محرابی در گفت و گو با پرسون:

ترامپ یک اگوسنتریک است

یک کارشناس بین الملل و آمریکا گفت: به نظر کارشناسان ترامپ اشتباه استراتژیک انجام داده است .یعنی دوره اولش را نباید اینجوری عمل می کرد تا بخواهد با این وضعیت خارج شود ودوره اول را باید با یک تعامل مناسب و ساختاری طی می کرد و در دوره دوم می آمد و برنامه های نهایی خود را پیاده می کرد.

علیرضا محرابی کارشناس بین الملل و آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص انتخابات آمریکا و آرای الکترال اظهار داشت: بحث انتخابات در آمریکا ،بحثی است که از متغیرهای مختلفی تاثیر می پذیرد.

محرابی افزود: زمان هایی در آمریکا وجود دارد مانند مواقعی که ریباند توانست کارت های دموکرات را از کاخ سفید بیرون کند یا کلینتون توانست بوش را از کاخ سفید بیرون کند، که زمان هایی است که وقایع یا اتفاقاتی رخ می دهد که رئیس جمهوری که در کاخ سفید مستقر است توانایی حل آن معضل و موضوع را ندارد به طور مثال زمانی که جیم کارتر رئیس جمهور بود بحث گروگان گیری و تسخیر لانه جاسوسی و بحث های دیگر همه اینها فشارهایی را بر کارتر فشار کرد که توانست با همین بهانه کارتر را از کاخ سفید بیرون کند و با یک دوره دموکرات ها کار را به جمهوری خواهان بدهد .

وی اظهار داشت: شرایط فعلی آمریکا هم در حال حاضر به همین صورت است که اگر قرار بر این است که جمهوری خواهان آمریکا که نمایندگی اش را ترامپ در کاخ سفید دارد انجام می دهد یک دوره کاخ سفید را تحویل دهند به دموکرات هایی که هشت سال قبل تر حاکمیت داشتند باید یک اتفاق جدی و اساسی در ایالت آمریکا رخ دهد که ذهن مردم آمریکا را به سمتی بکشاند که رایی که می‌دهند به سمت کاندیدایی باشد که با اختلاف فاحش رای را ببرد.

این کارشناس بین الملل و آمریکا در ادامه افزود: اگر در ایالت متحده آمریکا اختلاف کاندیدا ها کم باشد و زیر دو سه میلیون باشد عملا کارت الکترالی که نمایندگی می کند ایالت ها را و آن ایالت هایی که به قرمز و آبی تقسیم شدند و قرمزها را جمهوری خواهان سنتی برای خودشان دارند و آبی ها را دموکرات ها برای خودشان دارند.

محرابی یادآور شد: در زمانی که دموکرات در مقابل بوش جمهوری خواه قرار گرف در سال 2000 همین اتفاق افتاد. یعنی با اختلاف رای حدود یکی دو میلیون ولی الکترال ها آمدند و بوش را وارد کاخ سفید کردند و را که محدودیت بیشتری نسبت به بوش جمهوی خواه داشت وارد کاخ سفید نشد. الان هم به همین صورت است البته مقایسه ترامپ و بایدن نمی تواند مقایسه الگور با بوش باشد الگور جوان تر بود و محبوبیت بیشتری را بین مردم آمریکا داشت الان بایدن سن و سالش بالا است.

وی گفت: بایدن چندین دوره دیگر هم برای رسیدن به ریاست جمهوری تلاش کرده اما موفقق نشده است. مردم آمریکا احساس می کنند هنوز آن واقعه ای که باید اتفاق بیفتد و ترامپ ازکاخ سفید خارج شود در ایالت متحده اتفاق نیفتاده است. ولی کدها و گزینه هایی وجود دارد که اختلاف رای مناسبی را با توجه بی تدبیری هایی که ترامپ داشته و عملا ایالت متحده آمریکا را هزینه پرداز کرده در حال نشان دادن است که آوردن رای مردمی بایدن بیشتر است ولی پیش بینی قطعی هنوز وجود ندارد.

کارشناس بین الملل و آمریکا در پاسخ به سوال موضوعی که گفته بودند ترامپ امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است از سمت مردم آمریکا مبرهن شده است؟ پاسخ داد: همیشه باید در نظر داشته باشید که ایالت متحده آمریکا در ادوار مختلف تعاملات خود تلاش می کرد با قدرت های اروپایی، با ساختار نظام بین الملل و با سازمان ملل و سازمان های موازی بین الملل مثل سازمان بهداشت جهانی و..رابطه داشته باشد. ترامپ یک اگوسنتریک است یعنی خودستایی که فکر می کند همه مسائل را او می تواند در نظام بین الملل حل کند و آن نگاه پلیس جهانی را دارد که من بدون هزینه وارد نمی شوم و باید اشتراک‌ها و ائتلافات خودم را زیرش بزنم تا دیگران به سمت من رجوع کنند. اما این اتفاق رخ نداد.

محرابی افزود: به نظر کارشناسان ترامپ اشتباه استراتژیک انجام داده است .یعنی دوره اولش را نباید اینجوری عمل می کرد تا بخواهد با این وضعیت خارج شود ودوره اول را باید با یک تعامل مناسب و ساختاری طی می کرد و در دوره دوم می آمد و برنامه های نهایی خود را پیاده می کرد.

وی تاکید کرد: ترامپ همین که از مردم خارج شد یعنی از یک بخش ائتلافات بین المللی خارج شد و همه اینها به ایالت متحده آمریکا آسیب زده به خود مردم آمریکا هم کمک می کند.در ایالت متحده آمریکا باید یک واقعه خاص رخ دهد که مردم آمریکا اختلاف چشمگیری در رای خودشان به دو نامزد اجرا کنند آن اتفاق چشمگیر هنوز اتفاق نیافتاده است منظورم این است که ترامپ بیاید یک صحنه خاص را در نظام بین الملل تعریف کند که مردم آمریکا با اختلاف زیاد بایردن را بپذیرند و بعد الکترال وارد شود.

این کارشناس بین الملل و آمریکا افزود: شرایط انتخابات آمریکا خطرناک است یعنی تقریبا رای ها نزدیک و اختلافات نزدیک شده است و ایالت های سنتی باز هم به جمهوری خواهان در رای رجوع کردند . ولی فکر می کنم که اگر بایدن بتواند مردم آمریکا را قانع کند که رفتارهای ترامپ هزینه بیشتری بر مردم آمیکا وارد می کند آن رای چشمگیر را بگیرد دیگر کارت الکترال هم نمی تواند در ایالت هایی که وزن جمعیتی اش بیشتر است به سمتی برود که ترامپ را در بیاورند .این اختلاف باید اتفاق بیافتد اگر اتفاق نیافتد تبعا موضوع سخت تر خواهد شد.

195639