میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مدیر پایگاه دیوار بزرگ گرگان گفت: با توجه به وجود اقوام مختلف، صنایع دستی متنوع و آداب و رسوم مختلف در استان گلستان پیشنهاد می‌شود منظر فرهنگی دیوار بزرگ گرگان ثبت‌شده تا همه زاویا آن ثبت شود.
فانوس دریایی اسکندریه یا همان فاروس اسکندریه شاید مشهورترین چراغ هشداردهنده در تمام دوران‌ها باشد. این مکان در جزیره سنگ آهک فاروس واقع در دو بندر اسکندریه قرار گرفته است. اگر در دوران باستان سفر می‌کردید به طور حتم بازدید از مکان‌های دیدنی بزرگ و مشهوری را که به عنوان عجایب هفتگانه جهان باستان شناخته می‌شوند.

حمام قلعه یکی از زیباترین حمام‌های استان همدان است که با معماری ایرانی اسلامی در اواخر دوره قاجار بنا شده  و دارای مساحتی حدود یک هزار و 700 مترمربع است.
پرسون معرفی میکند:

خانه زینت الملوک در شیراز

شیراز شهر شعر و ادب و عطر بهارنارنج مملوء از جاذبه های تاریخی و طبیعی ست، جاذبه هایی که این شهر را به یکی از پر گردشگرترین شهرهای ایران تبدیل کرده اند. در میان جاذبه های این شهر بناهای تاریخی جایگاه مهمی دارند، بناهایی که تماشای معماری آن ها یکی از شیرین ترین لحظات گردش در آنها است. یکی از خانه های این شهر که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد خانه زینت الملوک است.
با هدف تثبیت مالکیت دولت بر اراضی انجام شد؛

اخذ ۷۰ سند تک ‌برگ در حریم درجه‌ یک مجموعه میراث جهانی تخت جمشید

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مرودشت از اخذ ۷۰ سند تک ‌برگ در حریم درجه‌یک مجموعه میراث جهانی تخت جمشید با هدف تثبیت مالکیت دولت بر این اراضی خبر داد.
یکی از مهمترین بناهای که کریم خان در شیراز احداث کرد، باغی مصفا در دامنه کوه چهل مقام به نام هفت تنان بود که در زبان عامه مردم" هفت تن" نامیده می شد.
استان فارس یکی از استانهای مهم برای گردشگری کشور ایران بشمار می رود. چون که مهمترین آثار تاریخی و طبیعی و تمدن ایران در این استان قرار گرفته است. نه تنها مهمترین آثار تاریخی ایران بلکه جهان، به نام تخت جمشید در این استان و در شهرستان مرودشت قرار گرفته که خود سند معتبر تمدن ایران بحساب می آید و از مهمترین جاهای دیدنی شیراز است.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز عنوان کرد:

قنات‌های شیراز ثبت ملی می شوند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز از ثبت ملی قنات‌های این کلانشهر خبر داد و گفت: در گذر زمان قنات‌های شیراز، لایروبی نشده یا در مسیر ساخت و ساز قرار گرفته، لذا مسیر قنات‌ها به انحراف رفته است.
مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است این مسجد به دلیل نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز شکل می‌گیرد و زیبایی خاصی در فضای مسجد خلق می‌شود به مسجد صورتی معروف است.
معاون میراث فرهنگی کشور:

منظر تاریخی همدان ثبت جهانی می شود

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ثبت منظر تاریخی شهری همدان یک نقطه عطف در شناساندن ظرفیت تاریخی استان همدان در عرصه بین المللی است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: در دوران قاجار معین‌الرعایا اقدام به ساخت تکیه‌ای در محلۀ آبشوران کرمانشاه کرد و این تکیه در سال ۱۲۸۲ خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

