افزایش شیوع آنفلوانزا در خراسان شمالی

کارشناسان سلامت و متخصصان عفونی بجنورد از روند صعودی شیوع آنفلوانزا و بیماری های تنفسی در این استان خبر دادند.
تصویر افزایش شیوع آنفلوانزا در خراسان شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون، کافی است این روزها سری به اورژانس بیمارستان ها، مراکز درمانی و یا مطب های پزشکی خراسان شمالی بزنید تا ببینید که چگونه این مراکز مملو از بیمارانی با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا است.

صدای سرفه‌ها و عطسه‌های بیماران یک لحظه قطع نمی‌شود و از کودک پنج ساله گرفته تا افراد مسن در انتظار ویزیت پزشک هستند.

کارشناسان سلامت و متخصصان عفونی، پیش بینی کرده بودند که پاییز و زمستان امسال نیز شاهد شیوع آنفلوآنزا هستیم اما چرا باید بر اساس آنچه در دو سال گذشته شاهد بودیم، شیوع آنفوآنزا و بیماری های تنفسی دوباره باید افزایشی شود.

آنچه که موجب پیشروی سریع این بیماری و دیگر ویروس های تنفسی شده، رها شدن شیوه های بهداشتی بعد از تصور پایان کرونا است به گونه ای به دنبال فروکش کردن کرونا رعایت شیوه نامه های بهداشتی به پایین‌ترین سطح خود رسید.

همچنین به اعتقاد کارشناسان حوزه سلامت با شیوع کرونا، ویروس های تنفسی نیز در شکل و شمایلی جدید سلامت مردم استان را هدف گرفته اند و همین امر شاید موجب پیشروی سریع این بیماری و سردرگمی برخی متخصصان عفونی در تشخیص سریع این بیماری ها شده است.

فارغ از همه این مباحث، کارشناسان سلامت همچنان بر پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات و استراحت کافی، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و البته با تشخیص و تجویز پزشک، استفاده نکردن خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوآنزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، پرهیز و حضور نداشتن در اماکن عمومی و تجمعات از اصلی ترین توصیه های متخصصان برای مقابله با بیماری های ویروسی تنفسی است و می خواهند شهروندان نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

همدستی آنفلوآنزا و کرونا برای هدف‌گیری سلامت

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در این باره می گوید: اینکه مردم فکر می کنند کرونا تمام شده، باور اشتباهی است و باید همچنان پایبند شیوه نامه های بهداشتی باشیم.

دکتر فلوریا انفرادی می گوید: به باور برخی کارشناسان سوش جدید کرونا می تواند جهش یافته باشد و مردم باید همچنان نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی حساس باشند.

وی تصریح می کند: از سوی دیگر واکسن ها نیز بر اساس سویه های قبلی ساخته شده و با توجه به تنوع زیرسویه های جدید، به نظر نمی رسد که واکسن های موجود اثرات و کارایی بالایی داشته باشد.

انفرادی تاکید می کند: تجربه زندگی با کرونا در سال های گذشته و رعایت شیوه نامه های بهداشتی جواز حضور آنفلوآنزا را در بین مردم نمی داد اما با خیال اینکه کرونا تمام شده به یکباره عرصه برای حضور پر قدرت آنفلوآنزا هم فراهم شد.

انفرادی با اشاره به افزایش مراجعات به مراکز درمانی استان، اظهار می کند: بررسی بیماران مراجعه کننده در روزهای اخیر به مراکز درمانی نشان می دهد که موارد درمان به صورت سرپایی و بستری مبتلایان به بیماری های آنفلوآنزا افزایش یافته است.

وی یادآور می شود: هر ساله از آبان ماه موارد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا مشاهده می شد اما امسال زودتر از موعد مواردی از ابتلا هم استانی ها گزارش شده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تصریح می کند: آنفلوآنزا یک بیماری واگیر است که ویروس آن باعث عفونت دستگاه تنفسی می شود و شیوع آن برخلاف کرونا ناگهانی است.

چه کسانی باید واکسن بزنند

وی با بیان این که مدت زمان بیماری آنفلوآنزا بین یک تا دو هفته است، می گوید: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای تمام گروه‌های سنی توصیه نمی شود اما افراد پرخطر شامل زنان باردار، کودکان، سالمندان و بیماران قلبی آن را تزریق کنند.

انفرادی می افزاید: شهروندان می توانند با مراجعه به داروخانه ها این واکسن را تهیه و نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

وی با اشاره به علائم بیماری آنفلوآنزا ، می گوید: سرفه معمولا خشک، تب، احساس ضعف و خستگی، سردرد و بدن درد از علائم این بیماری است.

انفرادی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از ابتلا به این بیماری های پیشگیری کرد، بیان می کند: شستن مکرر دست ها و رعایت شیوه نامه های بهداشتی از مهم ترین اقدامات پیشگیرنده در این نوع بیماری‌ها است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تصریح می کند: در صورت ابتلا به این بیماری نیز باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری و به پزشک مراجعه کرد.

آنفوآنزا یک بیماری واگیر است که ویروس آن باعث عفونت دستگاه تنفسی می‌شود. سردرد، تب، بی‌حالی، ضعف، گرفتگی بینی و سرفه از جمله علائم شایع آن است. این بیماری میان انسان و حیوان مشترک است و به طور معمول دوره آن ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد اما در موارد شدید طولانی‌تر می‌شود و ممکن است به بستری فرد بیمار منجر شود.

بیماری آنفلوآنزا در ایران یک بیماری بومی و اندمیک است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ این بیماری در کشور ثبت می‌شود. موارد سرپایی نیز ثبت نمی‌شود اما پس از دو سال پاندمی نفس‌گیر کرونا، توجه بیشتری به این بیماری در جامعه به چشم می‌خورد.

گر چه هنوز پاندمی کرونا به پایان نرسیده است اما کاهش و افول این بیماری به خصوص در دو ماه گذشته جامعه را به سمت زندگی عادی بدون ترس از این بیماری سوق داده است.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون هفت هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۲۵۶ پزشک متخصص فعالیت دارند.

منبع: خبرنگاران جوان

573435