اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

قیمت دلار تنها در صورتی به رشد خود ادامه خواهد داد که طی روزهای بعد، خبر سیاسی منتشر شود که بار دیگر سمت و سوی انتظارات را تحت تاثیر خود قرار دهد. در غیر این صورت به تدریج قیمت ها در مسیر اصلاح قرار خواهند گرفت، چرا که ارزش‌های بنیادی خود فاصله گرفته اند.
سخنگوی گمرک گفت: هشت میلیون تن کالا در بنادر، لنگرگاه‌ها و گمرکات مختلف کشور مدتهاست دپو شده و با تخصیص و تامین ارز، عمده این کالاها قابل ترخیص هستند.
یک کارشناس بازار ارز گفت: دو اتفاق می‌تواند قیمت دلار را بسیار کاهش دهد؛ یکی رای آوردن بایدن در انتخابات آمریکا و دوم این که ایران به fatf بازگردد.
روند پرداخت سود سهام عدالت به مشمولان این سهام بعد از آزادسازی آن تغییر کرده و افرادی که روش مستقیم و غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، به دو طریق مختلف سود را دریافت خواهند کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصادی که ۸۰ درصد دولتی و در گرو تصمیم‌گیری افرادی خاص باشد، نتیجه‌اش چیزی می‌شود که می‌بینیم؛ یکسری می‌خواهند که اقتصاد در انحصار خودشان باشند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سه هفته آینده فشارها به ایران بیشتر خواهد شد؛ ما به مردم گفته و‌ می‌گوییم ریسک‌بازار ارز بسیار بالا است و ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حال حاضر به یک مدل برای همسان سازی حقوق بازنشستگان رسیدیم که این مدل پایدار است و هرچه در سال‌های آینده حقوق شاغلین افزایش پیدا کند به همان میزان حقوق بازنشستگان افزایش پیدا خواهد کرد و به سطح متناسبی می‌رسد.
رییس کل گمرک ایران از ارائه اولین لیست کالاهای رسوب شده در گمرک به بانک مرکزی خبر داد و گفت: با مجوز وزارت صمت، صاحبان مواد اولیه تولیدی که دارای کد رهگیری بوده و متقاضی ارز نیستند، می‌توانند کالاهای خود را ترخیص کنند.
هیاتی از فعالان اقتصادی کشور کنیا طی سفری به تهران از مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران بازدید کردند و خواستار همکاری و سرمایه گذاری در بخش های آب، کشاورزی، تولید انرژی های تجدیدپذیر و مدیریت شهری شدند
بر اساس آخرین آمارها تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار بنگاه آسیب دیده از کرونا موفق به دریافت تسهیلات حمایتی کرونا شده اند و با توجه به عدم تمدید مهلت زمان ثبت نام، متقاضیان دریافت وام کرونا تنها ۱۰ روز دیگر برای ثبت نام در سامانه کارا فرصت دارند.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم پیگیری جدی برای دسترسی و استفاده از منابع ارزی مسدود شده کشورمان در خارج از کشور گفت: هر چند تحریم‌های آمریکا شرایط سختی برای تعاملات اقتصادی کشور ایجاد کرده است، اما با تلاش‌های انجام شده، استفاده از این منابع در حال افزایش است و تخصیص منابع به مصارف کالا‌های اساسی و نیاز‌های تولیدی کشور استمرار خواهد یافت.
رییس‌کل بانک مرکزی ایران با اشاره به مثبت‌بودن رایزنی‌هایش با مقامات عراقی گفت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزادکردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیده‌ایم.
پژمان‌فر در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه مطرح کرد؛

دولت عمداً به دنبال انحراف پرونده «خصوصی سازی» و «پوری حسینی» است

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نسبت به تلاش‌ها برای به بن‌بست کشاندن رسیدگی به تخلفات سازمان خصوصی سازی و رهایی پوری‌حسینی از اجرای عدالت هشدار داد.
کارشناس مسائل اسرائیل خاطر نشان کرد: هیچ وقت در تاریخ رژیم سابقه نداشته است که اعتراضاتی بیان شود و یک ماه مستمر ادامه پیدا کند. این اولین باری هست که این اتفاق در این رژیم می افتد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تحریم اخیر ۱۸ بانک ایرانی از سوی آمریکا را شوی سیاسی و رسانه‌ای دانست و گفت که محدودیت های بانکی از سال ۹۱ وجود داشته است.
یک کارشناس اقتصادی گفت: با افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مصرف‌کننده کاهش می‌یابد و سطح تقاضای کالا و خدمات هم از آن تاثیر می‌پذیرد و کاهش می‌یابد. کاهش سطح تقاضا در بازار، نقطه تعادل قیمت‌ها را به شکل کاذب و معناداری پایین از نرخ واقعی، نشان می‌دهد.