اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران- یونان گفت: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا جامعه بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داده است تحریم‌های دارویی و اقتصادی آمریکا سلامت مردم ایران را با خطر مواجه کرده است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

شورای امنیت با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل، اصلاح ساختار شورای امنیت برای افزایش کارایی این نهاد درچارچوب قوانین بین‌الملل و برای تأمین منافع عادلانه تمامی کشور‌های جهان را یک ضرورت دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مرزهای شمال غربی ایران هیچ تغییری نکرده است، گفت: در این منطقه نه مرزی عوض شده و نه جمهوری اسلامی تغییری خارج از مطالب اعلام شده می‌پذیرد و کریدوری هم که گفته می‌شود جاده ترانزیتی است و آن را پیگیری هم کردیم.
رئیس جمهور آمریکا با رد گمانه‌زنی‌ها درخصوص پذیرش شکستش در انتخابات ریاست جمهوری گفت، رقیب دموکراتش فقط از دید رسانه‌های اخبار جعلی پیروز شده است.

کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

ترامپ انتخابات را به جمهوری‌خواهان باخت

ترامپ در این دوره از انتخابات به جمهوری‌خواهان باخت نه به دموکرات‌ها و اگر در ایالات آریزونا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و جورجیا، جمهوری‌خواهان به صورت مطلق از ترامپ حمایت می‌کردند قطعاً ترامپ می‌توانست بایدن را در آن ایالات شکست دهد. از طرف دیگر بخشی از جمهوری‌خواهان سنتی که در سال 2016 به ترامپ رأی داده بودند نیز این بار نه تنها رأی خود را به نفع ترامپ به گردش در نیاوردند بلکه به نفع بایدن به گردش درآوردند.
جشن‌های پیروزی جو بایدن در شهر نیویورک یک مساله را کاملا روشن کرده و آن این است که مردم نیویورک دیگر از ترامپ و اعضای خانواده‌اش استقبال نخواهند کرد و او دیگر پایگاهی در این شهر نخواهد داشت.
کسری بودجه دولت آمریکا در  سال ۲۰۲۰ به ۳.۱۳ تریلیون دلار رسیده است. در حالی که کسری بودجه دولت آمریکا در سال مالی ۲۰۱۹ معادل ۹۸۴ میلیارد دلا ربود.
کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

افکار عمومی در آمریکا بر علیه ترامپ است

با توجه به جو موجود در آمریکا و افکار عمومی که علیه ترامپ شکل گرفته، بعید به نظر می‌رسد که ترامپ بتواند از حیث حقوقی برنده شود. از این رو جمهوری‌خواهان در تلاش هستند که ترامپ را متقاعد به کناره‌گیری کنند.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

رسوایی جهانی آمریکا در انتخابات 2020

انتخابات ۲۰۲۰ در آمریکا برای این کشور یک رسوایی جهانی بود و رفتار ترامپ که نشأت گرفته از یک سیاست و دکترین خاص می‌باشد و آن اصل «نه به باخت» است منجر به این رسوایی شد و نشان داد در باطن ادعای پوشالی کشور آمریکا فقط منافع شخصی یکسری افراد و گروه‌های مرتبط با آن‌ها مهم است و از شعارهای دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان برای اثر گذاشتن در کشورهای دیگر و توسعه طلبی استفاده می‌کنند.
کارشناس آمریکا در گفتگو با پرسون:

کار سخت بایدن در مدیریت سلسله بحران‌های آمریکا

بازتعریف ساختار آمریکا و گذار از بحران‌های آمریکا کار آسانی نیست که دولت بایدن بخواهد انجام دهد و نکته قابل توجه این است که هنوز دوران ریاست جمهوری ترامپ تمام نشده و ترامپ به صورت رسمی تا دو ماه دیگر رئیس جمهور آمریکاست و بسیاری از رسانه‌های آمریکایی تحلیل کرده‌اند که ترامپ به علت شکست در انتخابات، انتقام سختی از دولت بعدی آمریکا خواهد گرفت یعنی طی دو ماه آینده مؤلفه‌های بحران در آمریکا را تقویت خواهد کرد.
کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

آمریکای قدرتمند در سراشیبی انحطاط و افول

آمریکا با چهار فاکتورِ قدرت اقتصادی، قدرت نظامی، نهادها (مثل نهاد ریاست جمهوری و نهاد کنگره) و قدرت نرم، آمریکا شد اما در حال حاضر آمریکا در این چهار حوزه دچار افول شده و رو به انحطاط است.
ساختار آمریکا از نقطه نظر یک دموکراسی تمام عیار، کاملاً معیوب است و بسیاری از مردم در کف خیابان‌های آمریکا این ضعف را فریاد می‌زنند و به دنبال یک جامعه امن و سالم هستند که در آن حداقل‌های معیشت و چرخه اقتصادی روزانه را داشته باشند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: بیشتر مردم ⁧آمریکا⁩ بر کارنامه سراسر ناکامیِ تفکری که قلدری و زورگویی را حلال مشکلات می‌دانست، مهر مردودی زدند.