لوله‌کشی فاضلاب با لوله پلیکا بهتر است یا پوشفیت؟

لوله‌کشی فاضلاب یکی از مهم‌ترین مراحل لوله‌کشی در پروژه‌های ساختمانی است. این لوله‌کشی از آن جهت اهمیت دارد که دسترسی به آن بسیار دشوار است و در صورت استفاده از لوله‌های بدون کیفیت، می‌تواند خرابی و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. درست به همین دلیل برای انجام آن باید به دنبال بهترین لوله‌های بازار بود.
تصویر لوله‌کشی فاضلاب با لوله پلیکا بهتر است یا پوشفیت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، برای لوله‌کشی فاضلاب، معمولا دو انتخاب برای سازندگان وجود دارد؛ مورد اول استفاده از لوله پلیکا است و مورد دوم نیز استفاده از لوله‌های پوشفیت. لوله‌های پلیکا از قدیم به‌عنوان لوله فاضلابی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و لوله‌های پوشفیت نیز در سال‌های اخیر باب شده‌اند. اما سوال اینجاست که کدام یک گزینه بهتری است؟

لوله پلیکا چیست؟

لوله پلیکا یا همان لوله پی وی سی (PVC) و گاهی (UPVC) از جمله قدیمی‌ترین انواع لوله پلاستیکی است که از آن برای لوله‌کشی فاضلاب استفاده می‌شود. این لوله‌ها متداول‌ترین گزینه برای لوله‌کشی فاضلاب مسکونی و غیرمسکونی به‌ شمار می‌روند و از آن‌ها برای انتقال سایر سیالات نیز استفاده می‌شود. برند پارس پلاست یکی از بهترین تولیدکنندگان لوله پلیکا در ایران به شمار می‌رود. برندهای داراکار، پارس پلاست و پلیمر گلپایگان نیز از دیگر این برندها هستند.

لوله پوشفیت چیست؟

این لوله را می‌توان نسل جدید لوله‌های فاضلابی دانست. امروزه استفاده از لوله‌های فاضلابی پوشفیت روز به روز در حال افزایش است. این لوله‌ها در دو سر خود دارای بست‌ها و مخصوص هستند و می‌توان آن‌ها را تا حدودی شبیه نری و مادگی دانست. این لوله‌های داخل یکدیگر چفت می‌شوند و سپس توسط قفل مخصوص محکم می‌شوند. این لوله‌ها نیز مزایای خاص خودشان را دارند و به همین دلیل مورد توجه سازندگان قرار گرفته‌اند.

مقایسه لوله پوشفیت و لوله پلیکا

حال که می‌دانیم لوله پوشفیت و لوله پلیکا چیست، می‌توانیم آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. در ادامه این دو لوله را بر اساس معیارهای مختلف بررسی می‌کنیم و در آخر می‌بینیم که کدام یک برای استفاده در لوله‌کشی فاضلاب گزینه بهتری خواهد بود:

1.استحکام لوله پلیکا و پوشفیت

از نظر استقامت و استحکام، این دو لوله را می‌توان شبیه به یکدیگر دانست. استقامت هر دو لوله در یک سطح قرار دارد؛ تنها نقطه ضعف این دو لوله در این بخش، آن است که چسب اتصال‌دهنده آن‌ها ممکن است در اثر عبور مواد شیمیایی از بین برود. در لوله پلیکا با از بین رفتن چسب، رسوبات فاضلاب خود به خود لوله را آب‌بندی می‌کند، اما این قابلیت در لوله پوشفیت وجود ندارد و لازم است که دوباره آن‌ها را چسب‌کاری کرد.

2.مقاومت در برابر عوامل محیطی

به طور کلی می‌توان این‌طور گفت که مقاومت هر دو لوله در برابر پوسیدگی بسیار بالا است. اما باید توجه داشته باشید که لوله پلیکا معمولا در اثر تابش نور خورشید آسیب خواهد دید. در عوض لوله پلیکا می‌تواند انعطاف طولی بیشتری داشته باشد و کمتر تغییر شکل دهد؛ همین‌طور پلیکا در برابر نشست زمین و همچنین تکان ساختمان نیز مقاومت بیشتری دارد. در مقابل مقاومت لوله پوشفیت در برابر فشار و ضربه بیشتر است.

