وضعیت نگران کننده سرطان گوارش در خراسان شمالی

مسوول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: این استان در ابتلای مردم به سرطان گوارشی جزو ۱۴ استان اول کشور است.
تصویر وضعیت نگران کننده سرطان گوارش در خراسان شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون، مهری فرشاد اظهار کرد: سرطان مری و معده صدرنشین سرطان ها در این استان است، تغذیه و سبک زندگی علت اصلی ابتلا به سرطان های گوارش محسوب می شود و البته در این زمینه عوامل ژنتیک و محیط هم در ابتلا به این بیماری موثر است.

وی افزود: شایع ترین سرطان در میان زنان این استان سرطان مری، معده، پستان و روده است و مردان این استان هم بیشتر مبتلا به سرطان معده، مری، روده، پروستات و مثانه هستند.

فرشاد با بیان اینکه چهار هزار و ۲۰۰ نفر در این استان مبتلا به بیماری سرطان شناسایی شده است افزود: بر اساس آمار این دانشگاه، سه هزار و ۱۸۰ نفر در استان به سرطان مبتلا هستند که برای درمان به بیمارستان امام علی(ع) مرکز استان مراجعه می کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر از بانوان به سرطان‌های مختلف مبتلا هستند افزود: ۷۲۳ نفر از بانوان استان به سرطان پستان و ۴۵۰ نفر از این قشر به سایر سرطان‌ های بانوان مبتلا هستند.

مسوول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی درباره امکانات موجود برای خدمات رسانی به بیماران سرطانی استان گفت: خدمات درمانی از جمله شیمی درمانی و رادیوتراپی در این استان انجام می شود و تلاش داریم تا با توسعه خدمات درمانی، این استان به یکی از قطب‌ های کشور تبدیل شود.

خراسان شمالی روی کمربند سرطان قرار دارد که از شمال ایران و از استان هایی همچون گلستان آغاز شده و تا شمال چین ادامه دارد و به همین دلیل آمار برخی از سرطان ها از جمله سرطان دستگاه گوارش در آن از میانگین کشور بیشتر است و روند افزایشی دارد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

منبع: ایرنا

586327