رئیس اورژانس فارس:

محرومیت شیراز از داشتن محل استاندارد فرود بالگرد

رئیس اورژانس فارس با بیان اینکه نداشتن جایگاه استاندارد فرود بالگرد در شیراز یکی از مشکلات اساسی شیراز است، گفت: متاسفانه شیراز از داشتن یک محل استاندارد در نزدیک بیمارستان برای این کار محروم است.

فارس - سایت خبری پرسون، محمدجواد مرادیان سه‌ شنبه ۸ مهرماه در یک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال ۸۲۳ هزار و ۴۴ ماموریت توسط اورژانس فارس انجام شده است، گفت: از این تعداد ۱۳۰ هزار مورد ماموریت پایگاه‌ها بوده است.

رئیس اورژانس فارس با بیان اینکه کلان شهر شیراز از داشتن جایگاه فرود بالگرد اورژانس محروم است گفت: باید دراین زمینه چاره اندیشی شود و در نزدیکی مراکز بیمارستانی، جایگاه ویژه برای فرود بالگرد اورژانس طراحی شود.

مرادیان افزود: نداشتن جایگاه استاندارد فرود بالگرد در شیراز یکی از مشکلات اساسی شیراز است; متاسفانه شیراز از داشتن یک محل استاندارد در نزدیک بیمارستان برای این کار محروم است.

او با بیان اینکه محل فرود بالگرد اورژانس باید نزدیک بیمارستان‌ها باشد، گفت: در این کلانشهر اکنون مجبوریم از زمین چمن دانشگاه برای فرود بالگرد استفاده کنیم که هر چند زمین چمن مناسب است و فضا و ایمنی خوبی دارد اما فرود بالگرد به چمن آسیب می‌زند.

وی افزود: اورژانس برای دستیابی به جایگاه فرود بالگرد رایزنی‌های زیادی انجام داده اما هنوربه نتیجه نرسیده است .

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی فارس تاکید کرد: شیراز نیازمند پد هلی کوپتری مناسب است که در این راستا برای بیمارستان شهید رجایی و نمازی شماره ۲ در پشت بام پد طراحی می‌شود و امید است، برای سایر مراکز درمانی هم این کار انجام شود.

مرادیان با بیان اینکه برخی از بیمارستان‌های خصوصی و خیریه هم از جایگاه مناسب فرود بالگرد اورژانس برخوردارند، گفت: در این زمینه بیمارستان پیوند و ابن سینا در شهر صدرای شیراز اقدام کرده‌اند; بیمارستان خصوصی دنا هم پد استاندارد طراحی کرده وامید است این اقدام در سایر مراکز درمانی شیراز نیز انجام شود.

او همچنین با بیان اینکه در کلان شهرها این ضابطه وجود دارد که ساختمان‌های بلند مرتبه الزام به داشتن جایگاه ویژه فرود بالگرد دارند، گفت: شهرداری و شورای شیراز باید در این زمینه مصوبه داشته باشند و الزام کنند که برای ارائه خدمات امدادی در ساختمان‌های بلند مرتبه، جایگاه فرود بالگرد طراحی شود.

مرادیان با بیان اینکه در زمینه استفاده از بالگرد اورژانس هوایی محدودیت‌هایی وجود دارد، گفت: به رغم این محدودیت‌ها خدمات در اورژانس هوایی به خوبی ارائه شده است.هم اکنون ۴ بالگرد از شرکت هلیکوپتری ایران تحت اجاره اورژانس فارس است که در وضعیت خوبی قرار دارند ، بقیه بالگردهای ارائه دهند خدمت به اورژانس فارس هم شرایط مناسبی دارند.

مدیر مرکز فوریت های پزشکی فارس همچنین با اشاره به وجود ۲۰۶ پایگاه فعال در استان، گفت: ۱۰۶ پایگاه در مبادی جاده‌ای خدمات ارائه می‌دهند.

مرادیان خاطرنشان کرد: فارس تنها استانی است که ۵ بالگرد فعال دارد، در اورژانس شیراز نیز از خدمات سه دستگاه موتورلانس استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: تا پایان برنامه ششم بر اساس استانداردها ۱۳۰ پایگاه دیگر در استان فارس راه‌اندازی می شود که پوشش کامل تری از اورژانس ارائه شود.

نوا نیکو_استان فارس

206641