رییس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در گفت وگو با پرسون:

شورای پنجم در حوزه عمرانی خطای راهبردی نداشته است

محسن عباسی هرفته، با بیان اینکه اولین و مهمترین تصمیم در شورای پنجم عدم اجرای پروژه های عمرانی شهری بدون بهره گیری از مشاور و طرح مصوب بود، گفت: امروز می توانیم ادعا کنیم در این دوره شورا هیچ گونه خطای راهبردی را در زمینه حوزه عمرانی شاهد نبوده و نیست.
تصویر شورای پنجم در حوزه عمرانی خطای راهبردی نداشته است

رسانه پرسون، در راستای وظیفه ذاتی خویش، یعنی مطالبه گری در واپسین روزهای عمر شورای پنجم به سراغ اعضای آن رفته و به بررسی عملکرد چهار ساله پرداخته است.

بر همین اساس، به عنوان اولین قدم به سراغ محسن عباسی هرفته رییس یکی از مهمترین کمیسیون های شورا یعنی کمیسیون عمران و همچنین مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد رفتیم تا مردم را با عملکرد چهار ساله این حوزه بیشتر آشنا کنیم.

محسن عباسی هرفته در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری پرسون؛ با بیان اینکه اولین و مهمترین تصمیم در شورای پنجم عدم اجرای پروژه های عمرانی شهری بدون بهره گیری از مشاور و طرح مصوب بود گفت: متاسفانه یکی از معضلاتی که گریبانگیر شهرداری تشخیص دادیم اجرای پروژه های شهری بدون وجود مشاور ذیصلاح و بدون تصویب در مراجع مربوطه بود. این مسئله در شورای پنجم مورد توجه جدی قرار گرفت و امروز می توانیم ادعا کنیم پروژه ای بدون طرح مصوب و مشاور عملیاتی نشده است. همین موضوع باعث شد تصمیماتی که در این حوزه گرفته شد بر اساس یک نگاه بلند مدت و چشم انداز مشخص، توجه به طرح های بالادستی و استفاده از خبرگی جمعی انجام پذیرد. امروز ادعا می کنیم که خطای راهبردی در حوزه عمرانی شهر شاهد نیستیم و حاضریم در خصوص تک تک پروژه های اجرا شده بحث و استدلال کنیم.

پیاده محوری؛ یکی از اساسی ترین شعارهای شورای پنجم

عباسی هرفته با اشاره به اینکه شهر انسان محور و پیاده محوری یکی از اساسی ترین شعارهای شورای پنجم به شمار می رود اظهار داشت: علی رغم اینکه این موضوع در ابتدا به دلیل عدم آگاهی کافی در جامعه و حتی بدنه شهرداری با سوالات و ابهامات جدی مواجه بود اما خوشبختانه امروز این ادبیات و گفتمان شکل گرفته و به درحال تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی است. باید بپذیریم، رویکردهایی که در یک شهر اتفاق می افتاد یک شبه به وجود نمی آیند و به گذشت زمان نیاز دارند بدین گونه که ابتدا گفتمان سازی صورت می پذیرد، سپس جریان سازی می شود و در نهایت مطالبه گری شکل می گیرد.

احیای شهر دوچرخه ها در یزد

وی تصریح کرد: برای مثال امروز شهر دوچرخه ها در یزد در حال احیا شدن است و حجم‌دوچرخه سوار در شهر طی چهار سال گذشته به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده و این درحالی است که روزی این موضوع برای مدیریت شهری یک رویا بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد ادامه داد: شورای پنجم به دوچرخه صرفاً به عنوان یک وسیله تفریحی نگاه نمی کند بلکه آن را یک وسیله جدی حمل و نقل می داند. ما چاره ای جز حرکت به سمت پذیرفتن دوچرخه در نظام حمل و نقل شهر نداریم و این موضوع یک الزام و نه یک انتخاب خواهد بود. طبق آمارها درصد بالایی از سفرهای درون شهری یزد در مسیرهای کوتاه اتفاق می افتد و هوای یزد نیز در اکثر ماه های سال برای دوچرخه سواری مناسب است.

