هر آن چه درباره ارزش گمرکی کالا باید بدانید

می‌خواهیم با استفاده از تجربه بازرگانان کاربلد و حرفه‌ای تجیار در این مقاله به تعیین ارزش tsc نگاهی متفاوت داشته باشیم و پس از آن سریع‌ترین راه دریافت ارزش گمرکی کالای تجاری را به شما معرفی کنیم.
تصویر هر آن چه درباره ارزش گمرکی کالا باید بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از مفاهیم اساسی و مهم که به طور حتم در تجارت کالا با آن روبرو خواهید شد ارزش tsc کالای تجاری و تعیین ارزش گمرکی آن است. در واقع ارزش کالای وارداتی باید طوری تعیین شود که بازرگان‌ها به سود خوبی برسند و در کنار آن کالا نیز با ارزش واقعی خودش روانه بازار شود. کارشناس‌ها و متخصص‌های زیادی در زمینه تعیین ارزش کالا فعالیت می‌کنند و چالش‌های این کار را به درستی می‌شناسند. به همین خاطر می‌خواهیم با استفاده از تجربه بازرگانان کاربلد و حرفه‌ای تجیار در این مقاله به تعیین ارزش tsc نگاهی متفاوت داشته باشیم و پس از آن سریع‌ترین راه دریافت ارزش گمرکی کالای تجاری را به شما معرفی کنیم.

ارزش گمرکی (tsc) کالا چیست؟

ارزش tsc کالا معادل تمام هزینه‌هایی است که صرف هر کالای وارداتی یا صادراتی برای رفتن به مبدأ می‌شود. این هزینه‌ها شامل بهای خرید کالا، هزینه‌های حمل، بیمه و هزینه‌های مربوط به افتتاح حساب خواهد شد. تعیین میزان ارزش tsc نیز به عواملی مانند کیفیت، محل تولید، مبدأ و مقصد بستگی دارد. طبق قانون امور گمرکی ماده 14 «ارزش گمرکی کالای ورودی در همه موارد عبارت است از ارزش بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل (سیف) به اضافه سایرهزینه‌هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می‌ گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین می‌شود و براساس برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز اظهار است».

شناسه ارزش (tsc) کالا چیست؟

ارزش گمرکی کالا برای بازرگانان موضوع بسیار مهمی به حساب می‌آید و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. در این راستا برای تعیین ارزش کالای وارداتی و مقابله با کم اظهاری سامانه‌ای با نام نظام کد گذاری یکتای کالا راه اندازی شده است. شناسه ارزش کالا یا TSC (Tariff Specification Code) یک کد ۸ رقمی است که اطلاعاتی را در مورد کالای مورد نظر ارائه می‌دهد. 4 رقم اول این کد در تمام کشورهای جهان یکسان و با نام کد تعرفه (hs code) شناخته می‌شود. ۴ رقم دوم توسط هر دولت به صورت اختصاصی و جداگانه با توجه به قوانین، شرایط و ضوابط برای تشخیص ارزش و دسته طبقه بندی کالا تعیین می‌گردد. یکی از مهم‌ترین مرحله‌های ترخیص کالاهای تجاری تعیین دقیق تعرفه هر کالاست. بی‌دقتی و اشتباه در تعیین تعرفه و یافتن آن می‌تواند منجر به بروز اختلاف با گمرک گردد. به همین دلیل دریافت تعرفه درست و قانونی و همچنین تعیین دقیق مأخذ ورودی کالا از طریق شناسه ارزش گمرکی یا tsc می‌تواند از بروز این اختلاف‌ها جلوگیری کند.