معرفی آثار تاریخی خراسان شمالی

آیینه خانه مفخم

خراسان شمالی یکی از استان‌های شمال شرق کشور که درمسیر ترددسالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد، دارای تفرجگاه‌ها ومناطق زیبایی است، که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.
گفت وگو با عشرت بهمن نژاد مخترع گره های جدید در فرش دست باف

جایگاه هنر قالی بافی در تار و پود تمدن ایران

نیاز، پایه اختراع جوامع بشری است آنچه که در طول اعصار مختلف سبب خلق هنرهای بسیار شده است. در اعصار گذشته و پیش از پیدایش صنایع، ملزومات مورد نیاز زندگی انسان، تنها به اتکای هنر و قدرت دست و با ابزارهای ساده تولید می شده است. ابزارهایی که برخلاف ماشین آلات صنعتی امروزی که حرکت در آن ها به پشتوانه ی انرژی هایی نظیر انرژی فسیلی، برق و .. صورت می گیرد، تنها با انرژی حاصل از حرکات دست و پای سازنده کار می کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس:

اجازه تغییر اراضی بهرام گور را نمی‌دهیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ضمن تاکید براینکه اجازه تغییر کاربری اراضی منطقه حفاظت شده بهرام گور داده نخواهد شد، گفت: واگذاری‌های سال‌های قبل هم قانونی نبوده و براساس قانون، اراضی منابع ملی تحت حفاظت محیط زیست غیرقابل واگذاری است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهار داشت: ریجاب یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگردی استان کرمانشاه است و ریجاب دارای رودخانه الوند، قبر سلطان سی قلی، برج خاموشی، زندان دوناب و ده‌ها اثر ملموس و ناملموس بکر و استثنایی تاریخی و طبیعی دیگر است.
معرفی معبد آناهیتا در استان کرمانشاه؛

معبد آناهیتا از بزرگترین بناهای سنگی در ایران است

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: معبد آناهیتا بنای تاریخی که امروزه در شهر کنگاور واقع شده است در میانه راه امروزی همدان کرمانشاه و بر سر راه تاریخی هگمتانه تیسفون قرار گرفته است. این بنا با 6/4 هکتار وسعت، بر پشته صخره ای و مشرف به دشت کنگاور ساخته شده آناهیتا فرشته و نگهبان آب و فراوانی و زیبایی و باروری در نزد ایرانیان دارای مقام بلند و ارجمندی بوده است.
معرفی آثار تاریخی خراسان شمالی

بنای عمارت مفخم

خراسان شمالی یکی از استان‌های شمال شرق کشور که درمسیر ترددسالانه میلیون‌ها مسافر و زائر قرار دارد، دارای تفرجگاه‌ها ومناطق زیبایی است، که چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.
پرسون معرفی می کند؛

گنجنامه، گنجی در دل الوند

گنجنامه در دل دامنه های الوند در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و درمسیر عباس آباد قرار گرفته است.
نارین قلعه، مهم‌ترین بنای تاریخی میبد است که در ۵۰کیلومتری شمال غرب شهر یزد و میانه جاده‌ ری به کرمان، روی تپه‌ای به ارتفاع ۲۵ متر از خشت های قطور و بزرگ ساخته شده است. این خشت‌ها نشان از کهنگی و قدمت این قلعه دارند. این بنا در دوره ساسانیان ساخته شد اما اهمیت قلعه میبد مربوط به پادشاهان دوره آل مظفر است که برای آبادانی میبد تلاش می‌کردند. قسمت‌های مختلف این قلعه بر سطح تپه‌ای در چهار طبقه قرار گرفته، به این شکل که هر طبقه مشرف بر طبقه دیگر است.
استان خراسان شمالی در مرداد ماه ۱۳۸۳ با تقسیم استان خراسان بزرگ به سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، از استان خراسان بزرگ جدا شد . این منطقه؛ شش شهرستان با نام های بجنورد ، جاجرم, اسفراین, فاروج, شیروان, مانه وسملقان را در برمی گیرد.