معاون میراث فرهنگی سمنان گفت:

ثبت ملی وقف‌نامه قاضی سمنانی عصر تیموری

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: وقف نامه عمید الملک سمنانی، به عنوان اولین وقف ‌نامه از این استان، در فهرست میراث ملی ثبت شد

به گزارش سایت خبری پرسون؛ به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان سمنان، مصطفی یغمائیان 12آبان‌ ماه اظهار کرد: وقف‌ نامه قاضی رکن‏الدین عمیدالملک سمنانی، متعلق به خاندان هاشمی سمنان است و قدمت این وقف‌ نامه به قرن نهم هجری قمری باز می‌گردد.

وی با اشاره به اهمیت این سند تاریخی بیان کرد: برای نخستین بار است که یک وقف نامه از استان سمنان در فهرست ملی ثبت می‌شود.

یغمائیان اضافه کرد: وقف‌نامه قاضی رکن ‏الدین عمیدالملک سمنانی با توجه به کمبود اسناد پیش از دوره صفوی، برای مطالعات تاریخ وقف ایران، رجال، خانقاه، نظام آبیاری، وضع مالی و طرز تفکر یک قاضی در شهر سمنان و حتی شناخت حدود اربعه شهر در دوره‏ تیموری دارای ارزش و اهمیت بسیار است.

وی افزود: وقف‏ نامه عمید الملک به خط نسخ و برخی از کلمات به خط ثلث و به صورت طومار و از الصاق ۱۱ قطعه کاغذ به وجود آمده که اندازه کامل آن به طول پنج متر و ۴۷ سانتی‏متر است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: وقفیه قاضی عمیدالملک نمونه ممتازی از وقفیه‏ نویسی توسط یکی از قضات دوره‏ تیموری ساکن در سمنان است.

وقف نامه عمید الملک سمنانی به شماره ۱۵۸۸ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

209529

مطالب مرتبط