جلیل بیات در گفتگو با پرسون پاسخ می دهد:

خروج از برجام چه خساراتی را برای امریکا در پی دارد؟

پژوهشگر پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترامپ رئیس جمهور امریکا با خروج از یک توافق چند جانبه نه تنها به توافق بهتری دست نیافت بلکه الان باید برای بازگشت به همان توافق نیز خسارت پرداخت کند، این خسارت به معنای تسهیل در برخی تحریم های غیر هسته ای می باشد.

جلیل بیات، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و کارشناس مسایل بین الملل در گفتگو با خبرنگار پرسون در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه امریکا تمام تلاش خود را برای استفاده از بندهای توافق هسته ای که ار آن خارج شده، آیا روش و راهکاری برای بازگشت امریکا وجود دارد؟ و اگر بله چه خسارت های در این میان باید به ایران پرداخت شود گفت: بحث طرح مطالبه خسارت قبلا توسط مقامات ایران از جمله رئیس جمهور مطرح شده است، طرح دوباره آن در این برهه زمانی که به انتخابات امریکا باقی مانده است و با تبلیغات انجام شده ی ترامپ مبنی بر این است که اگر دوباره پیروز شود ظرف چهار هفته با ایران به توافق می رسد به نوعی فشار به ترامپ است.

بیات در ادامه افزود: ترامپ رئیس جمهور امریکا با خروج از یک توافق چند جانبه نه تنها به توافق بهتری دست نیافت بلکه الان باید برای بازگشت به همان توافق نیز خسارت پرداخت کند، این خسارت به معنای تسهیل در برخی تحریم های غیر هسته ای می باشد.

پژوهشگر پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و کارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: تصمیمات در تصویبات امنیت منطقه ای می تواند فشار بر ایران را کاهش داده و یا حتی حضور شرکت های دانش بنیان امریکایی و تکنولوژی روز در ایران را ایجاد کند که برای هر دو طرف برد برد خواهد بود. از این لحاظ طرح این مطالبه کاملا به جا و درست بوده است چون ایران در مقام شاکی و مدعی در برجام حضور دارد و در واقع این امریکاست که توافق را نقض کرده و باید پاسخگو باشد.

بیات ادامه داد: همانگونه که روشن است وقتی یک توافقی صورت می گیرد، یکی از دو طرف اگر بدون هیچ دلیلی از توافق خارج شود از این بابت خساراتی بر طرف مقابل وارد کند طبیعی است که باید این خسارت را پرداخت کند.

برجام و خسارات خروج از آن برای امریکا

پژوهشگر پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و کارشناس مسایل بین الملل گفت: خسارتی که به ایران وارد شد از ناحیه خروج امریکا از برجام صرفا از بابت کاهش فروش نفت یا بلوکه شدن پول های ایران در بانک های خارجی نبود.

مولوی افزود: خیلی موضوعات مهمتری مثل فرصت های سرمایه گذاری که ایران از دست داده است به واسطه خروج امریکا از برجام یا قراردادهای تجاری، اقتصادی بعد از برجام که ایران با شرکت های خارجی امضا کرده و با خروج امریکا این قراردادها فسق شد و ایران خسارات زیادی را متحمل شد.

وی همچنین افزود: از دست دادن بازارهای مختلف اقتصادی که ورود به یک بازار شاید راحت تر از حفط آن بازار باشد و ایران الان اگر بخواهد مثلا بازارهای نفت کشور را دوباره برای فروش و صادرات به دست آورد کار بسیار سختی خواهد بود. پس طرح این مطالبه کامل و درست است اگر بایدن پیروز انتخابات باشد از آنجا که دموکرات ها به طور مشخص می توان گفت نسبت به جمهوری خواهان بیشتر به حقوق بین الملل و چند جانبه گرایی اعتقاد داشته می تواند ثمر ساز باشد و ایران منافع کشور را از این جهت پیش ببرد.

206856