بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

مقامات سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) اعلام کردند، سویه BA.۲.۸۶ که برای اولین بار در اوایل ماه جاری خبرساز شد، نگران‌ کننده‌ترین سویه از زمان ظهور امیکرون است؛ البته دانشمندان می‌گویند، در حالی که این سویه جهش یافته است، هنوز به‌عنوان سویه نگران کننده طبقه‌بندی نشده است.
تا قبل از شروع به کار «مرکز جامع سرطان برکت» با تجهیزات روز دنیا، بیماران ناچار باید به خارج از کشور می‌رفتند و میلیاردها تومان برای درمان خرج می‌کردند ولی به‌ روزترین دستگاه‌ها خریداری و در این مرکز به کار گرفته شد و دیگر هیچ بیمار سرطانی برای درمان به خارج شدن از کشور نیاز ندارد.
سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، در نشست هم‌اندیشی چالش‌ها و راهکارهای پیش‌روی صنعت داروسازی که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه از بهمن‌ سال گذشته با تغییر سیاست‌های ارزی، ارز ترجیحی به ارز نیمایی تغییر کرد، گفت: در حوزه دارو ارز ترجیحی به معنای قبلی را نداریم. در‌واقع ارز تالار اول که ۲۸‌هزار‌و ۵۰۰ تومان است، برای دارو و کالاهای اساسی تلقی شد، با این حال برای تجهیزات و کالاهای پزشکی همچنان ارز چهارهزار‌و 200 تومانی وجود دارد.
موارد جدید کرونا مانند BA.۲.۸۶ که با نام « پیرولا » شناخته می‌شود یا EG۵.۱ و... نیز هنوز در ایران شناسایی نشده است اما، این احتمال که به ایران نیز برسند وجود دارد.
تمهیدات ویژه برای برگشت زائران اربعین و آغاز ماموریت جدید برای روزهای پایانی صفر از زبان رئیس سازمان اورژانس کشور؛

امسال کاهش مصرف سرم داشتیم/ اتاق‌هایی که به داد زائران رسید

خدمات بهداشتی و درمانی در مرزهای غربی کشور برای زوار اربعین امسال متفاوت‌تر از گذشته ارائه شد. آنقدر متفاوت که حتی مصرف سرم را در مقایسه با سال‌های گذشته به شدت کاهش داده و تنها ۵ هزار نفر سرم‌درمانی نیاز داشته‌اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع را مهم‌ترین اولویت وزارت بهداشت در دو سال آینده توصیف کرد.
ورود شورای امنیت به بحث بهداشت و امنیت بین‌المللی به مرور بیشتر شده است. از دوران پساکرونا سخن از راه‌اندازی شورای اضطراری بهداشت جهانی، مانند شورای امنیت است که البته  فعلاً در ایده مطرح و مدافعان و مخالفان متعددی دارد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ان‌شاءالله مسئولانی که مسئول این موضوعات هستند و توجه نمی‌کنند، خودشان و بچه‌هایشان گرفتار بیماری بشوند تا بفهمند کسی که بیماری سرطان دارد و برای تهیه دارو‌ها باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کند چه حالی دارد و چه می‌کشد.
سویه جدید کووید به نام پیرولا که به سرعت در حال انتشار است، چهار علامت کلیدی دارد که به افراد توصیه می‌شود در صورت ناخوشی از آن آگاه باشند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور کم تحرک هستند و فعالیت بدنی مناسب ندارند که این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماریهای غیرواگیر باشد.
دبیر علمی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران از بیماری افسردگی به عنوان یکی از رایج‌ترین اختلالات روانپزشکی نامبرد و گفت: در کشور ما تعداد مبتلایان در زنان ۲ برابر مردان است.
زوجین نابارور با هزاران امید و آرزو، در مسیر درمان قدم می گذارند؛ اما خیلی از این زوجین، تاب و توان تأمین هزینه های درمانی را ندارند و قید بچه دار شدن را می زنند.
وزیر بهداشت کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با دکتر صالح الحسناوی وزیر بهداشت عراق، ضمن قدردانی از همراهی نیروهای بهداشتی و درمانی کشور عراق در خدمت رسانی به زائران اربعین، خواستار ارتقای کیفی خدمات سلامت و تسهیل دسترسی حاضران در مراسم عظیم راهپیمایی اربعین به خدمات سلامت شد.
کارشناس سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارتقای سلامت دهان و دندان در دوران بارداری و شیردهی را یکی از دغدغه‌های برنامه‌های بهداشتی برشمرد.
یک متخصص بیماری‌های عفونی به بیان نکاتی که زائران اربعین باید پس از بازگشت از سفر رعایت کنند، پرداخت و توصیه کرد همه افراد از هفته آینده همه نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.
رسیدن شب هنگام به مرز، کوتاه کردن زمان پیاده‌روی، مصرف مایعات زیاد با داروی ORS و موکول کردن پیاده‌روی افراد آسیب‌پذیر به زمانی غیر از اربعین، از جمله توصیه‌های رئیس سازمان اورژانس کشور برای پیاده‌روی اربعین است.
رییس سازمان غذا و دارو خبر داد

دستگاه دیالیز خانگی در کشور طراحی شد

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از طراحی دستگاه دیالیز خانگی در کشور خبر داد و گفت: این دستگاه به‌زودی مراحل تولید را آغاز خواهد کرد.