اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کارشناس بین الملل و تحلیلگر آمریکا در گفتگو با پرسون:

شرایط داخلی آمریکا رو به وخامت است

شرایط امروز آمریکا با دهه‌های گذشته متفاوت است و قدرت اقتصادی سابق آمریکا در حال حاضر دیده نمی‌شود. همین مسئله سبب شد که آمریکایی‌ها در عرصه بین‌المللی تأثیرگذاری کمتری داشته باشند و روز به روز با یک شتاب فزاینده‌ از میزان تأثیرگذاری هژمونیک آمریکا در عرصه بین الملل کاسته شود.
کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر آمریکا در گفتگو با پرسون:

سیستم سیاسی آمریکا در بحران است

نزدیک بودن آرای ترامپ و بایدن نشان‌دهنده یک جامعه دوقطبی است و این یک نقص در دموکراسی غربی است. بنابراین آمریکا باید یک سیستم انتخاباتی جدید به وجود آورد که نزدیک به اجماع باشد در غیر این‌صورت نامزدهای انتخاباتی دائما یکدیگر را متهم می‌کنند همانگونه که ترامپ چهار سال قبل متهم بود که با کمک روسیه روی کار آمده است و بایدن نیز متهم است که با تقلب رئیس جمهور شده است.
سخنگوی دولت فدرال آلمان از تصویب زمان برگزاری انتخابات در این کشور خبر داد و آنگلا مرکل قرار است پس از ۱۶ سال حضور در جایگاه صدراعظمی آلمان از سیاست خداحافظی کند.
یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عربستان یکی از نگران‌ترین کشورهای منطقه به لیل تغییر سیاست‌های آمریکا در دولت بایدن است، گفت: پمپئو و نتانیاهو با انجام سفر به منطقه درصدد کاهش نگرانی کشورهای عربی از تغییر سیاست‌های آمریکا هستند.
آمریکا دیگر یک ابرقدرت نیست و حداکثر بتوان آن را یک قدرت بزرگ نامید. همه تحلیلگران و بیش‌تر اندیشمندان معتقد هستند که آمریکا در سراشیبی افول قرار دارد و این افول نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه سیاسی، امنیتی، نظامی و در بین افکار عمومی بین المللی به وجود آمده است.
یک پایگاه خبری آمریکایی نوشت:

گمانه زنی ها برای بازگشت دولت بایدن به برجام

یک پایگاه خبری آمریکایی با مطرح کردن نظر برخی کارشناسان و مقامات، احتمال بازگشت زودهنگام دولت بایدن به توافق هسته ای و چالش های آن را بررسی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر کسی بخواهد در این حضور مستشاری خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده ای می‌گیرد، کمااینکه در گذشته هم پاسخ‌های کوبنده ای گرفتند.
رایزن حقوقی ایران در لاهه در گفتگو با پرسون:

ترک برداشتن سنگ بنای دموکراسی آمریکا

سنگ بنای اصلی دموکراسی آمریکایی که خودشان مدعی هستند دموکراسی الگو و نمونه در دنیا است در این انتخابات ترک برداشت. در سال 2016 که ترامپ انتخاب شد، همین انتخابات، همین مردم و همین الکترال کالج بود و حالا که شرایط را به نفع خود نمی‌بیند بازی را بهم زده است و این نشان می‌دهد که این قانون اساسی و ساختار مبتنی بر قرارداد اجتماعی ترک برداشته است.
تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

سایه شوم ترامپ بر سر دموکراسی آمریکا

وضعیت فعلی آمریکا به یک دو راهی کشیده شده است و اگر ترامپ بتواند با شیطنت‌های خود رقیب را کنار بزند، ضربه بسیار خطرناکی به دموکراسی آمریکا زده است حتی اگر جامعه آمریکا موفق به کنار گذاشتن ترامپ شود، جریان ترامپیست ادامه خواهد داشت. چرا که ترامپ در تلاش است برنامه‌های رئیس جمهور جدید را با مانع روبرو کند و از طرفی در حال بازسازی برای انتخابات سال 2024 است. بنابراین وضعیت دو دستگی و شکاف در جامعه آمریکا همچنان استمرار پیدا خواهد کرد و این امر ساختارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را ضعیف‌تر می‌کند.
تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

سیاست‌های جهانی‌سازی تسریع کننده افول آمریکا

سیاست‌های جهانی‌سازی باعث شده که قدرت در درون آمریکا به سمت تهی شدن حرکت کند. طیف طرفدار این سیاست برای این‌که حقوق کارگران و هزینه‌های تولید را کاهش دهند، تولید را به خارج از آمریکا منتقل کرده‌اند، در نتیجه اشتغال در آمریکا کاهش پیدا کرده و مشکلات معیشتی ایجاد شده است و افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی درون جامعه آمریکا می‌تواند به درگیری‌ها، شورش‌ها وحتی برخوردهای مسلحانه منجر شود.
سخنگوی وزارت خارجه خبر تماس سید عباس عراقچی با تیم بایدن را ساختگی خواند و تاکید کرد: خبرسازی‌های زرد شیوه مرسوم برخی رسانه‌ها به ویژه در این روز‌ها شده است.
جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی خود وعده بازگشت به برجام و اصلاح سیاستهای ترامپ در مورد این توافق بین‌المللی را داده است. موضوعی که شاید اولین و مهم‌ترین عامل برای مهم شدن انتخابات آمریکا برای ایرانیان شد. اما واقعیت این است که گاهی احیا و بازسازی یک توافق از مسیری که برای حصول به آن توافق شده ممکن است سخت‌تر باشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

لابی صهیونیستی مانع استرداد خاوری می شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که اگر پلیس اینترپل نتواند خاوری را به ایران برگرداند توانمندی اش زیر سوال می رود.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" طی روزهای آینده با همتایان ایرانی و عراقی خود که به مسکو سفر می‌کنند، دیدار و درباره مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.
تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

ترامپ به دنبال احقاق حق خود در کف خیابان‌های آمریکا

وقتی ترامپ اوضاع نظرسنجی‌های قبل از انتخابات را دید، تصمیم گرفت که این بدنه را پای صندوق رأی بیاورد و اگر از طریق صندوق رأی نتواند به نتیجه برسد این بدنه افراطی نژادپرست را به عنوان اهرم فشار علیه ساختار قرار دهد تا بتواند در کاخ سفید باقی بماند. هدف اصلی ترامپ این است که در کف خیابان‌های آمریکا نتیجه انتخابات را تغییر دهد و به تعبیری حق خود را از طریق ایجاد آشوب در خیابان‌ها بگیرد.