ارزش (tsc) کالا چگونه تعیین می‌شود؟

در زمان تجارت بازرگانان می‌بایست هزینه‌های گوناگونی را بپردازند دارد تا کالا صحیح و سالم از مبدأ به مقصد ارسال شود و تمام روندهای قانونی را نیز به درستی طی نماید. ارزش گمرکی tsc کالا نیز دقیقا به تمامی هزینه‌هایی اشاره دارد که در این فرآیند خرج می‌شود و صاحب کالا موظف است آن‌ها را پرداخت نماید. از هزینه خرید در مبدأ، حمل‌ونقل و هزینه‌های بیمه گرفته تا هزینه های مربوط به افتتاح حساب و بسته‌بندی بار بخشی از این هزینه به حساب می‌آیند. درواقع ارزش tsc گمرکی کالا از جمله مفاهیمی است که در واردات و صادرات به کار می‌رود و بازرگان‌ها باید با بعدهای مختلف آن آشنا شوند تا بتوانند یک برنامه‌ریزی مالی صحیحی داشته باشند. عوامل گوناگونی مانند کیفیت، کشور محل تولید، مبدأ و مقصد کالا بر ارزش tsc کالا اثر می‌گذارد و در حقیقت نمی‌توان مبلغ کاملاً دقیقی را برای آن تعیین کرد. طبق تبصره 1 ماده 15 قانون امور گمرکی ارزش گمرکی کالا مواردی مثل حقوق مالکیت معنوی، هزینه‌های طراحی و مهندسی در سایر کشورها، ظروف و محفظه‌ها، مواد، قطعات و تجهیزات به‌ کار رفته در تولید کالای وارده و تأمین ‌شده توسط خریدار، هر بخش از عواید فروش مجدد و عواید واگذاری تعلق‌گرفته به فروشنده به‌ طور مستقیم یا غیرمستقیم در صورت پرداخت به ارزش گمرکی کالا افزوده می‌شود.

خوب است بدانید هر کسی نمی‌تواند ارزش tsc کالا را مشخص کند. چراکه اگر اشتباهی در این کار به وجود بیاید یا گمرک ارزش تعیین شده را برای کالای موردنظر تایید نکند، مشکلات متعددی برای صاحب کالا یا بازرگان پیش خواهد آمد. بروز چنین مشکلاتی منجر به ایجاد اختلاف‌های گوناگون میان گمرک و صاحب کالا می‌شود و حتی ممکن است برای حل آن پرونده به کمیسیون حل اختلافات گمرکی فرستاده شود. علاوه‌ بر این برای تعیین ارزش گمرکی فروشنده باید اسناد مهمی همچون گواهی مبدأ و فاکتور خرید را در دست داشته باشد. این مدارک مبنای ارزش‌گذاری هستند و ارتباطی مستقیم با خرید کالا نیز دارند. اگر فروشنده اسناد را به گمرک تحویل داده و گمرک مدارک را ناکافی یا دارای اشکال بداند، خود گمرک ارزش کالا را طبق قانون تعیین خواهد کرد. گمرک بر اساس قانون با توجه به قیمت عمده کالا در کشور مبدأ، پس از کسر حقوق ورودی و دیگر هزینه‌ها ارزش گذاری را انجام می‌دهد و از روش‌های متفاوتی مانند ارزش استنباطی، ارزش محاسباتی، ارزش معاملاتی کالاهای یکسان و مشابه و بررسی معکوس تعیین ارزش را به انجام می‌رساند.

سریع‌ترین راه یافتن ارزش tsc کالا

علاوه بر روش‌های قدیمی یافتن ارزش و تعرفه گمرکی کالاهای تجاری استفاده از جستجوگر حرفه‌ای ارزش‌های tsc در تجیار این روزها در بین تجار و بازرگانان بسیار رایج و پرطرفدار است. سیستم جستجوی هوشمند و پرسرعت استعلام ارزش گمرکی کالا در تجیار یافتن ارزش tsc را برای کاربرها به یک کار ساده و آسان تبدیل کرده است. در تجیار بازرگان‌ها می‌توانند تنها با وارد کردن نام کالا بدون نیاز به کد تعرفه یا هر چیز دیگر به دقیق‌ترین ارزش‌ها و مشخصات فنی در کم‌ترین زمان ممکن بدون هیچ مشکلی مانند کندی سرعت با قطعی سیستم دست پیدا کنند. هم اکنون می‌توانید به صورت رایگان ثبت‌نام کنید.

منبع: تجیار

585895