رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با پرسون؛

خود تحریمی آفت توسعه صادرات / سیاست و تجارت به یکدیگر گره خورده است

این روزها امریکایی ها با اجرای تحریم های ظالمانه به صنعت نفت ایران موجب شده اند که مهم ترین گلوگاه درآمدزایی کشور را بگیرند و به نوعی درآمد کشور به واسطه فروش نرفتن نفت کاهش چشم گیری پیدا کند.

به گزارش سایت خبری پرسون، در این بین مسئولان کشور بهترین مسیر جایگزین درآمد نفتی را صادرات کالاهای غیر نفتی می دانند تا بتوانند از فروش کالاهای تولید داخل درآمد امورات کشور را به دست آورند؛ گرچه موضوع فروش نفت و خروج درآمدهای نفتی از دخل و خرج کشور را سالهاست رهبر انقلاب به دولتمردان گوشزد کرده اند تا درآمد کشور تحت تاثیر تحریم ها قرار نگیرد؛ اما دولت ها آن طور که باید نتوانسته اند این موضوع را محقق کنند تا اینکه تحریم ها کاملا تاثیر خود را بر درآمدهای نفتی گذاشت.

این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه که تا سال آینده به اتمام می رسد قرار بر این بود که درآمد صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به 120 میلیارد دلار برسد که در حال حاضر این عدد در سال جاری به کمتر از 40 میلیارد دلار رسیده است.

خبرنگار اقتصادی پرسون گفتگویی با مجتبی خسرو تاج رئیس سابق سازمان توسعه تجارت انجام داده تا دلایل کاهش صادرات و رونق گرفتن صادرات کالاهای غیر نفتی را جویا شود.

او در این باره گفت:« اخیرا رهبر انقلاب عنوان کردند که برای رفع تحریم ها باید تلاش هایی صورت گیرد و حتی حضرت اقا اشاره کردند برای اینکه تحریم ها برطرف شود یک ساعت هم نباید تاخیر انجام شود، اما باید براساس یک چهار چوب رخ دهد که عزت ایرانی _ اسلامی حفظ شود.»

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت افزود:« در بخش دیگری از صبحت های رهبر انقلاب آمده است که کم اثر کردن تحریم ها نیز باید صورت گیرد، به عبارتی خنثی سازی تحریم ها باید انجام شود؛ در این زمینه دولت باید مدیریت هایی را در داخل کشور انجام دهد که یکی از این اقدامات بالا بردن ظرفیت تولید کشور است و باید اقتصاد کشور کارآمد شود تا بتوانیم بازار صادراتی کارآمد را به وجود آوریم.»

خسرو تاج تصریح کرد:« برای اینکه صادرات موفقی برای کشور به وجود آوریم یک شبه اتفاق نخواهد افتاد، شکل گیری بازار های صادراتی سالها زمان می برد که بخشی از این شکل گیری به توسعه زیر ساخت ها مانند توسعه ناوگان جاده ای، حمل و نقل ریلی، کشتی رانی و هواپیما مرتبط می شود و همچنین نهادهایی مانند پست، بانک، بیمه و... که کمک به کاهش هزینه صادرات می کنند باید تحرک بیشتر انجام دهند و به نوعی نهادهای متولی صادرات باید روغن کاری شوند تا چرخه صادرات سرعت بیشتر به خود گیرد.»

این روزها دنیای سیاست به تجارت گره خورده است، بنابر این زمانی می توانیم تجارت را رونق دهیم که بستر سیاسی بین المللی را مهیا کنیم، که به اعتقاد بنده در شرایط فعلی بهترین بازار تجاری کشور بازار های کشورهای همسایه است که به لحاظ منافع اقتصادی و سیاسی با کشور ما همسو هستند.

وی ادامه داد:« این روزها دنیای سیاست به تجارت گره خورده است، بنابر این زمانی می توانیم تجارت را رونق دهیم که بستر سیاسی بین المللی را مهیا کنیم، که به اعتقاد بنده در شرایط فعلی بهترین بازار تجاری کشور بازار های کشورهای همسایه است که به لحاظ منافع اقتصادی و سیاسی با کشور ما همسو هستند.»

خسروتاج به موضوع دیپلماسی اقتصادی نیز اشاره کرد، گفت:« وزارت خارجه نقش مهمی در توسعه صادرات دارد که باید در نشست های دوجانبه مقامات عالی رتبه سیاسی و نشست های بین المللی روابط سیاسی را تقویت کرد تا راه توسعه تجارت نیز افزایش یابد.»

این مقام سابق خود تحریمی را بخش مهمی از مشکلات تجارت کشور دانست، افزود:« بیشترین گله مندی تجار داخلی خود تحریمی است که مسئولان در کشور ایجاد کرده اند، این خود تحریمی برمی گردد به مشکلات اداری که نهادهای خدمت رسان برای صادرات کالا به وجود آورده اند که موجب بالا رفتن هزینه صادرات شده اند و هم اینکه سرعت تجارت را کند کرده اند. انتظار فعالان تجارت این است که قوانین و مقررات دست و پاگیر برای صادرات کنار گذاشته شود، به طور نمونه سازمان راهداری و گمرک کشور برای ترخیص کالا دو نگاه متفاوت دارند و روند ترخیص کالا را با کندی مواجه می کنند، این در حالی است که گمرک باید حرف اول و آخر را بزند نه اینکه نهاد های دیگر بیایند و سد راه توسعه تجارت کشور شوند.»

او گفت:« اگر در جنگ اقتصادی قرار داریم بنابر این باید مسیر صادراتی به عنوان مهم ترین منبع درآمدزایی کشور را آسوده کنیم، در این میان بانک ها باید مسیر انتقال پول را آسوده کنند، صندوق ضمانت صادرات باید از صادرکنندگان حمایت های لازم را انجام دهد، بیمه نیز باید خدمات دهی خود را به روز رسانی کند، سازمان های حمل و نقل کالا باید ناوگان خود را تجهیز و به روز کنند، سازمان توسعه تجارت باید توافقنامه های دوجانبه و چند جانبه صادرات را بین کشورها دیگر برقرار کند و به نوعی همه نهادها و دستگاه های اجرایی باید وارد میدان شوند تا بتوان از این جنگ اقتصادی با سربلندی بیرون آمد.»

خسروتاج به موضوع کرونا و تاثیر در صادرات کالا پرداخت، گفت:« درست است که ویروس کرونا موجب کاهش تجارت جهانی شد، اما همین کرونا فرصت خوبی برای صادرات برخی از کالا های تولید ایران به ویژه کالاهای بهداشت و درمان به وجود آورد، همچنین بسته بندی صنایع غذایی امکان توسعه صادرات در این حوزه ها وجود داشت که در این زمینه نیز کم کاری های شکل گرفت.»

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی پرسون درباره اینکه چرا صادرات کالاهای ایرانی در برخی از کشورها که از لحاظ سیاسی با ایران همسو هستند بسیار ناچیز است؟ گفت:« متاسفانه آن طور که باید در حوزه تجارت با کشورهای دوست اقداماتی صورت نگرفته و تنها در مسائل سیاسی ارتباط مناسبی برقرار شده است.»

گفتگو از: محمد خادمی

228874

سازمان آگهی های پرسون