خیز بلند شیراز برای کسب عنوان" پایتخت کتاب جهان"

شهردار شیراز از کاندیدا شدن این کلانشهر برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان خبر داد و از مسئولان یونسکو خواست با توجه به پشتوانه غنی تاریخی و فرهنگی شیراز فرصتی فراهم کنند که مردم ایران و جهان از طریق شیراز بیش از گذشته با هم گفت‌وگو کنند و زمینه شناخت درست از تفاوت‌ها برای بهتر زندگی کردن فراهم شود.

فارس - پرسون، حیدر اسکندرپور دوشنبه ٧ مهرماه در یک کنفرانس خبری به تشریح برنامه‌ها و پروژه‌های شهرداری شیراز در حوزه کتاب و کتابخوانی پرداخت.

او بیان کرد: در دوره مدیریت فعلی شهرداری از ابتدا اعلام کردیم که رویکرد ما، نگاه بیشتر به حوزه فرهنگی خواهد بود، چرا که شیراز پشتوانه فرهنگی غنی دارد و شایستگی این را دارد که در ایران به عنوان پایتخت فرهنگی ایران بدرخشد.

شهردار شیراز ادامه داد: جایگاه این شهر در جغرافیای ادبی ایران زمین این فرصت را فراهم می‌کند که در سایر ابعاد گام‌های جدی تری برداشته شود و امروز که دنیا به ویژه منطقه خاورمیانه دچار تنش‎های جدی است جایگاه کار فرهنگی و نگاه صلح مدار مردم شیراز اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند؛ شیراز سابقه زیادی در فرهنگ صلح دوستی مبتنی بر اندیشه‌های ادبی و فرهنگی این مردم دارد.

اسکندرپور با بیان این‌که ما در نقاط متفاوت جهان نیازمند درک متفاوت از همدیگر هستیم و برای شناخت این تفاوت‌ها باید کتاب بخوانیم تا کتاب ما را در شناسایی خود و دیگران راهنمایی کند، عنوان کرد: به همین دلیل امسال شیراز پایتخت کتاب ایران نامگذاری شد و گام‌های مطلوبی در این باره برداشته شده است.

او با بیان این‌که امروز فرهنگسراهای ما به کتابخانه مجهز شده‌اند، افزود: بنا داریم تا پایان امسال در پارک‌ها و بوستان‌های تحت اختیار شهرداری، فرصت کتابخوانی فراهم کنیم.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: علاوه بر تعریف باغ کتاب در پروژه‌های انسان محور، طی روزهای آینده عملیات اجرایی پروژه بلوار شهید کسایی به طول ٣ کیلومتر که در آن یک باغ کتاب هم پیش‌بینی شده، آغاز خواهد شد.

شهردار شیراز هم‌چنین با اشاره به اقدامات اولیه انجام شده برای اعلام کاندیداتوری شیراز برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان، تصریح کرد: اطمنیان دارم که با توجه به پشتوانه و زیرساخت‌هایی که فراهم شده، افتخار خواهیم داشت که مردم شیراز در این عرصه هم این عنوان را کسب کنند; بالاخره رقابت وجود دارد و اگر این اتفاق امسال رقم نخورد، پیگیری جدی را تا حصول نتیجه در این باره ادامه خواهیم داد.

اسکندرپور تاکید کرد: پایتختی کتاب ایران و جهان به عنوان هدف اصلی ما محسوب نمی‌شود بلکه عنوان پایتختی یک مسیر است و هدف اصلی ما ایجاد فرصت‌های جدید برای کتاب و کتابخوانی است.

شهردار شیراز از تهیه لایحه‌ای با ۲۶ طرح در حوزه گسترش کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: این لایحه برای بررسی‌های بیشتر به زودی در شورای شهر شیراز به بحث و نظر گذاشته خواهد شد.

اسکندرپور گفت: در مجموعه شهرداری و شورای شهر شیراز در سال ٩٩ و ١٤٠٠ پروژه‌های جدی را در دستور کار قرار داده‌ایم که با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام شده و تا پایان امسال انجام می‌شود، کاری ماندگار در حوزه کتاب و کتابخوانی در شیراز به سرانجام خواهد رسید.

او هم‌چنین خواستار تعامل و ارتباط با مجامع جهانی در زمینه‌های فرهنگی شد و گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در شیراز وجود دارد و فرصتی که یونسکو ایجاد خواهد کرد، می‌توانیم به کشورهای فارسی زبان همسایه هم خدماتی ارائه دهیم.

شهردار شیراز ادامه داد: با توجه به حاکمیت بیماری کرونا، اگرچه کسب عنوان پایتختی کتاب ایران توسط شیراز فرصت‌هایی را خلق کرد اما به دلیل محدودیت‌ها نتوانستیم اقدامات شکلی انجام دهیم.

اسکندرپور با توجیه گفته فوق خود، خواستار تمدید پایتختی کتاب ایران برای شیراز در سال آینده شد و اعلام کرد که ٢٩ پروژه خلاقانه در این حوزه تهیه شده و به مرور در شیراز اجرایی خواهد شد.

نوا نیکو_استان فارس

206536