یادداشت

کرونا هم حریف تجمعات نشد/ فروش روغن به قیمت جان

یادداشت/ بیش از یک و نیم سال است که از شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در استان آذربایجان‌غربی می‌گذرد طی این مدت شاهد روزهای تلخ و صدمات جانی و مالی بسیاری در سطح جامعه شدیم.می‌توان گفت ویروس کرونا  تنها جان آدمی را نشانه نرفته است علاوه بر جان انسان اقتصاد جامعه را نشانه گرفته است، هر روز شاهد اوضاع بد اقتصادی در سطح جامعه هستیم و دیگر دخل و خرج افراد بایکدیگر هماهنگی ندارد.
تصویر کرونا هم حریف تجمعات نشد/ فروش روغن به قیمت جان

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، بیش از یک و نیم سال است که از شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در استان آذربایجان‌غربی می‌گذرد طی این مدت شاهد روزهای تلخ و صدمات جانی و مالی بسیاری در سطح جامعه شدیم.می‌توان گفت ویروس کرونا تنها جان آدمی را نشانه نرفته است علاوه بر جان انسان اقتصاد جامعه را نشانه گرفته است، هر روز شاهد اوضاع بد اقتصادی در سطح جامعه هستیم و دیگر دخل و خرج افراد بایکدیگر هماهنگی ندارد.

قبل از روزهای پایانی سال شاهد وضعیت ثابت ابتلا به بیماری کرونا در سطح کشور و استان بودیم طوری که رنگ وضعیت کرونایی در بسیاری از مناطق کشور آبی شد و با ورود واکسن و واکسیناسیون کادر درمان و سالمندان امیدی هر چند ناچیز بر رگ‌های سطح جامعه جاری شد اما این امید دیری نپایید و با نزدیک شدن به ایام نوروز 1400 و تلاطم و جنب و جوش مردم برای مراسمات عید نوروز و به خصوص عادی انگاری وضعیت بیماری شرایط را حاد کرد.

در این میان علاوه بر کوتاهی مردم تصمیمات نادرست و عجولانه دولت نیز مزید بر علت شد و با مجوز سفرهای نوروزی بارقه‌های ضعیف شده شیوع کرونا را شعله ورتر کرد و در عرض یک تا 2 هفته اوضاع کشور را وخیم‌تر کرد.

با توجه به هشدارهای جدی و پی در پی ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص شیوع ویروس کرونا و به خصوص ویروس جهش یافته انگلیسی تعدادی افراد خود را به خواب زده و حاضر به شنیدن این اعلام زنگ خطر نشدند و این موارد باعث شد بار دیگر خیز کرونا اوج گرفته و موج سهمگین کرونا وارد موج جدید شد و اوضاع بسیار شدیدتر از قبل شد تا جایی که در حال حاضر بسیاری از نقاط کشور در وضعیت قرمز کرونایی و در برخی مناطق وضعیت به مراتب حادتر است.

فشارها و استرس‌های ناشی از بیماری کرونا جامعه را رو به افسردگی روانه ساخته است و امروزه در شرایط وخیمی قرار داریم اما در این میان علاوه بر وضعیت وخیم شیوع ویروس، بیماری اقتصادی و کمبود و حتی نبود برخی اقلام اساسی وضعیت جامعه را حادتر کرده است چناچه بیش از 2 ماه است که شاهد کمبود گوشت مرغ و روغن و تخم مرغ بودیم که این مشکل در حال حاضر هم حل نشده است.

هرچند مسوولین مربوطه دلیل قانع کننده‌ای برای این کمبود و حتی گرانی محصول در این شرایط بد اقتصادی ندارند و این موضوع در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد اما باز انتظار می‌رود با توجه به این شرایط، تدابیر مدبرانه مسوولین در این امر به کار برده شود تا بیش از این افراد و قشر متوسط و کم درآمد جامعه متضرر نشوند.

با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی بدون رعایت کامل محدودیت‌های کرونایی سپری شده و تجمعات خانوادگی و دوره‌همی‌ها و دید و بازدیدها تا حدودی در بین برخی افراد به طور کامل انجام شد نتیجه منفی داشته و دوباره جامعه را به تعطیلی کشاند.

در این راستا طی 2 هفته گذشته ستاد ملی کرونا با اعلام تشدید محدودیدیت های کرونایی و تعطیلی اصناف مجددا تصمیم بر کنترل جدی ویروس را گرفته است؛ تیغ بران بی تدبیری برخی برجان اصناف افتاد و دیواری کوتاه تر از این افراد نیافت که دراین میان بیشتر از هر گروهی گروه اصناف و بازاریان صدمات مالی بسیاری را متحمل شدند و با توجه به شرایط بد اقتصادی، دولت نیز حمایت‌های کافی و وافی از این افراد انجام نداد، رونق از بازار نیز افتاده و شاهد بسته بودن مغازه در سطح جامعه نیز هستیم.

اما هرچند کرونا مغازه‌های و بازار را تعطیل کرد حریف تجمعات و صف‌های طولانی روغن نشده است و با توجه به هشدارهای شدید ستاد ملی و کارشناسان بر عدم تجمع و فاصله‌گذاری اجتماعی باز شاهد این صف‌های طولانی هستیم.

اینبار نه تنها بی اعتنایی مردم به طور حتم بی برنامگی مسوولین مربوطه پای کار آمده و اوضاع را وخیم تر می‌کنند .سوال اینجا است چرا این صف‌های طولانی تمامی ندارد ؟ چه عاملی باعث توزیع نامناسب این اقلام شده است، آیا بعد از این مدت زمان دولتمردان نتوانستند فکر اساسی بر این موضوع کنند.

آیا قیمت مرغ و روغن با نرخ دولتی ارزش جان آدمی را دارد؟ بر چه اساسی دو نرخی بودن اقلام را داریم، و چرا هیچ نهادی پاسخگوی این سوالات نیست؟ چرا شفاف سازی‌ها در این خصوص انجام نمی‌شود.چرا نظارت‌ها کافی در جامعه وجود ندارد، و چراهای بیشماری که این روزها اذهان عمومی با آن درگیر است.

امید است مسوولان مربوطه با اهتمام هرچه بیشتر در صدد شفاف‌سازی موضوع و تنظیم بازار، اقدامات اساسی انجام دهند.

رقیه وکیلی_آذربایجان‌غربی

283809