صف داغ نانوایی ها در بجنورد و عدم فاصله گذاری اجتماعی

در حالی که مدتی بود به دلیل مناسب بودن سهمیه آرد نانوایی ها و همچنین شیوع ویروس کرونا، صفی مقابل نانوایی ها تشکیل نمی شد اما چند روزی است دوباره شاهد تشکیل این صف ها و شلوغی نانوایی های بجنورد هستیم و این مسئله باعث نگرانی و نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است و می گویند: در شرایطی که باید فاصله اجتماعی رعایت شود چرا وضعیت نانوایی ها به گونه ای باشد که مجبور به تشکیل  صف شویم؟

به گزارش پرسون؛ یکی از شهروندان که در حال تهیه نان است، گفت: تا چندی پیش به محض مراجعه به نانوایی می توانستیم نان مورد نظر را تهیه کنیم اما چند روزی است دوباره شاهد تشکیل صف و تمام شدن نان قبل از پایان ساعت کاری نانوایی ها هستیم.

وی افزود: در گذشته اگر صف تشکیل می شد به دلیل کمبود تعداد نانوایی ها بود که با این وجود ساعت کاری بیشتری داشتند اما با این که تعداد نانوایی ها بیشتر شده است باز هم برای تهیه چند عدد نان باید مدت زیادی در صف بمانیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سهمیه آرد کاهش یافته است که ناگزیر به تعطیلی نانوایی زودتر از ساعت کاری می شوند.یکی از نانوایان هم در این باره گفت: در حالی که سهمیه آرد و ساعت کاری ما تغییری نکرده است اما چند روزی است که مشتریان بیشتری برای خرید نان مراجعه می کنند.در این میان مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان نیز مشکل اصلی تشکیل صف در نانوایی ها را معیشت مردم ذکر کرد و گفت: تورم بالا در بازار و کاهش قدرت خرید مردم باعث هجوم آن ها به نانوایی ها شده است.

«قاسمیان» عامل دیگر تشکیل صف در نانوایی ها را نبود کارگر ماهر و ثابت ذکر کرد و افزود: با نبود کارگر ماهر، علاوه بر این که نانوایان انگیزه شان پایین آمده، سرعت کار هم کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: به دلیل پایین بودن دستمزدها، بیشتر کارگران ماهر نانوایی ها از استان مهاجرت کرده اند و فقط کارگرانی که توان رفتن نداشتند مانده اند و این ها دست به دست هم داده و مشکلات بیشتری را ایجاد کرده اند.

وی اظهار کرد: خراسان شمالی استانی محروم است به همین دلیل همیشه پایین ترین نرخ ها را می دهند و این محرومیت ها در صف نانوایی خودش را نشان می دهد.

وی گران شدن اقلام مختلف سبد خانوار را عامل اصلی افزایش تقاضای نان دانست و ادامه داد: اگر قیمت های اقلام سبد خانوار به دو سال قبل برگردد شاهد خلوتی نانوایی ها خواهیم بود.

وی کاهش سهمیه آرد نانوایی ها را تکذیب کرد و گفت: حدود 5 سال است که سهمیه آرد نانوایی ها تغییری نکرده است اما شرایط جامعه باعث شده مردم به جای یک نان سه نان مصرف کنند که این مسئله شلوغی نانوایی ها را به دنبال دارد.

«قاسمیان» تصریح کرد: به جای این که نانوایی دولتی، آزاد شود نانوایی آزاد، نیمه دولتی شد و این اتفاقات باعث اختلاف قیمت کم نان های یارانه ای و نیمه یارانه ای شده است.

وی با اشاره به میانگین تورم استان نیز گفت: متأسفانه قیمت اقلام در استان چند برابر دیگر استان هاست و با این شرایط به بن بستی رسیده ایم که گاهی نانوایان برای اجاره مغازه با توجه به نرخ های پایین نان نگران می شوند.

205794