مدیریت سوارها؛ کلید پیاده محوری

عباسی هرفته با بیان اینکه "مدیریت سوارها کلید پیاده محوری است"، ابراز داشت: پیاده محوری تنها به معنای ساختن پیاده رو نیست بلکه با این مدل می توان بحران ترافیک شهری را مدیریت کرد. پیاده محوری نه تنها منافاتی با ساماندهی خیابان های شهر و ساخت پروژه های هدفمند عمرانی برای سواره ها ندارد بلکه به روان تر شدن ترافیک شهری کمک خواهد کرد.

وی پروژه تکمیل رینگ میانی شهر را مثال زد و گفت با احداث تقاطعات و پارکینگ ها در محدوده رینگ میانی شهر می توان محدودیت های سواره ای را به نفع پیاده ها و حمل و نقل عمومی در داخل رینگ میانی شهر اجرایی کرد و پیاده محوری را توسعه داد.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر در خصوص انتقادها به اجرای برخی طرح های پیاده محور نظیر مسیر دوچرخه گفت: ما در حال حاضر در حال مشق کردن پیاده محوری هستیم بنابراین ممکن است در اجرا با اشکالاتی مواجه باشیم. برای مثال اجرای مسیر دوچرخه را از جایی مانند بلوار جمهوری آغاز کردیم که تاب آوری بالایی را نسبت به مرکز شهر داشت. در آن زمان نمی شد با اجرای مسیر دوچرخه درمرکز شهر ریسک شروع کار را بالا برد چون هم به لحاظ اجتماعی و هم به لحاظ فنی نگرانی هایی وجود داشت؛ کما این که دیدیم چه مشکلاتی در همان بلوار جمهوری پس از احداث مسیر دوچرخه ایجاد شد.

باید بپذیریم اگر بخواهیم پیاده روی را در شهر و به ویژه در مناطق حساس و مرکزی شهر اجرایی کنیم ابتدا نیاز هست تا زیرساخت هایی نظیر ایجاد پارکینگ، توسعه حمل و نقل شهری و از همه مهمتر فرهنگ پیاده محوری را مهیا کنیم.

عضو شورای شهر یزد در بخش دیگری از سخنانش به ساماندهی چند صد هزار متر مربع از پیاده روی های شهر اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از پیاده روها شهر را فرش کردیم و در حاشیه ها هم از آسفالت بازیافتی استفاده کردیم.

وی افزایش چندین برابری بودجه بافت تاریخی به عنوان مرکز و محور پیاده روی شهری را از دیگر اقدامات شورای پنجم در راستای تحقق پیاده محوری دانست و گفت: از جمله کارهای مهمی که صورت گرفت توجه به پروژه های کوچک اما سریالی و متعدد در نقاط مختلف شهر بود که برایند آن ها شهر را بهتر می کرد؛ به طور مثال مناسب سازی پیاده راه ها و دسترس پذیر کردن شهر برای همه اقشار از این جمله بود که در شهرهای ما در این مقیاس و وسعت کم نظیر بود؛ امروز افتخارمان این است که شهر برای یک سالمند، زن باردار، مادری که میخواهد فرزندش را با کالسکه در شهر بگرداند، یک معلول، یک نابینا و... مناسب سازی شده و در دسترس آنان قرار گرفته است.

