مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

مرکز بازرسی و ادارات بازرسی دستگاههای تابعه وزارت اقتصاد گفت: حدود ۲۵۰۰ گزارش به هیات های رسیدگی به تخلفات اداری یا کمیته های انضباطی ارسال و تعداد ۲۸۵ گزارش به مراجع قضایی ارسال و بیش از ۴۹۰ میلیارد تومان تخلف مالی کشف شده است.
در طرح مصوب مجلس با عنوان «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بنا شده است از عایدی‌های حاصل از تفاوت قیمتی املاک، خودرو، ارز، فلزات گران‌بها و رمزارزها با ذکر معافیت‌ها مالیات اخذ شود
در نظام پرداخت کارمزد فعلی شبکه پرداخت کشور، ذی‌نفعان به اندازه‌ای که منفعت کسب می‌کنند، هزینه‌ای نمی‌پردازند که نتیجه آن تشدید ناترازی بانک‌ها و فشار تورمی به عموم مردم است.
در شرایطی که دولت قصد دارد از ۱۵ شهریور ماه مالیات خانه‌های خالی را اجرا کند، یک مسئول وزارت راه و شهرسازی از تشکیل گشت‌هایی برای شناسایی خانه‌های خالی استان تهران خبر داده است.
رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تصویب  طرح مالیات بر عایدی سرمایه یا همان مالیات بر سوداگری که روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت در مجلس انجام شد با واکنش‌های مثبتی از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران همراه شده است و با اجرای این قانون، سیاستگذار دست دلالان را از فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازارهای غیرمولد کوتاه می‌کند؛ گفت: این قانون عرصه را بر سفته‌بازی و دلالی تنگ و از منافع ۹۹درصد مردم صیانت می‌کند.

تاکنون برنامه‌‌‌ریزان همواره در برابر شناسایی و تطبیق جامعه هدف، موضوع فقدان بانک اطلاعاتی یکپارچه یا مرتبط به‌‌‌هم را به عنوان مانع زیرساختی برای تامین اهداف قانون‌گذار در حوزه اخذ مالیات خانه‌‌‌های خالی مطرح کرده‌‌‌اند. این در حالی است که همه دستگاه‌‌‌ها و سازمان‌های ارائه‌‌‌دهنده خدمات در صورت وجود شناسه خانوار منحصر (مانند شناسه ملی افراد) به هر خانوار ایرانی می‌توانند مطابق دستورالعمل‌‌‌های سازمان هدفمندی یارانه‌‌‌ها اقدام به اعمال تعرفه یارانه به جامعه هدف کرده و به هدف تنظیم‌‌‌گری مطلوب و تنسیق منابع یارانه‌‌‌ای به اقشار ضعیف جامعه دست یابند. آثار تبعی تخصیص بهینه منابع یارانه موجب کاهش اتلاف منابع محدود، کاهش نرخ رشد تورم و کاهش رشد شکاف طبقاتی در کوتاه‌مدت می‌شود و از این رو اجرای آن بر مالیات خانه‌‌‌های خالی مقدم است.
قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی با گذشت حدود سه سال همچنان به بهانه نبود زیرساخت‌های شناسایی و بازدارنده نبودن مبالغ مالیاتی به طور کامل اجرا نشده است، البته هر سال در نیمه نخست که فصل جابه‌جایی اجاره‌نشینان یا رونق بازار خرید و فروش مسکن است، دولت تبلیغات می‌کند و از قوانین سختگیرانه شناسایی خانه‌های خالی یا صاحبان خانه متخلف سخن می‌گوید، اما بعد از گذشت چند ماه طرح‌ها به بایگانی سپرده می‌شود.
دبیر اتحادیه صنف عطار، سقط فروشان و عمده فروشان کالای دخانی تهران از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت سیگار نسبت به اسفند سال قبل به دلیل وضع مالیات جدید در سال جاری خبر داد.
مالیات برای خانه‌‌‌های خالی با ایجاد انگیزه در صاحبان خانه‌‌‌های خالی و شبه‌‌‌خالی برای عرضه املاک و ایجاد افزایش قابل‌توجه در عرضه مسکن اجاره‌‌‌ای، یک ابتکار و سیاست مهم برای شهر ونکوور بود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در این کمیسیون خبر داد و گفت: در هفته گذشته مباحث مختلف در کمیسیون اقتصادی مطرح و دغدغه نمایندگان مورد توجه قرار گرفت و این طرح نهایی شد تا به‌زودی وارد صحن علنی مجلس شود.
​بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم درآمد های مالیاتی دولت از حجم اقتصاد ایران در 1401 علی‌رغم اینکه نسبت به سال 1400 کمی بهبود یافته اما نسبت به سال های میانی دهه 90 بسیار پایین‌تر است.
با وجود رای دیوان عدالت اداری مبنی بر درآمدی نبودن کلیه وجوه واریزی به حساب مودیان از طریق دستگاه‌های کارتخوان رویه سازمان مالیاتی تغییر نکرده و افرادی که اظهارنامه آنها مغایرتی با داده‌های دستگاه کارتخوان داشته باشد مشمول جریمه کتمان درآمد می‌شوند.
پرسون از دریافت مالیات از بازماندگان متوفی گزارش می دهد؛

شراکت دولت در دارایی مردگان

پرداخت مالیات از سرمایه متوفی برای بازماندگان جزو قوانین و مقررات است، به نوعی دولت نیز در تقسیم ارث با سایر وراث شریک است.