خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

در رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند انجام شد؛

مانور عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده توسط دزدان دریایی

سخنگوی رزمایش مرکب دریایی امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: در مرحله دیگری از این رزمایش، یگان‌های شناور دو کشور عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده و اطفای حریق را تمرین کردند.
سیاست درهای باز اقلیم کردستان عراق برای آسیب رساندن به منافع جمهوری اسلامی ایران و همچنین تلاش‌های مستمر آنها برای ضربه زدن به گروه‌های مقاومت عراقی و حشدالشعبی، باعث شده است تا یک جنگ در سایه با هدایت سرویس‌های امنیتی یک رژیم خارجی که کوچک‌ترین اهمیتی برای امنیت منطقه و منافع مردم عراق، از کرد و عرب و سنی و شیعه قائل نیست در اقلیم کردستان جریان بگیرد.
سفیر سابق ایران در لبنان در گفتگو با پرسون:

جبران خطاها، راه نجات آمریکا در یمن

آمریکا اگر میخواهد که خطاهای استراتژیکی خود را جبران کند باید طرف مردم یمن را داشته باشد و از آن‌ها حمایت کند و گروه‌هایی که در رأس قدرت هستند از جمله انصارلله را به رسمت بشناسد و با واقعیت یمن کنار بیاید. تا بتواند عربستان را از این باتلاقی که خودش درست کرده است، خارج کند.
یک دیپلمات سابق کشور گفت: نخست وزیر ژاپن که معمولا رهبرانش به صورت بسیار کم، شاید دوبار به کشورهای اسلامی تا کنون مسافرت کردند، به ایران می آید و تقاضا می کند، اما با صراحت تقاضایش رد می شود، در این شرایط اقدام قطر تاثیری ندارد.
آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه در یک نگاه؛

از جزئیات حمله راکتی به اربیل عراق تا نامه ایران به آژانس

جزئیات حمله راکتی به نیرو‌های آمریکایی در اربیل عراق، رایزنی وزرای خارجه آلمان و فرانسه درخصوص حفظ برجام، حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه، نامه ایرانه به آژانس برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه و توقیف یک کشتی حامل سوخت یمنی از سوی عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
یادداشت/ به چالش کشیدن ابرقدرت غربی با سلاح های ساده نشان دهنده ضعف راهبردی ایالات متحده در برابر حملات ایذایی گروههای مقاومت است و سامانه های پیشرفته پدافندی چون C-RAM نیز برای آنان مصونیت نخواهد آورد.
هانی‌زاده در گفت‌وگو با پرسون؛

آمریکا خاک عراق را ترک نمی‌کند

یک کارشناس سیاسی گفت: به نظر می رسد ساز و کا ها به گونه ای است که اگر دولت عراق نتواند نیروهای آمریکایی را از خاک عراق اخراج کند جنبش های مردمی مستقیما وارد عمل خواهد شد و این برای آمریکا هزینه‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت.
یک روزنامه افغانستانی به نقل از منابعی در کویته پاکستان نوشت: رهبر طالبان پاکستان در یک انفجار کشته شده است.
درخصوص روند اجرایی رسمی شدن مرز «سیرانبند» صورت گرفت:

رایزنی سرکنسول ایران با مقامات اقلیم کردستان

مهدی شوشتری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه،، با "سرتیپ چتو صالح"، معاون وزیر امور داخله اقلیم کردستان عراق دیدار کرد.
عضو مرکز مطالعات خاورمیانه در گفتگو با پرسون:

گسترش روابط ایران و عراق در مبارزه با تروریسم مؤثر است

تعمیق روابط دو جانبه ایران و عراق نه تنها می‌تواند به گسترش روابط اقتصادی به ویژه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بینجامد بلکه با توجه به تحرکات اخیر داعش در عراق و در مرز عراق و سوریه می‌تواند در مبارزه با تروریسم مؤثر واقع شود.
ساداتی‌نژاد با اشاره به سفر رییس مجلس و هیات پارلمانی به روسیه مطرح کرد؛

توافق ایران و روسیه برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ضمن تاکید بر تعاملات و استقبال طرف روسی از مباحث مربوط به حوزه کشاورزی گفت: ایجاد بانک و بیمه مشترک، کشت فراسرزمینی، افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ساخت مراکز پرتودهی از توافقات ایران و روسیه است.
نشریه نیوزویک در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشت: اگرچه بایدن با کاهش نقش آمریکا در جنگ یمن، چشم انداز دیپلماسی با ایران را افزایش می دهد اما برای حفظ توافق هسته‌ای، ابتدا می‌بایست گام‌هایی را برای جلب نظر ایران بردارد.
فرماندهی عملیات سامراء اعلام کرد که عده‌ای از عناصر سازمان تروریستی داعش که قصد انجام عملیات انتحاری با یک خودروی بمب‌گذاری شده را داشتند، به اشتباه با فشردن دکمه انفجار خود را منفجر کرده‌اند.
یادداشت/ انصارالله تسلیحات آمریکایی را پیش جهانیان بی اعتبار ساخته و برتری تجهیزاتی ایران بر امکانات پدافندی غربی متعلق به سعودی را علنا به منصه ظهور رسانده است و هر چه بیشتر جنگ طولانی شود زیانش علاوه بر سعودی متوجه وجهه ایالات متحده نیز خواهد شد.

صداهایی‌ که‌ این‌ روزها از تهران، واشنگتن‌ و پایتخت‌های تروئیکای‌ اروپایی‌ شنیده می‌شود، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را نه تنها برای «برجام» بلکه بهبود روابط ایران و امریکا و به تبع آن ایران و اروپا در آینده‌ نزدیک‌ نشان نمی‌دهد.