تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با پرسون؛

دوراهی اجرای قانون یا منافع ناشی از معامله با آمریکا

تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس امریکا گفت: ایالات متحده از راه قدرت اقتصادی خود سعی دارد به برخی کشورها فشار وارد کرده و آنان را بر سر دوراهی اجرای قانون یا منافع ناشی از معادلات و معاملات با آمریکا قرار دهد.

پرفسور سعید خزایی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با پرسون درباره ساز و کار «مکانیسم ماشه»، اظهار داشت: سیستم «اسنپ بک» از ساز و کارهایی است که در برجام پیش بینی شده بدین معنا که هر گاه یکی از اعضای برجام مستنداتی مبنی بر تخطی ایران از تعهدات برجام را داشته باشد، به صورت اتوماتیک قادر به بازگرداندن تحریم های تعیین شده بر اساس برجام است.

وی ادامه داد: آنچه که ایلات متحده در این زمینه ادعا می‌کند، بر اساس قوانین مرتبط با اعضایی است که در برجام حضور دارند یعنی تروئیکای اروپایی، روسیه، چین و ایالات متحده آمریکا. حال آنکه امریکا از برجام خارج شده و مسئولیت نقض برجام نیز به عهده خود ایالات متحده است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به ادعای آمریکا در خصوص فعال کردن مکانیسم ماشه، اظهار داشت: به نظر نمی رسد که در راستای قانون و اعضای 1+5 این کار صورت بگیرد. ایالات متحده از راه قدرت اقتصادی خود سعی دارد به برخی کشورها فشار وارد کرده و آنان را بر سر دوراهی اجرای قانون یا منافع ناشی از معادلات و معاملات با آمریکا قرار دهد.

این کارشناس آمریکا گفت: در همین راستا، این تلاش دامنه دار دیپلماتیک اقتصادی را شروع کرده است و قصد دارد با وارد کردن فشار، کشورهایی را با خود همراه کند. این موضوع یک آزمون بزرگ برای این کشورهاست تا در راه اجرای قانونی که خود به آن متعهد هستند گام بردارند یا با آمریکا در این زمینه همراه و همگام شوند.

وی بیان داشت: تا این لحظه قرائن و شواهد نشان دهنده آن است که آمریکا در این زمینه توفیق چندانی نداشته و بی قانونی از ریاست جمهوری آمریکا و کارگروه اجرایی ایشان نشات می گیرد. در این خصوص نیز اروپایی ها اظهار دارند که "برجام ابداع ایلات متحده است "چنانکه ریاست جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد تنها راه ممکن برای آنکه فعالیت های هسته ای ایران تحت کنترل باشد، برجام است.

خزایی با تاکید به اینکه آمریکا در مورد اعمال تحریم ها بر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل توفیقی نداشته ، افزود: در این خصوص کمترین همراهی و هماهنگی با این کشور انجام شد و این موضوع تا حدودی به کاراکتر و شخصیت رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بر می‌گردد. دورانی که ایالات متحده بتواند همواره با اعمال فشار و زور کاری را انجام دهد، به پایان رسیده است و در این راستا آگاهان سیاسی معتقدند که فشار آمریکا برای مکانیزم ماشه نیز تابع همین سرنوشت خواهد بود. شاید اگر ریاست جمهوری آمریکا کسی بود که می توانست اجماع سنتی را برقرار کند، نتایج بهتری حاصل می شد. بر این اساس به عقیده بنده در دنیا شاهد تحول تازه ای هستیم.

تحلیلگر مسائل بین الملل و کارشناس امریکا با بیان اینکه آمریکا بر این موضوع واقف است که جایگاه و پایگاه گذشته را دیگر ندارد، تاکید کرد: این موضوع می‌تواند با تغییر قوه مجریه در آمریکا تا حدودی اصلاح شود و به برخی اتفاق نظرهای جهانی دسترسی پیدا کنند؛ از دیگر عوامل این عدم توفیق ها نیز عمل نکردن به تعهدات بین المللی ایالات متحده در عرصه های دیگر است چراکه از بسیاری کنوانسیون های جهانی نیز خارج شده همچنین هزینه ای که برای اداره سازمان ها و نهادهای بین المللی به عنوان مشارکت در عرصه بین‌المللی پذیرفته بود را قطع کرده، این عملکرد وی برای کشورهای دیگر بسیار گران تمام شده است.

206086