مالیات

اخبار مهم درباره مالیات، فرار مالیاتی، اظهارنامه های مالیاتی و ... را در حوزه مالیات پرسون بخوانید.

یزان درآمد دولت به مقدار نفت صادرشده و قیمت جهانی نفت بستگی دارد. نه میزان صادرات و نه قیمت جهانی نفت ربطی به رابطه دولت و مردم ندارد و توافق عمومی را نمی‌طلبد. در ایران، منبع دیگر درآمد، یعنی مالیات تورمی هم، چنین خاصیتی دارد و بدون نیاز به اقناع مردم، دولت را تامین مالی می‌کند
مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: سقف شمولیت اعمال حکم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به ۱۵۰ برابر میزان معافیت موضوع ماده ۸۴ افزایش پیدا کرد که این عدد معادل ۱۸ میلیارد تومان است.
طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، ۱۸ هزار خانه خالی به سازمان مالیات معرفی شده و با تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان، مالکان سایر خانه‌های خالی هم باید منتظر برگه مالیاتی باشند.
در بودجه ســال آینده عدد ۲۵۴هزار میلیارد تومــان فروش اوراق مالی یا اسناد مالی آمده اســت. اگر این عدد را با ارقام سال جاری یعنی 1۴0۲ جمع بزنیم این عدد خیلی بیش از عدد کل دولت قبلی است که اســناد خزانه یا اوراق قرضه فروخته بود.
در لایحه بودجه ۱۴۰۳، سهم درآمدهای مالیاتی از کل درآمدهای دولت به بی‌سابقه‌ترین رقم در کل تاریخ کشور رسیده است و در مجموع ۴۶ درصد کل درآمد بودجه از محل مالیات های مستقیم تامین می‌شود.
براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و حتی وصول به موقع مالیات، بانک مرکزی مکلف به ایجاد دسترسی به سامانه‌های موجود از جمله "سیاق و سرآمد" برای سازمان امور مالیاتی کشور است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که در مدت اجرای برنامه هفتم توسعه وضع هرگونه تخفیف، ترجیح، بخشودگی، کاهش نرخ، معافیت و شمولیت نرخ صفر و اعطای اعتبار مالیاتی جدید به جز مواردی که منجر به افزایش یا رونق تولید و صادرات شود، ممنوع است.
مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: مالکان خودروهای لوکس بالای سه میلیارد تومان تا پایان بهمن برای پرداخت مالیات مهلت دارند.
استفاده از معافیت مالیاتی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۵/۲ نباشد.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه نزدیک به ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار ابزار پرداخت به پرونده‌های مالیاتی متصل شده است، گفت: در بخش شناسه کالا و خدمات عمومی تاکنون ۴۸ شناسه خدمات و بیش از ۳۷ هزار شناسه کالا تخصیص یافته است.
تعریف ســامانه ها و ابزارهای مالیاتی دقیق می تواند به جمع آوری مودیان جدید مالیاتی کمک شایانی کند و بدیهی است در این میان صاحبان کالاهای لوکس نیز زیــر ذره بین مالیاتی تحت پوشــش مالیات بــر کالاهای لوکس و لاکچری قرار می گیرنــد، هر چند در کنار اجرای طرح هــای مالیاتی مطلوب در کشور، بدیهی اســت در برخی از حوزه ها نیاز به بازخوانی و اصلاح برخی از قوانین و یا نحوه اجرای قوانین در بخش مالیــات داریم.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: نهاد مقدس صندوق قرض‌الحسنه سال‌ها خدمات ارزشمندی را به جامعه ارائه داده است، اما متأسفانه امروز برخی از این صندوق‌ها به محملی برای اختفای فعالیت اقتصادی برخی صنوف تبدیل شده‌اند.
اصلاح نظام مالیاتی در راستای ایجاد شفافیت و عدالت، رویکرد جدی دولت سیزدهم بوده است؛ تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از میزان پیش‌بینی‌شده، شناسایی بیش از ۲.۷ میلیون مودی مالیاتی جدید، راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، مالیات‌ستانی بر اساس عدالت‌محوری، داده‌محوری و رضایتمندی مؤدیان، از جمله اقدامات شاخص در کارنامه دولت سیزدهم است.
اگر قرار است بخشی از ماحصل تلاش یک فرد به دولت منتقل شود و دولت -و نه فرد- در مورد نحوه خرج آن تصمیم بگیرد، فرد باید در تمامی مراحل مشارکت داشته باشد؛ در غیر‌این صورت، هر کاری که بتواند می‌کند تا ماحصل تلاشش را از دسترس دولت دور کند. تلاش در جهت جمع‌آوری مالیات بدون توجه به این اصل اساسی برای جامعه هزینه‌های بسیار زیادی خواهد داشت.