در روابط عراق با آمریکا هم خواهد داشت.
یادداشت/امضای یک پاپ و یک آیت‌اللّه بر سند «دوستیِ جهان‌وندی» - هرگاه که رخ دهد- می‌تواند منشور ملل متّحد را نیز ارتقا دهد و بشارت‌دهندۀ مودّت جهانی باشد.

دیپلمات و کاردار سابق ایران در گفتگو با پرسون؛

بن نایف گزینه احتمالی دموکرات‌ها در عربستان

مسلماً آمریکایی‌ها با بن سلمان که یک جوان نابخرد، ناپخته و بیگانه با عالم سیاست است کار نخواهند کرد. گزینه دموکرات‌ها از قدیم بن نایف بوده و طبق عرف دربار و خاندان سعودی بن نایف باید ولیعهد می‌شد اما بن سلمان با کمک ترامپ یک کودتا انجام داد و برای اولین بار شاهزاده‌های بسیار مهم و کلیدی از جمله بن نایف، احمد بن عبدل عزیز، رئیس گارد پادشاهی عربستان، ولید بن طلال سرمایه دار معروف عرب و همچنین عموی خود را دستگیر کرد و آن‌ها را برکنار کرد.
منابع امنیتی در عراق از شلیک ۱۴ فروند موشک به محل استقرار نیرو‌های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در پایگاه عین الاسد خبر دادند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دموکرات‌ها سعی دارند مهره بازی خود یعنی بن سلمان را در ریاض عوض کنند. یعنی مهره بازی ترامپ را کنار بگذارند وکسی مثل پسرعموی بن سلمان یا فرد دیگری از خاندان صعودی را جایگزین آن کنند.
بیش از ده هزار عراقی در بزرگراه شماره ۸۰ بین کویت - بصره کشته شدند و حدود ۳ هزار خودروی سوخته و متلاشی در طول چند کیلومتر از این اتوبان چشم ها را می خراشید.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

نیروهای ائتلاف یا داعش، ترجیح عراق کدام است؟

انفجارهای اخیر در عراق بهانه‌ای دست آمریکایی‌ها داد که با این استدلال که اگر آمریکایی‌ها و نیروهای ائتلاف از عراق خارج شوند این داعش است که دوباره سر از لانه‌های خود بیرون آورده و فعال می‌شود و دوباره نا امنی و کشت و کشتار توسط داعشی‎ها در سر تا سر عراق رخ خواهد داد، به حضور خود در عراق ادامه دهند.
یادداشت/ ایران خود را پیروز منازعه با ترامپ و سیاست فشار حداکثری او می داند و دیگر حاضر نیست در قبال اخذ ثمنی بخس، اهرم های فشار خود را در زمینه هسته ای تقدیم طرف مقابل کند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تسلط بر معرب تعیین کننده پیروز جنگ یمن

اگرچه بمباران‌های شدیدی از طریق هوا صورت می‌گیرد اما واقعیت امر این است که کسی می‌تواند سرنوشت جنگ را تعیین کند که بتواد اقدامات خود را در زمین  انجام دهد و در حقیقت هر کسی که در معرب حاکم باشد می‌تواند به جوف و صحرای بزرگ حضر موت نیز تسلط کامل داشته باشد.
با انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در برابر رقبای داخلی در موضع ضعف قرار می گیرد. در عین حال و در گذر زمان با توجه به مطرح شدن این گزارش در وضعیت کنونی و در نظر گرفتن این نکته که تحریمی علیه بن سلمان اعمال نمی شود، می توان گفت که تبعات آن در طول زمان کاهش پیدا خواهد کرد اما نگفته نماند که این اتفاق برای ولیعهد عربستان بدون پیامد نیست.
آمریکای بایدن در حال بازنگری استراتژی کلان خود در خاورمیانه است؛ نشانه‌های آن نیز بسیار است. تماس تلفنی بایدن با بنیامین نتانیاهو پس از یک ماه درحالی‌که روسای‌جمهوری آمریکا در همان روز نخست آغاز به کارشان به چنین اقدامی دست می‌زدند، پایان حمایت از جنگ یمن و تلاش برای حل دیپلماتیک این بحران، خروج انصارالله از لیست تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا، انتشار گزارش محرمانه سازمان‌های اطلاعاتی در مورد نقش بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی و همزمان تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام و موازی با آن حمله به نیروهای حامی ایران در شرق سوریه.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جو بایدن و تیم او سعی می کنند ناامنی ها را در این کشور برای بازسازی داعش ایجاد کنند. ضمن اینکه بایدن الان دست به بازسازی نیروهای فراری حزب بعث با کمک عربستان، امارات و اردن زده است.