کشف استخر ۱۶۰۰ساله خاص

باستان‌شناسان بقایای یک استخر رومی سرپوشیده و منحصربه‌فرد را در «آلبانی» کشف کردند.
تصویر کشف استخر ۱۶۰۰ساله خاص

به گزارش سایت خبری پرسون، باستان‌شناسان با کاوش در شهر بندری «دراج» واقع در آلبانی به کشف قابل‌توجه بقایای یک استخر سرپوشیده رومی ۱۶۰۰ساله دست یافتند که در حقیقت، نخستین مورد در نوع خود محسوب می‌شود که تاکنون در این محوطه کشف شده است.

«انشنت اوریجینز» درباره این کشف نوشت، این اکتشاف زمانی اتفاق افتاد که باستان‌شناسان آلبانی پیش از ساخت یک مدرسه در این محوطه مشغول کاوش بودند و با ویرانه‌های ویلاهای باستانی مواجه شدند که زمانی محل سکونت اشراف‌زادگان رومی بودند.

با ادامه کاوش در یکی از این ویلاها یک استخر سرپوشیده کشف شد. همچنین تمام این سازه با موزائیک‌های رومی که پس از گذشت حدود دو هزار سال همچنان سالم باقی مانده‌اند، ‌ تزئین شده‌اند.

این محوطه باستان‌شناسی ۱۲۰۰ متر مربع وسعت دارد و نمونه کوچکی از بخش شهری این منطقه است. گمان می‌رود این محله خانه اشراف‌زادگان رومی این منطقه بوده است.

باستان‌شناسان تخمین می‌زنند قدمت این ویرانه‌های رومی از جمله استخر سرپوشیده تزئین‌شده، ‌ به سال‌هایی در فاصلۀ یکم تا ۴۰۰ میلادی بازمی‌گردد.

محققان همچنین معتقدند این ویلا بر اثر یک زمین‌لرزه در چهارم میلادی نابود شده است.

با ادامه کاوش‌ها در بخش دیگری از این محوطه باستان‌شناسی همچنین بقایای چند دیوار و یک کفپوش بزرگ آجری پیدا شد. باستان‌شناسان با در نظر گرفتن سایر محوطه‌های باستان‌شناسی مدیترانه‌ای به این نتیجه رسیدند که این نقطه از محوطه باستان‌شناسی احتمالا محل بقایای یک گرمابه‌ دوطبقه رومی است.

منبع: ایسنا

669236