کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با پرسون؛

ادعای پوشالی آمریکا در مدیریت بحران

کارشناس مسائل بین الملل و غرب درباره نحوه و نوع مواجهه دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه آمریکا با حوادث ناشی از آن و بلایای طبیعی، گفت: میان ادعای قدرت مقامات آمریکایی در جهت مقابله با هر بحرانی تا واقعیتی که در مواجهه با بحران نشان می دهند، فاصله بسیار عمیقی وجود دارد و این امر ناشی از رویکرد سلطه گرایانه و مداخله جویانه آمریکا است.

دکتر حنیف غفاری در گفت و گو با سایت خبری پرسون، درباره آتش سوزی در ایالت‌های غربی آمریکا و سوءمدیریت و عدم آمادگی لازم دولت آمریکا در مواجهه با بحران‌ها و بلایای طبیعی و حل و رفع پیامد‌های ویرانگر و خسارات ناشی از آن اظهار داشت: نحوه و نوع مواجهه دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه آمریکا با حوادث ناشی از آن و بلایای طبیعی همواره از سوی شهروندان این کشور به چالش کشیده شده و به یکی از معیارها و مولفه های اثبات ناکارآمدی دولت آمریکا تبدیل شده است؛ این ناکارآمدی در جریان توفان کاترینا نیز وجود داشت همچنین در جریان آتش سوزی های ایالات شمالی آمریکا نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: در موارد متعدد برخلاف ادعای مقامات آمریکایی در خصوص تسلط بر شرایط بحرانی چه بلایای طبیعی و چه بحرانهایی غیرطبیعی، در عمل چنین چیزی مصداق و عینیت ندارد. جالب است که رسانه‌های مشهور و پرتیراژ وابسته به جریان قدرت در آمریکا- منظور از قدرت در آمریکا هیات حاکمه ای است که معادلات و مناسبات قدرت در آمریکا را بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دست به دست می کنند- اعم از نیویورک تایمز، واشنگتن پست و رسانه های دیگر تنها به یک انتقاد از دولت بسنده می کنند و پس از اینکه مقداری خشم عمومی تخلیه شد و مردم از پشتیبانی رسانه ها مطمئن شدند بلافاصله رویکرد خود را تغییر و اصل ماجرا را فراموش می کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل و غرب ادامه داد: بازخوانی پرونده دولت‌های آمریکا در خصوص حوادث طبیعی گذشته در سال‌های بعد نیز از سوی رسانه ها صورت نگرفته است و نشان از یک اتفاق نظر در خصوص سانسور و ناتوانی ذاتی دولت آمریکا در مواجهه با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی دارد.

غفاری با تاکید بر سانسور و ناتوانی دولت آمریکا در قبال بحران ها و بلایای طبیعی و غیرطبیعی، افزود: این ناتوانی زمانی بیشتر معنا و مفهوم پیدا می‌کند که بر هزینه هایی که واشنگتن در نظام بین الملل و در راستای مداخله گری در سایر کشورها و مناطق می پردازد، متمرکز شویم.

وی گفت: در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنی سندرز نامزد حزب دموکرات که در رقابت‌های مقدماتی حضور داشت، جمله ای را بر خلاف مسیر حزب دموکرات بیان و تاکید کرد آمریکا چگونه این مداخله گرایی را انجام می‌دهند در حالی که بیش از ۳۰ میلیون آمریکایی در فقر به سر می‌برند و یا اینکه بحران های بسیاری در کشور آمریکا به قوت خود باقی مانده و هنوز نیز راهکاری برای حل آنها پیدا نشده است.

این کارشناس مسائل بین الملل و غرب تاکید کرد: آنچه که از چینش این اطلاعات در کنار یکدیگر استخراج می کنیم، پارادوکس، تناقض و فاصله بین گفتار و عمل در سیاست داخلی، خارجی و مناسبات اجتماعی آمریکا است. میان ادعای قدرت مقامات آمریکایی در جهت مقابله با هر نوع بحرانی تا واقعیتی که در مواجهه با بحران نشان می دهند، فاصله بسیار عمیقی وجود دارد و این امر ناشی از رویکرد سلطه گرایانه و مداخله جویانه آمریکا است.

206154