اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سفیر اسبق ایران در کویت در گفت و گو با پرسون:

هدف سعودی ها از جنگ یمن، گسترش نفوذ به باب المندب بود

سفیر اسبق ایران در کویت گفت: جمعیت بی نظیر یمن در شبه جزیره برای سعودی ها و آمریکایی ها غافلگیر کننده بوده است لذا دستور کار عربستان با کمک امارات در چند سال گذشته مبنی بر شکست قدرت انصارالله و محدودیت حوزه نفوذ در جزیره العرب و جدایی بخش جنوب یمن از بخش جوار بود.

پرتو در گفت‌وگو با پرسون مطرح کرد:

پیش‌بینی سیاست ترامپ برای برد در انتخابات

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: یاستی که ترامپ در مسئله بحران کرونا در آمریکا و هم در مسئله سیاه پوستان اتخاذ کرده نشان می‌دهد در حال تلاش است که با ایجاد بی نظمی در قبل از انتخابات جامعه سفیدپوستان آمریکا که شامل کشاورزان و سفیدپوستان تندرو می‌شوند را به پای صندوق رأی بکشاند.
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛

از توجیه قیمت دلار تا خط و نشان برای افراد فاقد ماسک

رئیس‌جمهور با اشاره به تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای تعیین مجازات برای کسانی که ماسک ندارند، گفت: ۱۴ درصد افرادی که بستری هستند قبلا کرونا گرفته بودند و ناچاریم مقررات و نظارت‌ها را تشدید کنیم.
کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با پرسون؛

آمریکا زبان تکریم را جایگزین زبان تحریم کند

کارشناس مسائل آمریکا درباره رفتار امریکا علیه ایران درخصوص مکانیسم ماشه، گفت: اقدام عاقلانه ایالات متحده، برگرداندن وضع به حالت سابق و جبران خسارت اقتصادی به ایران است و باید برای استقلال ملت ها احترام قائل شود و زبان تکریم را جایگزین زبان تحریم کند.

وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر از نیروهای سیاسی لبنان خواست تا بدون هیچ‌گونه تأخیری دولت جدید را تشکیل دهند و هشدار داد که گزینه‌های و راهکاریهای فعلی که ادعا می‌شود منجر به بهبود وضعیت لبنان خواهد شد، وخیم‌تر شدن اوضاع را در پی دارد.
کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با پرسون؛

ادعای پوشالی آمریکا در مدیریت بحران

کارشناس مسائل بین الملل و غرب درباره نحوه و نوع مواجهه دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه آمریکا با حوادث ناشی از آن و بلایای طبیعی، گفت: میان ادعای قدرت مقامات آمریکایی در جهت مقابله با هر بحرانی تا واقعیتی که در مواجهه با بحران نشان می دهند، فاصله بسیار عمیقی وجود دارد و این امر ناشی از رویکرد سلطه گرایانه و مداخله جویانه آمریکا است.

تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با پرسون؛

دوراهی اجرای قانون یا منافع ناشی از معامله با آمریکا

تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس امریکا گفت: ایالات متحده از راه قدرت اقتصادی خود سعی دارد به برخی کشورها فشار وارد کرده و آنان را بر سر دوراهی اجرای قانون یا منافع ناشی از معادلات و معاملات با آمریکا قرار دهد.

دبیرکل سازمان ملل:

دنیای ما دشمنی مشترک دارد

دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت سی ویکم شهرویورماه روز بین المللی صلح نوشت: دنیای ما با دشمنی مشترک روبرو است؛ ویروسی کشنده که باعث رنجی عظیم می‌شود معیشت را از بین می‌برد و به تنش‌های بین‌المللی کمک و چالش‌های از قبل سهمگین صلح و امنیت را بدتر می‌کند.
علی اکبر دارینی در گفت و گو با پرسون:

آمریکا در بازگرداندن تحریم ها علیه ایران ناکام ماند

کارشناس مطالعات آمریکا گفت: برای نخستین بار در تاریخ است که یک عضو دائم شورای امنیت نمی تواند به هیچ یک از اهداف خود برس، آمریکا در اعمال تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران شکست خورده و ناکام مانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا طرف اشتباه تاریخ ایستاده و وظایف خود را فراموش کرده است، گفت: پیام تهران به واشنگتن این است که به جامعه‌ جهانی و وظایف خود برگردد. اگر آمریکا دست از یاغی‌گری بردارد، جامعه جهانی آنها را خواهد پذیرفت.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از برگزاری نشست کمیسیون با موضوع بررسی طرح سه‌ فوریتی مقابله با تصمیم آمریکا خبر داد و گفت: رفع محدودیت‌های هسته‌ای و کاهش همکاری با آژانس پیشنهادات مطرح در این طرح است.
سرلشکر سلامی خطاب به آمریکایی ها گفت: شما فکر می‌کنید ما در برابر خون برادر شهیدمان یک سفیر زن در افریقای جنوبی را می زنیم؟ ما کسانی را می زنیم که در شهادت این مرد بزرگ مستقیم و غیر مستقیم نقش داشتند.
محرابی در گفت و گو با پرسون:

ترامپ یک اگوسنتریک است

یک کارشناس بین الملل و آمریکا گفت: به نظر کارشناسان ترامپ اشتباه استراتژیک انجام داده است .یعنی دوره اولش را نباید اینجوری عمل می کرد تا بخواهد با این وضعیت خارج شود ودوره اول را باید با یک تعامل مناسب و ساختاری طی می کرد و در دوره دوم می آمد و برنامه های نهایی خود را پیاده می کرد.