یزد؛ تولیدکننده بیشترین نخاله آسفالتی درکشور

عباسی هرفته در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یک سوم شهر یزد دارای آسفالت بوده و شهرداری ها همیشه بودجه زیادی را برای آن صرف می‌کنند گفت: شهر یزد حجم قابل توجهی از نخاله آسفالتی را تولید می کرد؛ در گذشته این آسفالت ها در بیابان ها رها شده و با تجزیه در فضای باز منجر به انواع بیماری ها برای شهروندان و مخاطرات می شد اما امروز با زحماتی که پرسنل شهرداری در زمینه راه اندازی مجدد کارخانه متروکه آسفالت شهرداری انجام دادند سهم قابل توجهی از آسفالت شهری توسط این نوع آسفالت تامین می شود و بسیاری از پیاده رو های شهر با این آسفالت، مناسب شدند.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تاکید کرد: ما مفتخریم در شورای پنجم یک کیلو نخاله آسفالتی دور ریخته نشده و از ابتدای آغاز به کار شورا، نخاله ها را انبار کرده و از سال گذشته که به تکنولوژی آسفالت بازیافتی دست یافتیم از آن ها استفاده کردیم و حتی به شهرداری های شهرهای اطراف نیز اعلام کردیم نخاله های آسفالتی خود را در اختیار ما قرار دهند.

عباسی هرفته، پیرامون لکه گیری و درزگیری خیابان ها هم اظهار داشت: عمر مفید آسفالت در یزد بین ۷ تا ۱۰سال است که با انجام لکه گیری حداقل ۵ سال دیگر به عمر آسفالت ها افزوده می شود.

تعمیرات آسفالت هرچند که شاید از نظر بصری جلوه مناسبی نداشته باشد و برخی از شهروندان آن را نپسندند اما باید توجه داشته باشیم که این اقدام با توجه به گرانی سرسام آور قیر نه تنها از هزینه های گزاف جلوگیری می کند بلکه از نظر زیست محیطی هم به نسل های آینده کمک خواهد کرد و شهر را برای آیندگان زیست پذیرتر می کند.

احیای فضاهای موجود از افتخارات شورای پنجم

این عضو شورای پنجم در بخش دگیری از سخنانش تصریح کرد: شورای پنجم افتخار دارد به جای ساخت ساختمان های جدید سعی در احیای ساختمان های موجود کرده و به جای ساخت پارک های جدید نیز پارک های فعلی را بهسازی کرده که نتیجه آن بازپیرایی نزدیک به 60 پارک بوده است. با این رویکرد ضمن حفظ سرمایه های شهر، تلاش گردید تا از آن ها استفاده حداکثری شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در خصوص برنامه های شورای پنجم برای بافت تاریخی هم گفت: عواید بافت تاریخی برای همه مردم شهر است نه فقط ساکنین بافت و این ظرفیت وجود دارد که اقتصاد شهر را سامان دهد.

در حال حاضر در شرایط کرونا و تحریم باید زیرساخت هارا برای دوران پسا تحریم و پسا کرونا مهیا کنیم در همین راستا فضاهای شهری داخل بافت تاریخی، کوچه ها، بادگیرها و ... را احیا کردیم و با نورپردازی سعی شد تا توجه به بافت افزایش یابد.

مرمت 1000 بنای تاریخی درعمر چهار ساله شورا

وی ادامه داد: هزار بنا در طی چهار سال گذشته مرمت و احیا شده که این اتفاق در دنیا بی نظیر است و می توان گفت یک جنبش مرمت رقم خورد.

امروز خوشحالیم که با وجود همه کاستی ها وجدانمان آسوده است که شهر در مسیر درستی حرکت می کند و ان شالله درآینده با طی همین مسیر معضلات مختلف آن کمتر خواهد شد.

عباسی هرفته، در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به پایان کار شورا در ماه های آینده چه ضمانتی برای اجرای برنامه های شورای پنجم وجود دارد ابراز داشت: برنامه ۵ساله ای نوشته شده که می تواند توسط شورای بعدی ادامه پیدا کند اما از آنجا که متاسفانه کشور ما برنامه محور نیست و مدیران ما فردی و گروهی عمل می کنند

تنها ضمانت اجرایی که بدان دل خوش داریم آن است که امروز بسیاری از برنامه های شورا به گفتمان و مطالبه مردم تبدیل شده و وقتی این گفتمان و مطالبه شکل بگیرد مدیران نمی‌توانند به خواست مردم تمکین نکنند و قطعاً آنچه مطالبه مردم باشد، اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/

حیران_استان یزد

286286