اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

در حالی رئیس جمهوری اقتصاد ایران را دارای وضعیت بهتر نسبت به اقتصاد آلمان توصیف می کند که این کشور در یک سال گذشته صادرات ۱۳۲۸ میلیارد یورویی کسب کرده که با صادرات 40 میلیارد دلاری ایران قابل مقایسه نیست و کاهش 10 درصدی اقتصاد این کشور تبعاتی در زندگی مردمش ایجاد نمی کند. حال سوال این است که آیا رئیس جمهور از آمارهای اقتصادی بی اطلاع است یا کلام خلاف واقع عادتی شده برای منتخب مردم کشورمان!؟
مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: کمبود درآمد‌های نفتی و عدم بازگشت ارز‌های ناشی از صادرات به کشور دو عامل اصلی نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته است.
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: منابع مختلفی همچون فروش اوراق، درآمدهای حاصل از فروش نفت،اخذ مالیات و منابع حاصل از جلوگیری از فرارهای مالیاتی برای تامین اعتبار طرح حمایت معیشتی از مردم پیشنهاد شده است.
بازگشت تورم‌های 3رقمی به اقتصاد ایران

رونمایی از رکوردار گرانی و ارزانی

بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، برنج خارجی در دوره یکساله ۱۰۹ درصد و لپه  ۱۱۹ درصد گران‌تر شده‌اند. این یعنی تورم ۳ رقمی به اقتصاد ایران بازگشت.
با تصمیم بانک مرکزی، صرافی‌های ملی و توسعه صادرات تا اطلاع ثانوی مسئول دریافت ارز حاصل از صادرات هستند؛ ضمن اینکه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان برای سال های ۹۷ و ۹۸ در این صرافی‌ها انجام می شود.
حدود ۵ ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد، اما در بسیاری از موارد نه تنها مشکلات مالی سهامداران را بر طرف نشده، بلکه آزمون و خطاها درخصوص روند اجرایی آزادسازی سهام عدالت، مشکلات بیشتری را ایجاد کرد.
شمس‌الدین حسینی در تشریح دلایل افزایش نرخ دلار؛

از افزایش پایه پولی و نقدینگی تا نرخ دستوری

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس، اصرار بر وجود نرخ ارز دستوری در کشور، شکاف میان عرضه و تقاضا و افزایش پایه پولی و نقدینگی را از جمله عوامل افزایش قیمت دلار دانست و گفت: حرکت دولت به سمت سیاست‌های تسهیل و تشویق صادرات یکی از راه های کنترل بازار ارز است.
پیمان مولوی در گفتگو با پرسون تشریح می کند:

تاثیر واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی بر فضای اقتصادی کشور

کارشناس بازار سرمایه و عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: هر چقدر بتوانیم بستر اقتصاد را برای حضور در بخش خصوصی آماده کنیم مسیر اقتصادی را اصلاح کرده ایم اما بالعکس هرچه قدر به سمت انحصار حرکت کنیم دچار مشکل می شویم.
جلیل بیات در گفتگو با پرسون پاسخ می دهد:

خروج از برجام چه خساراتی را برای امریکا در پی دارد؟

پژوهشگر پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ رئیس جمهور امریکا با خروج از یک توافق چند جانبه نه تنها به توافق بهتری دست نیافت بلکه الان باید برای بازگشت به همان توافق نیز خسارت پرداخت کند، این خسارت به معنای تسهیل در برخی تحریم های غیر هسته ای می باشد.
روز چهارشنبه، وقت هجوم خریداران به بازار سکه بود، هجومی که این فلز گرانبها را در معاملات عمده به بالای مرز ۱۴ میلیونی برد.
سید جلال ساداتیان در گفتگو با پرسون پاسخ می دهد؛

کرونا چه تاثیری بر اقتصاد انگلیس گذاشت؟

استاد دانشگاه و کارشناس مسایل انگلیس با اشاره بر محدودیت ‌هایی که در کشور انگلیس ایجاد شد عنوان کرد: بیماری کووید19 به طور خودکار بر فعالیت‌های اقتصادی این کشور تاثیر گذاشت و حالا آمار و ارقامی که باید بررسی شود باید از زبان خودشان شنیده شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اساسی در دو سال اخیر علی رغم اجرای سیاست ارز 4200 تومانی اعلام کرد: متوسط مصرف کالاهای اساسی در سالهای اخیر کاهش قابل توجهی یافته و این کاهش‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر نیز بوده است.

کالابرگ معیشتی در مجلس تصویب شد و خانواده‌های ایرانی از این پس به ازای هر نفر ۶۰ هزار تومان کمک خرید غذا دریافت می‌کنند.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار خبر داد

تصمیمات جدید ارزی دولت

سخنگوی ستاد تنظیم بازار از ترخیص کالاهای اساسی گروه یک ارزی به شیوه اعتباری خبر داد.