اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، گام بزرگی برای متعادل کردن بورس به شمار می‌رود که به نظر کارشناسان با اجرایی شدن آن، هیجانات بازار کنترل و صف‌های فروش جمع می‌شود و رونق دوباره به بورس باز می‌گردد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز ‎جنگ اقتصادی به مراتب پیچیده تر از جنگ نظامی ۴۰ سال قبل است.
عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: تسهیلاتی که صندوق توسعه ملی طی این سال ها به متقاضیان ارایه کرده به جهت خرید ماشین آلات ارزی بوده است و تجهیزات تولیدی که مشابه آن را در ایران نداشتیم و این افراد لازم بوده که ارز تسهیلات به صندوق بازپرداخت کنند.
رییس جمهوری تاکید کرد: ارز مورد نیاز سال ۹۹ و ذخیره سازی استراتژیک مصوب کماکان باید در اولویت اقدامات بانک مرکزی باشد و تسهیلات مورد نیاز برای تامین ارز لازم در این خصوص فراهم شود.
طبق گفته ی جبار گوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه حدود 20 میلیون نفر ایرانی به صورت ماهانه 120 هزار تومان کمک هزینه خرید کالاهای اساسی دریافت می‌کنند و 40 میلیون نفر دیگر نیز ماهانه 60 هزار تومان برای خرید مایحتاج خود دریافت می کنند.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت فعلی شرکت‌ها به لحاظ ارزندگی، ارزنده هستند و سرمایه‌گذاران اگر دست از نوسان‌گیری بکشند بازار وضعیت بهتری را پیدا می‌کند.

عضو هیئت تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی در نامه‌ای به وزیر اقتصاد ضمن برشمردن تخلفات وزارت اقتصاد در واگذاری «ایران ایرتور» اعلام کرد: این شرکت ۹۹ میلیون دلار بدهی دارد.
رییس تعزیرات حکومتی گفت: سازمان تعزیزات حکومتی و قوه قضائیه در مواردی ضرورت دارد که هر دو ورود پیدا کنند و هماهنگ باشند و در بخش هایی از لحاظ قانونی نیاز که قوه قضائیه ورود پیدا کند
رئیس امور مالیاتی تهران گفت: اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری تا پایان شهریورماه امسال فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۸ خود را به صورت الکترونیکی به سازمان تسلیم کنند.

رئیس مجلس در پایان نشست سران ۳ قوه:

مجلس در ۳ فرصت ۱۰۰ روزه باقی مانده به دولت کمک می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که بار سنگین مسائل اجرایی بر دوش دولت است گفت: ما نیز در این مدت باقی مانده از دولت که به فرموده رهبر معظم انقلاب ۳ فرصت ۱۰۰ روزه است به دولت برای کاهش مشکلات و سروسامان دادن به مشکلات اقتصادی کمک می کنیم.
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس گفت: ساختار معیوب بودجه کنونی موجب عدم تراز بودجه، کسری، رشد نقدینگی و پایه پولی و تورم، عدم شفافیت، ناکارآمدی و ... شده در صورتی که حتی ردیف بودجه برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها قابل اصلاح و حذف است.
در راستای تصمیمات جدید دولت و مجلس برای تقویت بورس؛

معاون وزیر اقتصاد: آینده اقتصاد کشور به بازار سرمایه گره خورده است

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: آینده اقتصاد ما با بازار سرمایه گره خورده است و با ابزار اوراق تبعی و اوراق خزانه و بازارگردانی سهامداران نباید نگران نوسانات بازار سرمایه باشند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در توضیح نشست امروز این کمیسیون با مدیران و کارشناسان بورس، گفت: مسوولان نباید در موضوع بازار سرمایه که تخصصی است، صحبت های غیرتخصصی کنند، این نوع صحبت کردن انتظار بازار را بالا می برد.
از سوی سازمان برنامه‌و بودجه کشور:

«سند توسعه منطقه ساحلی مَکران» ابلاغ شد

«سند توسعه منطقه ساحلی مَکران» مشتمل بر ۸ ماده که سال گذشته با انجام اصلاحاتی به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسیده بود، پس از طی فرآیند انجام اصلاحات لازم برای اجرای مفاد آن توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.