خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

هانی زاده در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد؛

چرا ظریف هیأت سیاسی طالبان را به حضور پذیرفت؟

یک کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان دارد، چون مرز های مشترک زیادی میان افغانستان و ایران وجود دارد طبیعی است که هر اتفاقی که در افغانستان رخ دهد تأثیرش را برجامعه ایران باقی می گذارد.
ملازهی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

تبدیل رابطه ایران و عربستان از سیاسی به ایدئولوژیک

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران چاره ای جز رفع اختلافات ایدئولوژیکی خود ندارند. اگر این مسئله حل نشود عربستان و ایران و به طور کلی جهان اسلام بازنده هستند.
از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید منطقه شاهد برخی از تحولات بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از حمله به دیرالزور و منطقه البوکمال در شرق سوریه این بار و در روزهای اخیر به غرب این کشور یعنی حماه حمله کرده است.
در مقاله‌ای مشترک از سوی موسویان و الصقر مطرح شد؛

دوره بایدن زمینه ساز فرصتی برای شروعی تازه میان ایران و عربستان

عبدالعزیز الصقر و سید حسین موسویان، رئیس مرکز تحقیقات عربستان و دیپلمات سابق ایران در مقاله مشترکی در روزنامه گاردین به بررسی چگونگی تعامل ایران و عربستان با توجه به شرایط فعلی منطقه و ضرورت آن پرداختند.
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شده است که نامه‌ای در نزدیکی محل انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی پیدا شده که حاوی متهم کردن اسرائیلی‌ها به دست داشتن در ترور شخصیت‌های ایرانی بوده است.
از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید منطقه شاهد برخی از تحولات بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از حمله به دیرالزور و منطقه البوکمال در شرق سوریه این بار و در روزهای اخیر به غرب این کشور یعنی حماه حمله کرده است.
مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای در یادداشتی تشریح کرد؛

علل مخالفت عبری-عربی با برجام

سیدحسین موسویان دیپلمات و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران در یادداشتی به ابعاد مخالفت های جریانات سیاسی عبری-عربی در خصوص برجام اشاره کرده است.
بنابر اعلام وزارت دفاع عربستان؛

رزمایش هوایی مشترک بین ریاض- واشنگتن

نیروی هوایی عربستان سعودی و آمریکا تمرین نظامی مشترکی برگزار کردند که جزئیات آن هنوز رسانه ای نشده است.
ظریف در بدو ورود به استانبول:

همکاری‌های مشترک ما با ترکیه حیاتی است

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به استانبول در پاسخ به خبرنگاران گفت که با مقامات ترکیه در خصوص ضرورت ایجاد زمینه‌های صلح پایدار در قفقاز به گفت‌وگو خواهد پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان در سفر خود به چند کشور منطقه راه رسیدن به صلح پایدار را در گذر از ترتیبات منطقه‌ای فراگیر و همکاری‌های منطقه‌ای جستجو کرده و براین اصل تاکید دارد کشورهای منطقه، مستقل و بدون دخالت بیگانگان می‌توانند منطقه خود را امن و با ثبات نگهدارند.
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به مقامات رژیم صهیونیستی:

کوچکترین خطایی ببینیم با خاک یکسان خواهید شد

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات تهدید آمیز یکی از مقامان ارتش رژیم صهیونسیتی علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر کوچکترین و کمترین خطایی از رژیم صهیونسیتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ببینیم، با توانمندی‌های غیر آشکار خود در کمترین زمان ممکن حتماً حیفا و تل‌آویو را با خاک یکسان خواهیم کرد.
یادداشت/ افزایش تحرکات مزبور به‌نوعی جهت روحیه‌بخشی به نیروهای سرگشته و متفرق وبی‌روحیه تکفیری و نوعی فراخوان به آنان برای از سرگیری عملیات ناامن‌سازی است. ضمن این‌که نوعی یارگیری و جذب نیروی جدید نیز به شمار می‌رود.

گاف عجیب شبکه تلویزیونی بی بی سی جهانی از دید روزنامه نگار هندوستانی مخفی نماند.