3.کیفیت و سهولت اجرا

سهولت اجرای لوله‌های پلیکا بیشتر از لوله پوشفیت است. لوله پلیکا را آسان‌تر می‌توان نصب و اجرا کرد. این لوله‌ها در شاخه‌های شش متری تولید می‌شوند، لازم است برش بخورند، کونیک شوند و سپس مطابق با نظر سازنده نصب شوند. استفاده از بست در لوله‌های پلیکا کمتر است. لوله‌های پوشفیت هرچند کمتر نیاز به برش دارند، اما برش و کونیک کردن آن‌ها دشوارتر است و معمولا برای اجرای آن‌ها به بست بیشتری نیاز داریم.

4.هزینه خرید پوشفیت و پلیکا

به‌طور کلی می‌توان گفت که هزینه لوله‌کشی با استفاده از لوله‌های پوشفیت بسیار بیشتر از لوله‌های پلیکا خواهد بود. لوله پوشفیت هم گران‌تر است و هم اینکه به تجهیزات بیشتری مانند بست نیاز دارد. پس می‌توان گفت که هزینه خرید این لوله از لوله پلیکا بیشتر خواهد بود. همین‌طور هزینه نصب و اجرای این لوله‌ها نیز به آن دلیل که باید توسط متخصص انجام شود، بیشتر از لوله پلیکا می‌شود. در زمان انتخاب بین این دو لوله باید به این موضوع توجه داشته باشید.

5.کیفیت انتقال فاضلاب و دیگر سیالات

از این نظر نیز می‌توان گفت که لوله پلیکا برنده میدان خواهد بود. لوله‌های پلیکا سطح داخلی صاف‌تری دارند و در صورت گرفتگی، خیلی راحت‌تر می‌توان آن‌ها را با فنر باز کرد. سطح داخلی لوله پوشفیت نیز صاف است، اما از آنجایی که تعداد اتصالات و بست‌ها زیاد است، سرعت انتقال ممکن است دستخوش تغییر شود. همین‌طور باز کردن این لوله با فنر نیز دشوارتر است. برخی از انواع لوله پوشفیت نیز سر و صدای بیشتری نسبت به لوله پلیکا در زمان انتقال فاضلاب ایجاد می‌کنند؛ این موضوع نیز خود نقطه ضعف است.

خرید لوله پلیکا و پوشفیت از دکتر تامین

در این مطلب از تفاوت لوله‌های پوشفیت و پلیکا برای شما گفتیم؛ هر دو لوله از بهترین گزینه‌ها برای لوله‌کشی فاضلاب به شمار می‌روند و می‌توانند مزایای خاص خودشان را داشته باشند. لوله پوشفیت هرچند جدیدتر است و مزایای مهمی دارد، اما همچنان می‌توان لوله پلیکا را انتخاب بهتری برای لوله‌کشی فاضلاب دانست. اگر برای خرید لوله پلیکا یا پوشفیت به یک فروشگاه مطمئن نیاز دارید، دکتر تامین در خدمت شماست.

مجموعه دکتر تامین یک مرجع اینترنتی برای خرید انواع مصالح ساختمانی است. دربخش فروشگاه این مجموعه می‌توانید قیمت لوله فاضلاب گلپایگان و همین‌طور در کنار آن می‌توانید قیمت لوله داراکار را نیز مشاهده فرمایید. تمام محصولات برندهای درجه یک لوله فاضلابی در وب‌سایت دکتر تامین موجود است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت مشاوره تخصصی رایگان، از طریق راه‌های ارتباطی زیر اقدام نمایید:

  • شماره تماس: 02148436
  • آدرس اینترنتی: www.drtamin.com

منبع: دکتر تامین

575138