اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

درخواست دبیر کل سازمان ملل از ایران:

به تعهدات برجامی برگردید

درحالی که ایران در پی خروج آمریکا از برجام و همچنین عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی‌اش اقدام به کاهش تعهدات برجامی نمود، دبیرکل سازمان ملل با ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از برجام، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش در این توافق شد.
سخنگوی دولت گفت: در صورتی که نتوانیم نفت را در بازار جهانی به فروش برسانیم پیش بینی شده است با مشارکت دادن مردم در خرید نفت و فروش داخلی این درآمد محقق شود.
ظریف در توییتی خطاب به همسایگان ایران در خلیج فارس:

با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه در توییتی خطاب به همسایگان ایران در خلیج فارس نوشت: به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با دوستانه خواندن روابط تهران و لیسبون، با اشاره به جایگاه پرتغال به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا اظهار امیدواری کرد و گفت: پرتغال میتواند نقشی فعال در روابط ایران و اروپا بازی کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اعزام هیات پارلمانی ایران به ونزوئلا با درخواست این کشور برای نظارت بر انتخابات پارلمانی جهت رفع اتهامات آمریکایی‌ها خبر داد.
ظریف خطاب به همتای آلمانی:

دست از نقض برجام بردارید

وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان گفت : به تعهدات خود ذیل قطعنامه شورای امنیت پایبند باشید و دست از نقض برجام بردارید.
دیپلمات سابق در گفتگو با پرسون:

ترامپ و آخرین تلاش‌ها برای ضربه زدن به ایران

این ترورها و حملاتی که توسط ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی و همکاری منافقین صورت می‌گیرد در جهت جلوگیری از پیشرفت کشور و مخدوش کردن استقلال کشور است. ترامپ در ۴ سال گذشته تمام تلاش خود را برای حمایت از رژیم صهیونیستی و همکاری با منافقین برای اعمال فشارهای مختلف نسبت به کشور ما انجام داده است و احساس می‌کند باید در ایام باقی مانده تا ترک کاخ سفید ضربات دیگری را به جمهوری اسلامی ایران وارد کند.
امیرعبداللهیان با اشاره به قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها:

باید «اسلحه تحریم» را از دست تروریست های کراوات زده گرفت

دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل بین الملل با اشاره به قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت: با همبستگی داخلی و عزمی ملی و جهانی باید اسلحه تحریم را از دست تروریست‌های کراواتی و ادکلن زده گرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران قبلاً حسن نیت خود را در برجام ثبات کرده و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این گفته را تأیید می‌کند، خاطرنشان کرد که اکنون نوبت آمریکاست که به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند.
جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا بار دیگر بر موضع خود در مورد بازگشت به برجام تاکید کرد و در عین حال آن را کاری دشوار دانست.

کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

همراهی اروپاییان با تروریست‌ها در ترور شهید فخری‌زاده

در ترور شهید فخری‌زاده کشورهای اروپایی همراه با آمریکایی‌ها با سکوت خود در حقیقت با تروریست‌های بین المللی و دولت تروریستی همراه شدند و اگر مشاهده می‌کنیم که رسانه‌ها یا مقامات آن‌ها ملت ایران را به صبر و تحمل و عدم واکنش به این ترور و جنایت دعوت می‌کنند، این یک حرکت طبیعی است که بارها در طول تاریخ اروپاییان در مقابل ملت ایران انجام داده‌اند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند که در صورت عدم اجرای تعهدات و رفع کامل تحریم‌ها از سوی کشورهای ۱+۴ دولت باید گزارش دقیقی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ترامپ برای فرار از محاکمه انتقال قدرت را پذیرفت

مسیر انتقال قدرت یک مسیر پیش‌بینی شده قانونی است که در صورت تخطی پیامدهای قانونی خواهد داشت. ترامپ از این جهت ‌که بعداً با او برخورد قانونی نشود، تمکین کرده است و پذیرفته که همکاری لازم را انجام دهد و اسناد، مدارک و بودجه لازم در دوره انتقال را در اختیار بایدن قرار دهد.
به دنبال این اتفاق، دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا که همچنان معتقد است بایدن با تقلب در انتخابات پیروز شده، در توییتی آرزوی بهبودی هر چه سریع‌تر برای بایدن کرد.
یکی از اعضای تیم مشاوران رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در حوزه بیماری کووید ۱۹ به شبکه سی بی اس گفت که هفته‌ها پس از برگزاری مراسم عید شکرگزاری، تعداد بیماران کرونایی، موارد بستری و فوتی افزایش خواهند یافت.